Gergye Krisztián: „Maga a gesztus is fontos, hogy nem hagyjuk egymást egyedül”
2021. június 9., szerda 06:55
Gergye Krisztián Harangozó-díjas kortárs táncművész, rendező, koreográfus és festő új, Synesthesia című online performanszsorozatával ablakot nyit egy újfajta befogadás felé, kortárs magyar képzőművészek alkotásaival lép interakcióba. A Marie Claire kérdezte az új előadássorozat kapcsán.
A performansz-sorozat címe Synesthesia. A kérdésre, mit jelent a szinesztézia fogalma, és hogyan jelenik meg az előadássorozatban, Gergye Krisztián elmondta: „A szinesztézia egy mentális jelenség, különböző színeket, érzeteket társít az ember egy-egy benyomáshoz, például egy szinesztetikus személynek a négyes szám piros színben jelenhet meg. Ez teljesen szubjektív jelenség, nem minden szinesztéziás ember rendelkezik ugyanolyan asszociációkkal, hanem mindenki a saját szinesztetikus helyzetével bír. A sorozatomhoz ez egy tökéletesen passzoló cím, mert én is egyfajta személyes módon, mozdulatokkal asszociálok az adott festményre.(…) Nagyon ritkán merjük megengedni magunknak, hogy megálljunk, szemlélődjünk, és magunkkal, illetve egy adott műalkotással az azt megérdemlő időben tudjunk benne lenni.”
A felvetésre, miszerint ijesztő is lehet, ha hirtelen magunkkal egyedül kell lennünk, ha csak magunkra és az előttünk lévő műalkotásra koncentrálunk, az alkotó úgy reagált: „Ha nincs feladatunk, vagy azt gondoljuk, hogy nincs, és nem vagyunk benne a vérkeringésben, attól meg lehet rettenni. A pandémiás időszak erre is rávilágít, hogy van egy belső időnk, és jó lenne érezni, hogy mihez mennyi időre van szükségünk ahhoz, hogy valós, ne csak felszínes tapasztalást éljünk át. Közben én is egy pörgős ember vagyok, rendkívül szeretem az intenzitást, de a színházi életben is egyre inkább szűkül az az idő, amennyi alatt egy produkciót létrehozunk. Természetesen soha semmi nincsen kész, egy kész festmény is egy adott stáció, de ha ezeket a félkésznek nevezhető helyzeteket a maguk időtartamában és mélységében tudnánk felfedezni, akkor rögtön meg lehetne az út a továbbkeresésre is.”
A Független Előadó-Művészeti Szövetség Segélyalap kampányának egyik nagykövete volt. 20 olyan színházi háttérdolgozót támogatott a festményei eladásával, akik a koronavírus járvány miatt nehezebb anyagi helyzetbe szorultak.
„Ezt egy nagyon fontos kezdeményezésnek tartom. Minden egyes nagykövet kitalált magának egy saját kampányprogramot, ki lehetett tűzni bizonyos összeget, hogy mennyit szeretne az ember összegyűjteni. Egy nagy kihívás elé állítottam magamat, minden nap készítettem egy A3-as képet. Nagyon büszke voltam erre a projektre. Más formából a színházi dolgozók nem nagyon számíthatnak segítségre. Nyilván ezek nem akkora összegek, hogy életeket lehessen menteni belőlük, de maga a gesztus is fontos, hogy nem hagyjuk egymást egyedül. A figyelem és a segítségnek a minimális lehetősége is sok erőt adott ahhoz, hogy ezt a szörnyű időszakot át lehessen vészelni” – számolt be az alkotó.
Gergye Krisztián most készül a Synesthesia az élő verziójára, amit a Szentendrei Teátrummal és a Kőszegi Várszínházzal közösen hoz létre a Ferenczy Múzeum szakmai támogatásával: „A múzeum gyűjteménye mellett Kőszeg vonzáskörzetében dolgozó kortárs művészek alkotásai közül választjuk ki a képeket, és ezekre fogok reflektálni a nagyszerű táncossal, Nagy Csillával. Itt egy-egy képhez akár egy duett is elkészülhet. Egy társkiállítás mellett lesz a performansz, amelyben projektoros vetítésben jelennek meg a képek, és az eredeti alkotásokat egyfajta második felvonásként lehet utána megtekinteni.”