Kérem, szavazzanak! – Különleges vitaszínház a Trafóban Kelemen Kristóftól
2024. május 3., péntek 06:00
Kelemen Kristóf rendező-dramaturg most a spanyol Roger BernatKérem, szavazzanak! c. vitaszínházánakmagyar adaptációjával jelentkezik: ezúttal nem az előadóké a főszerep, hanem a nézőké; távirányítód segítségével olyan témákról dönthetsz, mint az oktatás, a városi közlekedés, a kultúratámogatás vagy az ingatlanpiac helyzete, és hogy közben Krúbi szóljon, vagy inkább Lou Reed.
Ajánló a produkció elé:
Elég volt abból, hogy a demokráciánkat siratjuk: most mindenkinek lehetősége van rá, hogy jobban csinálja!
A színházban most nem az előadóké a főszerep, hanem a nézőké, akik egy szórakoztató parlamenti társasjátékban vesznek részt. Távirányítóik segítségével olyan témákról döntenek, mint az oktatás, a városi közlekedés, a kultúratámogatás vagy az ingatlanpiac helyzete, de azt se hagyják figyelmen kívül, hogy eközben Krúbit vagy Lou Reed-et hallgatnának-e inkább.
Részt veszel a demokratikus játékban, vagy inkább meghackeled a rendszert? A többséghez tartozol, vagy a kisebbségből forradalmat robbantasz? Bármi megtörténhet, vagy ez csak illúzió, és a Nagy Testvérnek mindenre megvan a következő beprogramozott lépése?
És őszintén: téged megb@szott már a rendszer?
Roberto Fratini, dramaturg a darabról:
„Az aktuálpolitikában elvesztette az erejét a kimondott szó, és a valódi meggyőzés többé már nem cél. Mindeközben olyan erők mentén születnek döntések, melyek átláthatatlanok és kibogozhatatlanok, éppen ezért nem is eredményeznek párbeszédet. Nézzük meg, mi történik, ha a hatalom hiányában, a központi irányítás elvesztésével újra súlya lehet a kimondott szónak. A Pendiente de Voto nem imitálása egy valós parlamenti vitáknak, hanem a jelenlegi hamis vita valódi verziója. Nem a fiktív politizálásról szól, hanem a fikció politikusságáról. Valódi politika a reálpolitika minden formája ellen.”
A Kérem, szavazzanak! (Pendiente de Voto) a 2012-es bemutatója óta számos országban járt már, és mindenhol élesen reagált az adott társadalom lokális kérdéseire. Budapesten az idei Tavaszi Fesztivál keretében jön létre, és a magyar közegre történő adaptációt Kelemen Kristóf készítette el.
Roger Bernat 2008 óta hoz létre előadásokat, amelyekben a közönség veszi át az irányítást. „A nézők egy olyan rendszerbe érkeznek, amely arra hívja őket, hogy működjenek együtt, vagy épp ellenálljanak, vegyenek részt és kötelezzék el magukat”. (Roger Bernat)
Előadásai: a Public Domain (2008), a Purely Coincidental (2009), a The Rite of Spring (2010), a Please Continue: Hamlet (2011), Pending Vote (2012) és RE-presentation (2013), amelyeket több mint húsz országban játszottak.