Szirtes Tamás: „A Macskák ’83-ban egy jobb és szabadabb világ üzenetét hozta el”
2021. október 26., kedd 07:03
Az idei évadot egy különleges jubileummal, a Macskák 1500. előadásával indította a Madách Színház, mely novemberben, majd januárban is műsoron lesz. A mágikus darabról, múltról és jövőről, valamint arról is beszélgettünk Szirtes Tamás rendezővel, hogy vajon mit látott meg 38 évvel ezelőtt Andrew Lloyd Webber a budapesti csapatban, mi varázsolhatta el.
Említette korábban, hogy a Macskák több színházi rekordot is megdöntött hazai viszonylatban, és nemzetközi szinten sem áll rosszul a Madách Színház. De vajon mitől ilyen időtálló Webber musicalje, miért szeretjük itthon ennyire?
Van egy régi római idézet: a könyveknek megvan a saját sorsuk. Vagyis a könyvek sorsa részben az olvasóktól függ. Szerintem ez igaz a színdarabokra is, egy előadás sorsa is a nézőkön múlik. A Macskák pedig maximálisan elnyerte a nézők szeretetét. De az említett idézetet úgy is értelmezhetjük, hogy sorsszerű, hogy milyen életpályát fut be időben, térben és sikerben egy színdarab.
Webber musicalje ebből a szempontból is különleges, van benne valami önmagán túlmutató érték. Ez különösen igaz a magyar Macskákra.
1983-ban, amikor bemutattuk, más világ volt Európában, és más volt itthon is. Nekem meggyőződésem, hogy a Macskáknak része volt a rendszerváltásban, része volt a Madách Színház műfajváltásában, és remélem része lesz abban is, hogy segít kilábalni a covid okozta sokkból, és segít leküzdeni a félelmeinket. Talán az is az említett idézethez tartozik, hogy ekkor kezdődött személyes barátságom Andrew Lloyd Webberrel.
Melyik ‘Macska’, azaz karakter áll önhöz a legközelebb?
T.S. Eliot nagyszerű angol költő, aki a Macskák-versciklust írta, emberi sorsokat írt meg macskabőrben. A darab több emlékezetes pillanata is fontos számomra, és sok macskai – emberi karakterrel rokonszenvezem. Nagyon szeretem a Színházi Macska (Tus) színházszeretetét, nagyon szeretem a műnek azt a pillanatát, amikor a kitaszítottat befogadják, és nagyon szeretem azt a fantáziavilágot, amit a mű szolgálatában Seregi Lászlóval megteremtettünk.
Az évek alatt született új rendezői koncepció, vagy az 1983-as alapokhoz nem nyúlt hozzá? Melyik jelenet volt rendezői szemszögből a legnagyobb kihívás anno?
Jelentősen elválik a koreográfus és a rendező munkája a Macskákban. A táncok, a mozgásvilág, a stílus megteremtése a koreográfus dolga. A versek értelmezése, a drámai karakterek megteremtése és megszólaltatása a rendezőé. Filozofikus, többrétű verseket kell megszólaltatni és táncban elmesélni. A kettő arányának a megteremtése nehéz feladat volt. Szeretem, amikor évad elején a Macskák visszakerül a repertoárra, mindig találok benne valamit, amin még lehet dolgozni. Idén a Színházi Macskával, Tussal foglalkoztunk alaposabban, új mélységeket találtunk a szerepben, amelyek természetesen mindig ott voltak, és nem is értem, hogy nem vettük észre.
Összefoglalva: soha egyetlen darabbal nem dolgoztunk ennyit, és soha nem ért bennünket ennyi megpróbáltatás és katarzis.
38 évvel ezelőtt a West End és Broadway bemutató után elsőként kapta meg a Macskák játszási jogait a Madách Színház Webbertől. Mit látott meg a mester a budapesti csapatban, mi varázsolhatta el?
Erről városi legendák keringenek. Azt hiszem, Andrew Lloyd Webber két dologra volt kíváncsi a Madách színházi bemutató kapcsán: hogyan működik a darabja egy proscenium színházban (ők egy amfiteátrumban adták elő), és hogyan adják elő a művét nagy drámai tapasztalattal rendelkező színészek. De ezeken a művészi érveken túl később Webber egy nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy nagyobb csapást mér a mű budapesti bemutatója a Varsói Szerződésre, mint egy NATO-hadosztály. Az biztos, hogy a Macskák 1983-ban Budapesten a nézők számára egy jobb és szabadabb világ üzenetét hozta el.
Nemrég azt nyilatkozta, hogy a covid utáni színház már nem lesz ugyanolyan. Gondolnak azokra a nézőkre is, akik nem mernek még közösségbe menni, lesznek az évadban online produkciók is?
Hiszek az online előadásokban, mint a covid által kikényszerített, ám fennmaradó színházi formában. A Madách Színház ebben az évadban a bemutatóinak több mint 50 %-át online térben tervezi. Írók és szerelmek címmel sorozatot indítunk, melyben híres magyar írók és szerelmeik történeteit levelezéseik, naplójuk és dokumentumok alapján dolgozzuk fel drámai formában azzal a céllal, hogy elvezessenek a műveikhez. Ady Endre, Karinthy Frigyes, Móricz Zsigmond,– mások mellett velük foglalkozunk az online térben, mely egyben új műfaj, a színház, a film és a tévéjáték egyfajta kombinációjára ad lehetőségeit. Októberben pedig a Jézus Krisztus Szupersztár is visszatért a színházba, melynek főszerepében 24 év után újra színpadra lépett Sasvári Sándor.
A Macskákat legközelebb november 11-től láthatják a Madách Színházban, a következő hetekben pedig újra műsoron lesz Az Operaház Fantomja és a Mama Mia!, majd karácsony előtt Mary Poppins is megérkezik a Cseresznyefa utcába – és a Madách Színházba.