400 éve született Molière – Társulatára emlékezik a párizsi Comédie-Francaise

Molière életéről készült kortárs darabbal zárja jubileumi évadját a párizsi Comédie-Francaise, amely minden idők egyik legjelentősebb színházi szerzője születésének 400. évfordulója alkalmából kilenc művét tűzte műsorára.

A július 25-ig látható Jean-Baptiste, Madeleine, Armande et les autres… (Jean-Baptiste, Madeleine, Armande és a többiek…) című előadás Julie Deliquet rendezésében a legnagyobb presztízsű francia színház alapítójának és egykori társulata tagjainak állít emléket.

A Comedie-Francaise tagjaival közösen létrehozott darab Molière életéről és társulata tagjaihoz fűződő viszonyáról szól, és a színház első nagy sikerét, A nők iskolája című darab bemutatóját követő időszakban, 1663-ban játszódik.

A társulat tagjai egy közös lakásban élnek együtt a színház közelében, és a darab kezdetén A nők iskolájának teltházas előadásáról térnek haza, amely nem remélt bevételt eredményezett.

A nézők az első percekben megismerik, milyen elvek alapján működött Molière társulata: minden tag egyenlő pénzügyi részesedést kapott a napi bevételből, függetlenül a szerepétől. A társulat az aktuális problémákról a lakásban közgyűlést tart, amelyen mindenki, nők és férfiak szót kapnak a pénzügyekért felelős színész, az akkor alig 24 éves La Grange (Sébastien Pouderoux) irányítása alatt.

Az első felvonás a társulat mindennapi életéről szól: hogyan mostak, főztek, ettek, ünnepelték a gyerekek születésnapjait közösen a színészek. Molière (Clément Bresson) ekkoriban vette el Armande Béjart-t (Adeline d’Hermy), aki szintén a társulat tagja lett. Kiderül, hogy A nők iskolájának sikere olyan indulatokat és féltékenységet váltott ki a párizsi közéletben, hogy Molière két másik darabot is ír válaszul, A nők iskolájának kritikája és a Versailles-i rögtönzés című műveket.

A második felvonás az utóbbi, a király által megrendelt darab körül forog, amelyet úgy kell a társulatnak bemutatnia XIV. Lajos előtt, hogy soha nem próbálták el. A színészeknek néhány órájuk marad, hogy a fokozatosan teljesen széteső Molière instrukciói alapján megpróbálják pánikhangulatban, ugyanakkor sok humorral összepróbálni az előadást.

Jean-Baptiste, Madeleine, Armande et les autres… de Moliere – Mise en scene Julie Deliquet – Decor Eric Ruf et Julie Deliquet – Lumieres Vyara Stefanova – Costumes Julie Scobeltzine – Comédie-Française – Salle Richelieu – juin 2022 – avec : Florence Viala (Madeleine Bejart) Elsa Lepoivre (Mlle Du Parc) Serge Bagdassarian (Philibert Gassot) Herve Pierre (Guillaume Marcoureau) Adeline d’Hermy (Armande Bejart) Sebastien Pouderoux (La Grange) Pauline Clement (Catherine Leclerc du Rose) Clement Bresson (Jean-Baptiste Poquelin dit Moliere)

Julie Deliquet rendezése elsősorban a kollektív jelenetek természetességére koncentrál, és azt mutatja be, milyen fordulópontot jelentett a társulat életében az első nagy siker. Az előadás ugyanakkor a Comédie-Francaise mai társulata előtt is tiszteleg: a színészek olyan könnyedén és életszerűen keltik életre elődeiket és azok problémáit, mintha a saját életük alapján improvizálnának és idéznék Molière eredeti szövegeit.

A jubileumi évet záró előadás legfőbb üzenete, hogy az elmúlt négyszáz évben kevés dolog változott Molière házában, és a mai társulat tényleges örököse az alapító színháznak, amelynek egyszerre hierarchikus, ugyanakkor demokratikus működését a mai napig megőrizte.

A Molière házának is nevezett Comédie-Francaise a legtekintélyesebb francia színház, amely valójában 1680-ban, Molière halála után néhány évvel alakult meg, részben az ő elárvult társulatából. A nagy drámaírót a mai napig Patronnak, azaz Főnöknek nevezik az intézményben, és nem múlhat el évad anélkül, hogy ne játszanák valamelyik darabját. Idén, a jubileumi év tiszteletére kilenc művét tűzték műsorra.

A Jean-Baptiste Poquelin néven 1622. január 15-én született és 51 évet élt Molière több mint harminc darabot és úgynevezett balett-komédiát írt, amelyek főszerepeit maga alakította, mégpedig hatalmas sikerrel. Neki köszönhető, hogy a francia színjátszásban a vígjáték a tragédiával egyenértékű színpadi műfajjá nőtte ki magát. Szatirikus művei több száz év után is élesen hatnak. A Comédie-Francaise könyvtárában őrzött dokumentumokból az is kiderül, hogy Molière már életében európai hírű szerző volt, és számos külföldi társulat adaptálta máig érvényes, sokrétű darabjait.