„A báb választotta őket” – A Budapest Bábszínházból tudósít az Index
2021. november 14., vasárnap 07:02
Egy varázslat, ami ugyanúgy hat kicsikre és nagyokra. A Budapest Bábszínházban járt az Index újságírója, Korcsmáros Felícia, hogy megfejtse, mi a báb műfaj titka, illetve miért döntenek úgy a fiatalok, hogy a prózai színész pálya helyett inkább a bábszakot választják.
(…) A bábosok osztálya – ellentétben sok más diákkal, akik nem szerették volna a megváltozott SZFE-n folytatni tanulmányaikat – végül maradt, de ennek több oka is volt. Az osztályban is megoszlottak a vélemények arról, hogy menni kellene vagy maradni, és ezzel együtt számos logisztikai tényező végül a maradás felé billentette a mérleg nyelvét.
Meczner János, akivel Ellinger Edina osztályfőnök a bábképzést indította, felmondott, így a tanulókat Edina kíséri a diplomáig. Az új vezetőség lehetővé teszi, hogy az ottmaradt osztályvezetők azokkal a tanárokkal dolgozhatnak, akiket ők szeretnének hívni; a bábosok pedig ötödik, végzős évüket tapossák, így számukra ez az időszak leginkább a külső gyakorlatról szól.
De térjünk vissza oda, hogyan került át két tehetséges fiatal a prózai felvételiről bábra. Erről Ellinger Edina mesél:
Az egyetemi bábszínész képzés lehetősége még mindig nincs benne annyira a köztudatban, mint a prózai színész szak, ezért kevesebben jelentkeznek, kisebb a merítési lehetőség a hallgatók közül. Így Meczner Jánossal, akivel közösen indítottuk az osztályt, bementünk a velünk párhuzamosan induló prózai színész szak felvételijére. Amit Laurától és Attilától láttunk a felvételin, mindkettőnknek nagyon tetszett, de volt, amit elrontottak, így azon a felvételin nem jutottak tovább. Azt kell mondjam, mi ennek kicsit örültünk. Másodrostán pillanatokat látsz az emberekből, de az a pár pillanat egyértelművé tette, hogy ebben a két fiatalban van valami, ami minket érdekel. Külön tetszett, hogy amikor Attilától megkérdeztük, szeretné-e folytatni a felvételit bábszakon, válaszul előhúzott egy bábfejet egy zacskóból. A harmadik fordulón derült ki minden más, például, hogy hiába fogtak igazán ott először bábot a kezükben, elképesztően szépen mozgatták azokat. Ez egy adottság, és ez nekik, szerencsére, megvolt.
A morbidnak tűnő, zacskóból előhúzott bábfej képe ne ijesszen meg senkit. Attila nem egy kegyetlenül lefejezett báb fejét húzta elő anno. Azt a muppet fejet ő készítette szivacsból, ez volt az első, amit alkotott, s bár prózai szakra jelentkezett, a szabadon választható etűdhöz, gondolta, elhozza ezt is, hiszen ez is őt jellemzi. Akkor még nem is tudta, hogy mennyire igaza lesz.
Bár a két fiatalnak harmadrosta előtt nem volt bábos tapasztalata, a színpadon hiba nélkül, profikhoz méltón keltették életre a figurákat. Podlovics Laura bravúrosan változtatta élővé Babarókát, miközben a nézőtéren marionett bábokat csinált az élő emberekből; mintha egy láthatatlan damillal irányította volna az érzelmeket.
Már a harmadostán azt éreztem, hogy a báb nagyobb teret ad arra, hogy egy adott szöveget miként lehet feldolgozni. Eleve szeretek többfélét csinálni, hát itt kiélhettem magam. Nagyon szabad és nagyon színes.
– meséli Laura, és erről Attila is hasonlóan vélekedik:
Felszabadította az elménket, amikor megéreztük, hogy egy jelenetnek számtalan megoldása lehet. A prózai színész is ugyanazt csinálja, mint mi, csak ő egy fizikálisan nem létező, elképzelt karakterbe önti lelkét, mi pedig egy bábba, tárgyba, akármibe. Nekem ez sokkal jobban megy.
Ezeket a mondatokat hallgatva felmerül a gondolat, hogy ez a felszabadultság annak is köszönhető-e, hogy a báb mögé részben el lehet bújni.