“A belső igazságot kereste” – Kozák Andrásra emlékezik Sztankay Ádám

A Kossuth-díjas, érdemes és kiváló művész még csak idén lett volna nyolcvanéves. Már főiskolásként jelentős főszerepeket játszott a kor meghatározó filmrendezőinél. Jancsó Miklós, akinek egyik legfontosabb színésze volt, azt mondta róla: nagyon kell neki Kozák András tiszta, végtelen belső nyugalmat és méltóságot sugárzó arca. Színházi feladatai elsősorban a Thália Színházhoz kötötték, ahol negyedszázadon át játszotta főszerepek sorát Kazimir Károly sajátos népművelő színházában, klasszikusokat, kortárs figurákat, eposzok hőseit.

Kozák András színművész Kósa Ferenc, Tízezer nap című filmjében.

Mindamellett filmekben és színpadon sok hangsúlyosan magyar karaktert, történelmi hőst. 2003-ban, hatvanadik születésnapján, interjúiban borúsan szólt a hivatásában tapasztalt értékvesztésről, s arról az érzetéről, mely szerint nincs már szükség példaadó hőstípusokra.

Az akkori interjúk készítői megjegyezték, hiába is látja felhősnek az őt körülvevő világot, a színészből sugárzik az energia, évtizeddel látszik ifjabbnak a koránál. Két évvel később gyógyíthatatlan kór, agydaganat támadta meg, amely hónapok alatt el is vitte. (…)

Kozák András többször említette: tizennégy éves korában látott először villanykörtét. 14 éves, amikor bekerül a nyíregyházi Kossuth Lajos Gimnáziumba. Jó eszű fiú. Egyik bátyja, a festőművésszé lett Kozák János interjúban beszélt arról, hogy saját művészetében a kételkedés jelentett erős mozgatórugót. Amikor az újságíró rákérdezett, mit jelent pontosan ez a kételkedés, a festőművész báty a következőket válaszolta: 

“Kételkedés a felszínben, a látszatban, a készen kapott, meg nem élt ismeretben, míg a belső igazságot ki nem tudom tapintani. Tizenkét- tizenhárom éves korunkban nagy vitákat rendeztünk András öcsémmel a vallásról. Aztán az erkölcsről, a művészetről. Hiszem, hogy enélkül a kételkedés nélkül nem lett volna András színész, én meg festő.”

(…)

 Kozák András és Hámori Ildikó színművészek.

Hetedik éve tagja a Tháliának, amikor betölti a harmincat. Az akkoriban népszerű Új Tükör című folyóirat portréban köszönti. Az 1973-as cikk szerzője, László Miklós egyebek között a következőket írja:

“1966 óta, évadról évadra klasszikus és modern darabokban igazolja tehetségét. Komolyan veszi hivatását. Sokat dolgozik. Ha kell, naponta tíz órát is próbál. Töprengő, érlelő típus. Fegyelemmel, tudatosan követi a rendezőt, a művészi sugallatot a maga sajátos színészi talentumával megnemesítve adja tovább a közönségnek. Szereti a Thália Színházat, s úgy érzi, őt is szereti a Thália társulata, publikuma. Nem gondol arra, hogy elszerződjön bárhová is. Nincsenek kedvenc szerepei. Minden munkájában a maximumra törekszik. Művészi skálája változatos. A múlt két esztendőben tapsolták a japán kabuki játék, a „Csusingura” Roninjaként. Petőfi drámájában a „Tigris és hiéná”-ban II. Béla királyt játszotta. Mulattatott az Illyés-komédia, a „Bál a pusztán” Diákjában. Volt Weöres Sándor Holdbéli csónakosa.

Egyéni bravúrja a szabálytalan dokumentumjáték, a „Bartókiána” Bartók Bélája. S százak rendültek meg estéről estére, a stúdiószínpad intim nézőterén, Hubay Miklós tragédiájában, a „Tüzet viszek”-ben Kozák András szavait hallva. S most „A csendes amerikai” rejtélyes embere, Alden C. Pyle — Kozák András.

Könnyen tanul, nehezen felejt. Nős. Felesége színésznő: Drahota Andrea. Kislányuk hétéves. Próba utáni, előadás előtti perceit otthon tölti. Sokszor maga főz. Receptjeit az asszonytól tanulta. A házimunkában segít. Szeretné egyszer igazán, alaposan kialudni magát. Mert, a nyarat is ideértve, négy óránál ritkán van több pihenőideje. Szinkronmunkát keveset vállal. A rádióhoz sem hívják sokszor. Viszont örömmel televíziózik. Jelenleg két filmje is vár sugárzásra. Sarkadi Imre „Bolond és szörnyeteg”-e és Fodor Sándor erdélyi író 1500-ban játszódó különös játéka: „A feltámadás elmarad”.

Nem keresi a népszerűséget. Magánemberként ridegnek tűnik, szűkszavúnak. Nincsenek mulatságos történetei, heves gesztusai. Nem sorol sérelmeket, nem is dicsekszik.”

Kozák András portréjához az is hozzátartozik, ami színeket, érzeteket adott a ridegnek tűnő magánember civil világának.

A portrét itt érheti el, az Origo oldalán, szerzője: Sztankay Ádám.