„A díszletekre a világítás teszi fel a koronát” – Somfai Péter, az Operettszínház műszaki igazgatója válaszolt
2021. november 19., péntek 06:18
Több mint húsz éve a Budapesti Operettszínház műszaki igazgatója, a teátrum minden zegzugát ismeri a süllyesztőtől a padlásig. Emellett a világ kétszáz színházábanszerzett világítási, szcenikai tapasztalatot, legutóbb a Dubaji Világkiállítás gálaestjének látványtervezőjeként, és egyben műszaki vezetőjeként nyűgözte le a közönséget különleges háttérvetítésekkel. Somfai Pétert kérdezte a Magyar Nemzet. Lapszemle.
Arról szólva, pontosan milyen feladatokat lát el műszaki igazgatóként, Somfai Péter elmondta: „A színpaddal kapcsolatos összes műszaki munka hozzám tartozik: a színpadgépészet, a hang- és fénytechnika, a díszlet, a jelmez, a kellék és a fodrászat is. Mindez körülbelül száz főből álló csapat koordinálását jelenti.”
Mindemellett olyan produkciók világítástervezője, technikai vezetője, mint például a Rómeó és Júlia, A szépség és a szörnyeteg, az Elisabeth, a Mozart, a Budapesti újévi koncert és az októberben bemutatott A mosoly országa.
„Mielőtt műszaki igazgató lettem, világítástervezéssel foglalkoztam, s előfordul, hogy némelyik előadás és gálaest világítását még most is én tervezem. A látványvilágot, színpadképet illetően a LED-falas, vetítéses megoldásokban vagyok otthon, s ezeknek a térben való elhelyezésében. Úgy gondolom, hogy a jelmezekre és a díszletekre a világítás teszi fel a koronát, ugyanis bármilyen irányba el tudja vinni ezek hangulatát. Így a színpadkép változtatása nélkül az Antarktiszon, egy kocsmában, egy varázsló alkimista barlangjában vagy akár a sivatagban érezhetjük magunkat” – mesélte Somfai Péter.
Azt is elárulta, hogyan lát neki a tervezésnek: „Amikor nemzetközi turnéra vagy gálaműsorra készülünk, háromdimenziós számítógépes terveket is készítek az építendő színpadokhoz. Abban is szereztem tapasztalatot, hogy egy teljesen üres térre vagy például egy futballstadionba hogyan kell színházi előadást létrehozni. Munkáim során a kor elterjedt megoldásain túlmutató gépészeti és vetítési hatásokat használok. A Miss Saigon című musical szabadtéri előadásain volt lehetőségem két repülő helikoptert üzemeltetni, melyek közül az egyik, viszonylag ritka módon, az előadás közben zenére szállt fel a díszletből. Elképesztően modern technikákkal dolgozunk, minden számítógépes programozással működik, gombnyomásra. Például a negyvenhét tonnás forgószínpadot is így irányítjuk.”