„A fiatalok úgy érezhetik, hogy aktív szereplői a történetnek” – Jön az 1984 – A szeretet-minisztérium
2023. május 12., péntek 09:36
A lengyel 1984 – A szeretet-minisztérium című előadásról Katarzyna Dudek-kal beszélgettünk.
Honnan jött az ötlet az előadáshoz, mi volt a legfőbb inspiráció?
Az 1984 – A szerelem-minisztérium című előadásuk szorosan kapcsolódik a PlayOn! színházi együttműködés Konkrét Utópiák a Digitális korban elnevezésű koncepcióhoz, a történetet pedig George Orwell disztópikus regénye alapján dolgoztuk fel. Az eredeti mű célja, hogy elüssön az ideális és utópisztikus társadalmakat bemutató didaktikus irodalomtól. 1984-ben az egyént minden lehetséges módon megfosztják a szabadságától miközben teljesen ki van szolgáltatva a hatalomnak, ám ebből a mókuskerékből kilépni teljességgel lehetetlen. A kimondottan fiatal közönség számára készült előadással olyan tendenciákra szerettük volna felhívni a figyelmet, amelyek a modern világban is ugyanúgy relevánsak lehetnek: társadalmi, ideológiai elnyomás, de lehet értelmezni a tudomány, az oktatás, a technológia, valamint a hatalmon lévők befolyása kapcsán is. Tehát röviden: az előadás a mai világban is jelen lévő totalitárius diktatúrától való félelmeket mutatja be.
Azt mondod, hogy kifejezetten fiataloknak készítettétek az előadást. Mennyiben készült ez a produkció másként ennek tükrében?
Az elejétől fogva tudatosan úgy kezdtünk el dolgozni a projekten, hogy elsősorban a fiatal közönséget szeretnénk megszólítani az előadásunkkal, és kifejezetten nekik szeretnénk játszani a darabot. Ezzel párhuzamosan pedig azt is elhatároztuk, hogy a darab során közönségünkre az előadás aktív résztvevőjeként szeretnénk tekinteni, akárcsak mint a „Szeretet-minisztérium” közösségének egyik tagjaként. A fiatalok a leadott voksaikkal úgy érezhetik, hogy aktív szereplői a történetnek, hogy hatást gyakorolhatnak a cselekmény alakulására még akkor is, ha végül kiderül, hogy egy totalitárius világban ez mind csak a szabad döntésnek a látszata.
Az előadás végére a művészek, a nézők, a tudomány és a technológia mind-mind az autoriter manipuláció áldozataivá válnak, miközben a darab ezzel érzékletesen ábrázolja a közönség számára, hogy hogyan is működik egy totalitárius hatalom.
Milyen technikai eszközöket használtok az előadásban és ezek milyen formában járulnak hozzá a történethez?
Nagyon fontos volt számunkra, hogy az új technikai eszközök ne úgy szerepeljenek az előadásban, mint muszájból hozzáadott díszítőelemek, amelyek ezáltal vonzóbbá teszik a történetet. Szerettük volna, ha a technikai megoldások a narratíva fontos elemei lennének, így az alkotói folyamat és a történetszál építése során is szükségszerű elemként tekintettünk rájuk. Előadásunkban egy speciális szavazóalkalmazást használunk, aminek segítségével a közönségnek lehetősége van befolyásolni a színpadi események menetét és az előadásban szereplő egyes karakterek sorsát.
Szerinted, változik-e a gyermek- és ifjúsági előadások alapanyaga? Mennyire vannak hatással az alkotói folyamatra az adott korosztály aktuális problémái, amikor klasszikus művet dolgoztok fel?
Szerintünk rendkívül fontos, hogy az általunk feldogozott drámai alapanyag reflektáljon a fiatal nézőink aktuális problémáira. Gyakran, amikor gyerekeknek, vagy tinédzsereknek szóló előadásokat készítünk, az alkotási folyamat előtt fiatalokból álló fókuszcsoportokkal dolgozunk, akik segítenek nekünk kiválasztani a számukra legrelevánsabb témákat, szövegeket és végül művészeti megvalósításunk médiumát.
Nagyon fontos, hogy meglátásaik valódi hatást gyakoroljanak az alkotói folyamatainkra. A visszajelzéseik beépítésével előadásaink is sokkal életszerűbbnek, kreatívabbnak hatnak, és az ő segítségükkel lesznek belőlük csak igazán nagy jelentőségű alkotások.
Pont a történetek hiteles mélységétől reflektálhatnak a darabjaink a fiatalok saját egyéni élethelyzetére, kérdéseire, problémáira és kétségeire is.
Az érdeklődők a 1984 – A szeretet-minisztérium című előadást május 18-án, 15:00 órakor láthatják a Kolibri Színházban.