gate_Bannergate_Banner
Györgyi AnnaRózsavölgyi SzalonZnamenák IstvánTrokán Nóra
  • facebook
  • instagram
  • 2024. november 22., péntek
    banner_bigBanner4

    „A függőségeink eredetét keresve elég sokat utaztatjuk a nézőt” – Interjú Juhász Kata táncművésszel

    2022. március 22., kedd 11:37

    Juhász Kata nagysikerű felújított szóló előadása mindannyiunkat érintő elkerülhetetlen témákat feszeget, amelyek mit sem vesztettek aktualitásukból az elmúlt idők során. A ma este látható Declaration of Independence című előadást az 1776-os amerikai Függetlenségi nyilatkozat inspirálta, a performansz pedig azt vizsgálja humoros formában, hogy milyen fajta függéseknek van kitéve az egyén a XXI. század elején. A felújított előadás soha nem látott formában kerül színpadra, hiszen csatlakozott Katához a folyton új utakat kereső csellőművész, Kertész Endre is. Juhász Katával beszélgettünk.

    A függőség-függetlenség kérdése központi témája az előadásnak. Milyen témakörökkel találkozhatnak a nézők?

    Gondolatilag meglehetősen nagy utat jár be a darab, azonban semmiképp nem a függőségeinkről a teljesség igényével a jelenben készített leltár. A függőségeink eredetét keresve elég sokat utaztatjuk a nézőt az európai történelemben is. Ráadásul zene, szöveg és mozgás egyidőben színre vitt rétegeiből áll össze a darab, mindegyik külön is képes megjeleníteni különböző függőségeinket.

    Hogyan látod Európát?

    Homályosan… Talán még a tükör által is. Ugyanakkor az ideáját bizakodva, reménykedően… Úgy érzem, jól van kalibrálva: a tágassága épp megfelelő ahhoz, hogy ne érezzem magam korlátozva, de még megtaláljam benne az identitásom.

    Ki lesz a darab különleges vendége?

    Többen is fölbukkannak benne egy-egy cameo erejéig. Megidézzük például az idősb Hamlet és Victor Hugo szellemét is. Utóbbinak a ma megvalósulni látszótól némileg eltérő koncepciója volt az EU-ról…

    Mi a véleményed a virtuális világról?

    El tudom képzelni, hogy néhány év múlva oda járunk nyaralni. A gyerekeim már most is ezt csinálják, de számomra is felüdülés például a síterepeket böngészni az interneten, de a minap Cipruson jártam.

    Rengeteg fosszilis energiahordozót lehet így megspórolni, tehát kifejezetten jótékony hatása van a materiális világra. Legyen az ökoszisztémánk pusztítása a gazdagok kiváltsága! Vagy legyek én is gazdag!

    Nehéz szó nélkül hagyni a szomszédban dúló háborús helyzetet, pláne egy olyan előadásban, amely különböző szinteken vizsgálja a függetlenség-függőség esélyeit, és az arra való törekvés mozgatóit a világpolitikától, a mesterséges mennyországok haszonélvezőin át, egészen a társulatod működését, így saját egzisztenciádat és mindennapi közérzetedet is befolyásoló, hazai kulturkampfig. Milyen aktuális témák jelennek meg az előadásban?

    Például a hülyeség. Ez alatt az irracionális ki- (vagy inkább be-) jelentéseket és kollektív cselekedeteket értem.  Ami –ez a darab egyik felvetése- mindig leleplez valamilyen függőséget, valamilyen kitettséget, valamiféle nyomást.

    A humor elengedhetetlen formai eleme a Declaration of Independence performansznak, amelyet kortárstánc stand-up-ként definiálhatunk. Hogyan tudod megtartani az egyensúlyt, hogy a fájó valóság ne váljék a humor által bagatellé?

    Meg tudom tartani? Azt hiszem ez az élő előadás, a szöveghez képesti előadottság legfőbb tétje. A kérdés valójában jelenetenként fölmerül, és el tudom képzelni, hogy ennek a szummája előadásról előadásra változik. A „hogyan”-ra tehát ebben az esetben a válasz maga ez a műfaji kísérlet, amit ezzel a darabbal elkezdtünk: hogyan tudok a párhuzamosan végzett szövegmondással és testmozgással több „történetet”, ambivalens viszonyulást érzékeltetni.

    A felújított előadás eddig soha nem látott formában jelenik meg, hiszen csatlakozott hozzád egy másik alkotó is. Mesélj róla egy kicsit!

    Kertész Endréről, illetve a vele való munkáról hosszan tudnék mesélni, el se merem mondani, milyen régóta kísér/t/jük egymást, számos darab ámokfutásán keresztül. Ez annak köszönhető, hogy Endre elképesztően sokoldalú: ez nem csak tehetséget igényel, hanem soha nem fogyó vállalkozó kedvet. Az egyik -sok éve repertoáron lévő- darabunkban például cirkuszi akrobataként működik közre. Akként is.

    Fejjel lefelé ereszkedik le a tissue-n szájában egy felfújt glóbusszal és persze mindeközben ott van a fejében a zeneirodalom jórésze. De nem kevésbé tájékozott a kortárs előadóművészetben, és szerencsére megosztja velem próbafolyamat közben a tapasztalatait.

    Bővebb információ:

    https://www.facebook.com/events/284616563752260

    https://www.facebook.com/cie.ooops

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram