Jászai MariOSZTBodrogi GyulaVígszínház
  • facebook
  • instagram
  • 2024. május 13., hétfő
    banner_bigBanner4

    A kortárs spanyol fotográfia és színház meghatározó alkotói Budapesten

    2022. április 8., péntek 13:07

    A spanyol kortárs fotográfia kiemelt alakja, Antonio Benítez Barrios munkáiból nyílik Fading Europe címmel kiállítás április 12-én a Cervantes Intézetben. A fotográfus munkái épített környezetünk egyedi megközelítésével reflektálnak a múltra, és azon keresztül a jelenre. A tárlathoz kapcsolódóan Antonio Benítez Barrios április 13-án és 14-én fotóműhelyt tart, ahol betekintést enged munkamódszerébe és a fotók létrejöttének szakmai titkaiba.  Az egyik legismertebb spanyol színmű, Lope de Vega A kertész kutyája című klasszikusa április 13-tól látható a Nemzeti Színház Gobbi Hilda Színpadán. Az előadást az író hazájából érkező, Európa-szerte ismert rendező, Ignacio García állítja színpadra.

    A Cervantes Intézet áprilisban is a spanyol kultúra kiemelt alkotóit és műveit hozza el Budapestre. Antonio Benítez Barrios fotós-újságíró alig 15 évesen kezdte pályafutását szociofotósként. Riporterként egy osztrák és egy amerikai hírügynökségnek is dolgozik. A Fading Europe című kiállítása egy olyan projekt eredménye, amelybe hat éve kezdett bele: beutazta a régi Európát, megörökítve annak elhagyatottságát. „Célom ezzel a fotó-esszével, hogy bemutassam, tükrözzem Európa azon földrajzi tájait, ahová elindultam, keresve azokat a helyeket, ahol épp meghal, felhalmozódik, egymásra rakódik a múlt. Felfedeztem, hogy a múlt nem hajlandó eltűnni, valósággal megáll ezekben az üres terekben, jól érzi itt magát…sőt, át is alakítja azokat” – emelte ki a fotográfus, aki április 13-án és 14-én szakmai műhelyt is tart a Cervantes Intézetben. Fading Europe című kiállítása, mely a Budapest Fotófesztivál részeként valósul meg, április 12. és május 31. között ingyenesen látogatható.  

    A Nemzeti Színházban április 13-án mutatják be Lope de Vega klasszikusát, A kertész kutyáját a kortárs spanyol színház meghatározó alakja, az Almagrói Nemzetközi Klasszikus Színházi Fesztivál igazgatója, Ignacio García rendezésében. A művész a spanyol aranykor drámái közül többet sikerrel állított már színre szerte a világban. „Nem kér enni, de másnak sem hagy (no come ni deja comer) – ez egy spanyol mondás, amelynek forrása Lope de Vega komédiája, A kertész kutyája. Valaki nem enged a húsosfazék közelébe senkit, ugyanakkor ő maga sem eszik belőle. A nagy spanyol komédiaszerző erre az egyszerű „jelenségre” építi leghíresebb és fergeteges („ajtócsapkodós”) darabját” – emeli ki a rendező.  Az alaphelyzet egy szerelmi háromszög. A félreértésből, féltékenységből és irigységből fakadó vígjátéki elemek, a darabot átszövő pimasz derű a tökéletes színpadi gépezet az óramű-pontosságú komikus mechanizmus segítségével teljesednek ki. A látszat mögött azonban mély, fájdalmas kérdés lappang. Vajon tudunk-e úgy szeretni, hogy rá ne unnánk szeretetünk tárgyára? Vajon nem egymás életét kívánjuk-e folyton – legyen bár szó a másik szerelméről, munkájáról vagy épp vagyonáról? Lope de Vega érzelmeink fény-árnyék játékát a példázat szintjére emeli ebben a művében.

    Ignacio Garcia

    Április 14-én angol, míg május 11-én spanyol felirattal látható a Vad nyomozók című előadás a Radnóti Tesla Laborban. Roberto Bolaño chilei szerző 1998-as regénye alapján színpara állított darab különleges kalandra hívja a nézőket, párhuzamos valóságok övezte hullámvasútra. A közös nyomozás egy kontinenseken átívelő, külső és belső utazásba szippant, múltba és jövőbe, eksztázisba és kudarcba, egy titokzatos költőnőnek a folyton elillanó nyomában.  Az előadások után „Hídjaink az elfeledett állomások felé” címmel szakértők részvételével beszélgetéseket tartanak, melyek célja, hogy az érdeklődők Roberto Bolaño regényét minél több szemszögből megismerjék. 

    Áprilisban minden pénteken egy-egy dokumentumfilm tekinthető meg 48 órán keresztül ingyenesen a Cervantes Intézet csatornáján. A Málagai Filmfesztivál Zonazine szekciójának filmjeinek mindegyikét női rendező jegyzi. Az Átázott levelek, a Suttogva, a Sanmao, a sivatag asszonya és a Hol volt, hol nem volt… Venezuelában, Congo Miradorban című dokumentumfilmek mindegyike női nézőpontból közelíti meg a politikai és társadalmi problémákat, bennük az énkeresés, valamint napjaink ökológiai és humanitárius kérdései kiemelt szerepet kapnak. 

    További információ: https://budapest.cervantes.es/hu/kultura_spanyol/kuturalis_esmenyek_spanyol.shtm

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram