A Népszava újságírója válaszol Vidnyánszky Attilának: “Egy közszereplő szűk és tágabb körben is csak egyféleképpen fogalmazhat”

Nagy vihart kavartak Vidnyánszky Attilának a Belvárosi Polgári Szalonban tett kijelentései, amelyekről elsőként a Népszava számolt be (később Karsai György is a Színház.net-en). A Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatóinak egy része elhatárolódott a direktor mondataitól. A Nemzeti Színház vezetője válaszolt a hallgatóknak, és interjút is adott a témában a Magyar Nemzetnek. A Népszava-interjú megkeresését azonban elhárította.

Forrás: Népszava 2022.11.25 – 9. oldal

Fotó: Eöri Szabó Zsolt

Balogh Gyula, a Népszava újságírója új cikkében úgy fogalmaz: “A reakciói közül néhányat nem lehet szó nélkül hagyni. Egyrészt Vidnyánszky azt írja, hogy vállalja mondandója lényegét, másrészt megjegyzi, hogy azt egy “hívatlan vendég kiforgatva tárta a nyilvánosság elé”. Ezek szerint én voltam a hívatlan vendég, mert én tudósítottam ezeken a hasábokon az eseményről. Azt egyébként a Nemzeti Színház igazgatója is elismeri, hogy a szavait szó szerint idéztem.

Azt nem értem, mire gondol, hogy a szövegkörnyezetből kiragadottak a mondatok, hiszen a hírértékű kijelentések mellett elsősorban a Színház- és Filmművészeti Egyetemre vonatkozó véleménye szerepel a cikkben, tehát még a tematika is nagyrészt ugyanaz. A “szűk körben” tett politikai kinyilatkozásai a Népszava kulturális oldalán szerepelt tudósításba nem kerültek be. Ezt nem sérelmezi a direktor.

Jó lett volna párbeszédben lejátszani, de felhívom az igazgató úr figyelmét, hogy egy közszereplő, a kulturális életben több felelős posztot betöltő személy szűk és tágabb körben is csak egyféleképpen fogalmazhat, és lehet mondani, hogy őt felforgatóan idézik, de természetesen ez nem vehető komolyan”

– fejti ki Balogh, aki több évtizede figyeli a színházi élet eseményeit és számol be azokról.

“Írtam már e hasábokon a kettőnk viszonyáról. Kedden a kolozsvári Interferenciák Fesztiválon szerepelt a Tóték című beregszászi rendezése, amit évekkel ezelőtt, a bemutató környékén láttam. Már akkor is egy nagyon értékes előadásnak gondoltam. Most viszont, bár a fesztiváltól kaptam jegyet, tehát meghívtak, mégis felajánlottam azok közül valakinek, akik sorba álltak még a jegyekért. Még nem tudtam szabadulni a hívatlan vendég bélyegétől. A főszereplővel, akivel kölcsönösen tiszteljük egymást, az előadás után most is meg tudtuk ölelni egymást. Ez még okot adhat a reményre, amely a fesztivál idei mottójának is egyik kulcsszava, a másik viszont a félelem” – fogalmaz Balogh Gyula.

“A NER nemcsak veszíteni, győzni sem tud: miközben a jobboldali kultúrharc nevében már úgyszólván minden pozíciót elfoglalt magának, addig a helyzetbe hozott emberei körében állandó a kisebbségi komplexusból fakadó veszélyérzet és a rettegés. Így történhetett, hogy a magyar színházi kultúra megkerülhetetlen csúcskáderévé tett Vidnyánszky Attila lapunk egy hétköznapi tudósítása mögött is már összeesküvést lát, ami – a kormánysajtónak adott magyarázata szerint – rémülettel töltötte el őt” – írja egy másik cikkében a Népszava.

A kérdésre, hogyan lett Magyarországon a színház világa is harci terep, ahol az amúgy szakmailag elismert rendező Vidnyánszky is immáron katonai fogalmakkal ír le, a tudósítás szerzőjével, tehát Balogh Gyulával, Hompola Krisztinával, a kulturális rovat vezetőjével és Forgács Ivánnal a Visszhang melléklettől Batka Zoltán műsorvezető beszélget a Népszava podcastsorozatában, amelynek “Hol élünk?” a címe. A podcastot itt hallgathatják meg.

Forrás: NÉPSZAVA

2022.11.25 – 9. oldal