gate_Bannergate_Banner
Györgyi AnnaRózsavölgyi SzalonZnamenák IstvánTrokán Nóra
  • facebook
  • instagram
  • 2024. november 23., szombat
    banner_bigBanner4

    A személyes élményt keresem – Interjú Gergye Krisztiánnal

    2021. július 27., kedd 06:37

    A képzőművészet volt a lendület a pandémia mindennapjaiban Gergye Krisztián Harangozó-díjas kortárs táncművész, rendező, koreográfus és festő számára, így jött létre új, Synesthesia című online performansz-sorozata is, amelyet most nyáron két alkalommal élőben is láthat a közönség. Színházról, hangtájakról, szeptemberi kiállításról, festészetről és az őszi tervekről beszélgettünk.

    A Szinesztézia kép-performansz és pop-up kiállításra
    itt válthatnak jegyet: https://www.jegy.hu/

    Gergye Krisztián

    Honnan jött az ötlet?

    Még a pandémia idején találtam ki egy online programsorozatot, amelyben kortárs képzőművészek alkotásaihoz kapcsolódóan táncolok.  A festészet és a táncművészet közötti párhuzamosságokat kerestem és már a negyedik ilyen sorozatrész jelent meg, amikor kitaláltuk, hogy ha újra megnyílik a színház és lehet élő előadásokat csinálni, legyen közönség előtt is Szinesztézia. Így a Szentendrei Teátrummal, a Kőszegi Várszínházzal és a saját társulatommal koprodukcióban létrehoztuk ezt az előadást, amelynek a Művészet Malomban lesz az ősbemutatója.

    A nyár folyamán hány helyszín lesz? 

    Szentendrén július 29-én és Kőszegen augusztus 3-án, de reményeim szerint az évadban még tovább fog futni ez a produkció.

    A mostani előadásokban, annyiban érdekes a helyzet, hogy vetített képek előtt fogunk táncolni, így egy egészen más művészi minőséget lehet ebből csinálni.

    Szabadtéri előadások lévén nyilvánvalóan nem lehet az eredeti műveket a szabadtéri színpadra felhelyezni, elég problémás is lenne a képek közötti váltás. Így a Ferenczy Múzeumi Központtal szövetkeztünk és kurátoruk Kígyós Fruzsina segítségével, a központ gyűjteményéből válogattunk festményeket. Végül huszonhét művet sikerült kiválasztani többnyire a gyűjteményből és ebből lett egy nagyon izgalmas két felvonásos, nem lineáris, vizuális történet. Ami még a speciálisa az előadásnak, hogy most nem kellett méretek szerint választani, így például bekerült Anna Margitnak egy tíz centiméteres kicsi olajképe is. Vetítve a képek méreteivel is tudunk játszani, míg az előadás két felvonása között a szünetben, egy pop-up kiállítás keretében meg lehet majd nézni az eredeti műalkotásokat is. Így a nézők szembesülhetnek az általunk bemutatott történetekkel és a képekkel valós méretükben. Ki lehet alakítani egy személyes viszonyt a művekkel és izgalmasan lehet az is, hogy milyen festmények kerülnek sorra majd a második felvonásban. 

    Mi alapján választott a gyűjteményből? 

    Nagyon sokat segített Kígyós Fruzsina. Először megmutattam neki a Synesthesia online videó sorozatot, hogy milyen képek azok, amikkel eddig dolgoztam. Mi az az ízlés és festői világ, ami engem megszólít. Hetven-nyolcvan kép ajánlatból választottuk ki végül ezt a 27-et. Fruzsina, mint kurátor ajánlott a gyűjteményből én pedig az ösztönömben bízva választottam ki azokat a műveket, amik megszólítanak, amik elindítanak bennem bizonyos történeteket, amiben el tudom képzelni magát a testet. Ez mindig változó, mert néha a geometriája, máskor a színvilága vagy a mögöttes története, esetleg egy művészettörténeti helyzet adja az inspirációt. Változatos a képanyag, van benne Anna Margit, Ország Lili, Ámos Imre, Barcsay-képek, Deim Pál, Bukta Imre ezek mind nagy, már kanonizált művészek alkotásai és hozzájuk választottam még két Kőszeg vonzáskörzetében élő kortárs alkotó Trifusz Péter és Oroszy Csaba műveiből. A sokirányúság ellenére sikerült nagyon speciális találkozási pontokat találni a képek között, ami egy nagyon izgalmas történetet generál, és ezt a történetet fogjuk megélni Nagy Csilla táncművésszel.

    Mindez absztraktnak tűnik, mégis nagyon emberi helyzetek lesznek, amihez bárki képes lehet kapcsolódni. 

    Nem merült fel hogy saját képeit is belecsempészi az előadása? 

    Nem akartam magam propagálni Ilyen szempontból. Az, hogy én festek, talán annyiban szól bele a történetbe, hogy van egyfajta plusz érzékenység a festőiség, a képzőművészet iránt, de itt elsősorban táncosként és koreográfusként gondolkodom. Mások képzőművészetét szerettem volna előtérbe helyezni és mellesleg a tánc nyelvén viszonyulni hozzá. 

    Az tudható mikor lesz saját kiállítás?

    A saját kiállításom szintén Szentendréhez kötődik. A MANK Galéria támogatásával tudtam ezt a Szinesztézia sorozatot elindítani, majdnem mindegyik felvételt ott készítettük, a régi Művésztelepen. Az önálló tárlatom is itt, a MANK Galériában lesz látható 2021. szeptember 8-tól.

    A Független Előadó-Művészeti Szövetség Segélyalap kampányának egyik nagykövete volt, több a járvány miatt nehezebb anyagi helyzetbe került színházi háttérdolgozót támogatott a felajánlott festményeinek eladásával. Milyen volt megélni a pandémiát? 

    A nagy első sokkról én is be tudok számolni, vajon mi lesz, mikor tudunk fellépni? Nem gondoltuk, hogy ilyen sokáig elhúzódik, de én elég szerencsésnek gondolom magam, mert a festészettel a kreativitásomat ki tudtam élni és sikerült az elmélyülés, mert lett időm.

    Táncosként megvolt a mindennapi tréning?

    Nekem valójában a festés volt a mindennapjaim része. Ahogy minden kép egy következő történetet mesél el és sajátos elmélyülést biztosít. Engem ez emelt át a pandémián, de a táncos énemet már provokálta a bezártság. Láttam sok pozitív és negatív példát, hogyan lehetséges előadó-művészet az online térben és ennek lett a következménye a Synesthesia online sorozat, amiben engem mindig az érdekes helyzetek motiválnak, amikor valóban történik valami. Nem vagyok az a tréningezős fajta, de nagyon tisztelem azokat a táncosokat, akiket ez a napi rutin átsegít a nehéz időszakon.

    Amennyiben a pandémia nem folytatódik, mik a tervek az évadra? 

    Mindig is nagyon nehéz volt előre tervezni független alkotóként. Néha hónapról hónapra változik, mit tehetünk, ilyen szempontból ez a fajta mobilitás kényszer mindig is jellemző volt az életemre. Ameddig most tervezek, hogy a két nyári Szinesztézia előadás a lehető legjobban sikerüljön. Közben folyamatosan készülnek az online sorozat további részei, ami folyamatos kreativitásban tart, hiszen a felvételeken túl a vágás, a hangolás, az adott műhöz való zeneszerzés mindig izgalmas feladat. 

    Ebben kik a segítői? Alkotótársai? 

    Zenei alkotótársam Gryllus Ábris, ő csinálja ezeket a csodálatos zeneműveket, „hangtájakat” a történetekhez, de most Árvai György, aki szintén fest, lesz a következő rész zenei alkotója. Saját triptichonjához fogja megalkotni a zenei képzetet. Az operatőröm Sín Olivér, vele igazán mélyen értjük egymást. Alapvetően van egy rutinszerű technikai oldala, mert kameramozgás nélkül vesszük fel az anyagokat, hogy a mozgás tényleg csak a testben történjen meg.

    Ez az online tér azért érdekes, mert mégsem élő színházi helyzet és nem is tesz jót neki, ha színházi helyzetként fogjuk fel, inkább már a film felé közelít. Bár nem nevezem őket filmnek, inkább videó performansznak, kicsit átmenet a színház és a film között.

    Hogy telik a nyár? 

    Sokat vagyok a kisfiammal és ez csodálatos, hogy van végre egy kis pihenés, hiszen a pandémiás időszak frusztrációját is ki kell pihenni. Nehéz jól visszatérni a mindennapok ritmusába. Tavaly október 27-én a pandémia második hulláma előtt sikerült bemutatni szintén egy képzőművészeti projektet, A test emlékezetét a Nemzeti Táncszínházban, amely Magdalena Abakanowicz munkáságának állított emléket és ez az előadás lesz ismét novemberben. Nagy munka, nagy mű, nem lesz egyszerű felújítani, de ezt biztosan tudom, hogy a nyári pihenés után vár rám. 

    Gergye Krisztián
    Gergye Krisztián

    Átalakítja az előadást?

    A test emlékezete egy hosszú előkészítési fázisnak a végeredménye, a pandémia ismét több hónapnyi szünetet adott a formálódásra. Gyakorlatilag sosincs olyan, hogy valami kész van, én nem hiszek abban, hogy a kristályosodott formát kell közönség elé tárni. A színházak sem tudnak olyan mennyiségű időt és teret valamint infrastruktúrát biztosítani, hogy az előadás tökéletesen kikristályosodhasson.

    A folytonos változékonyságban hiszek és elég sok improvizatív helyzetet szoktam hagyni az előadásaimban pontosan emiatt, hogy minden nap a ténylegesen ott és akkor megtörténhető pillanat valósulhasson meg.

    Így gyakorlatilag minden egyes alkalommal egy új előadást kapnak a nézők, bár a történet esszenciája mindig ugyan az. Ez lenyűgöző tud lenni. Ezt a valódi személyes élményt keresem és azt gondolom, ha nekem valódi élmény, akkor a közönségnek is az tud lenni.

    A Szinesztézia kép-performansz és pop-up kiállításra itt válthatnak jegyet: https://www.jegy.hu/

    Mikor, hol látható?
    Szentendre / MűvészetMalom udvara (Bogdányi u. 32.)
    JÚLIUS 29. csütörtök 20.30

    Koreográfusok, előadók: Nagy Csilla, Gergye Krisztián | Zongorán közreműködik: Zombola Péter | Soundscape: Gryllus Ábris | Kurátor: Kígyós Fruzsina | Produkciós vezető: Gáspár Anna | Vetítés: Diena László | Jelmez: Béres Móni | Fény: Szabon Bala | Asszisztens: Fazekas Anna 
    Koncepció, rendezés: Gergye Krisztián

    Szerző: Sárosi Emőke

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram