A Tanítanék Mozgalmat támogatja a STEREO AKT – Külföldön készítettek előadást aktivistákkal
2022. november 23., szerda 06:36
A STEREO AKT teljes mellszélességgel a tanárok, a közoktatás és a jövő generációjának ügye mellé áll.
A november 26.-i EX KATEDRA – Tanmesék a 90-es évekből című előadásuk (angol felirattal látható) jegybevételének felét a Tanítanék Mozgalomnak ajánlják fel.
„Ezen felül minden pedagógusnak 60% kedvezménnyel kínálunk belépőt az előadásra! Hiszünk benne, hogy a független, kreatív és kritikus gondolkodású, demokratikus felfogású állampolgári lét az iskolánál kezdődik.
Az előadás a szereplők személyes történeteire épül, amelyek egy különleges korszakot idéznek fel: az iskola első napjától a kamaszkor kezdetéig tartó időszakot. Milyen volt felnőni a 90-es évek Magyarországának közoktatási rendszerében? Mi az, amit levetkőztünk, és mi az, ami örökre belénk ivódott?” – fogalmaz a társulat.
Következő előadások: november 26. // december 6., a Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorházban!
A STEREO AKT szembenéz olyan közösségi és közéleti témákkal, amelyek mindannyiunkat érintenek, de ahhoz, hogy beszéljünk róluk, sokszor a komfortzónánk határára, vagy azon is túl kell merészkednünk.
Az elmúlt években olyan társadalmi problémákat, jelenségeket tematizáltak munkáinkban mint például a nemek közötti egyenlőtlenség (Védett férfiak kertje), a hajléktalanság (Cím nélkül), a menekültkérdés (Kolónia), a szólásszabadság és a propaganda (Emlékek klinikája), az oktatás (Ex Katedra), a (kelet-)európai identitástudat (European Freaks, Kelet-európai randevú), valamint az esélyegyenlőség (Remake_Bodony).
Márciusban például izgalmas pódiumbeszélgetést tartottak a közoktatás válságáról. „A válság nem oldódik ugyan, de ami változott az elmúlt hónapokban az az, hogy egyre többen hallatják a hangjukat, és egy soha nem látott összefogásnak lehetünk szemtanúi, ami felemelő érzés” – írták az alkotók.
Legutóbbi produkciójukat Németországban mutatták be. Boross Martin alapító-rendező és társulata a németországi Tübingenben készítette el Hotel of Change című előadását, amelyben a STEREO AKT színészei mellett helyi aktivistáké a főszerep a Zimmertheater Tübingen (ITZ)-zel együttműködésben.
„A vendégek aktivisták – helyi civilek, akik miközben egy igazságosabb társadalomért fáradoznak, gyakran felörlődnek és kimerülnek a mindennapos küzdelemben. Nekik hozza létre a STEREO AKT a „Hotel of Change”-t, egy fiktív wellness-oázist a város közepén, ahol a hotel személyzete – a színészek – különös figyelmet fordítanak arra, hogy az elfáradt aktivistákról gondoskodjanak.
A hotelben töltött idö során aktivisták és színészek egy közös teret hoznak létre, ahol a vendégek tapasztalatokat cserélhetnek, reflektálhatnak egymás és saját ügyeikre, kikapcsolódhassanak, hogy feltöltődve újult erővel térhessenek vissza mindennapi küzdelmeikbe” – áll a darab ajánlójában.
A színészek és aktivisták színpadi találkozása összefüggésekre világít rá művészet és aktivizmus között, két olyan területet vizsgálva, amelynek sokszor velejárója az elhivatott közösségi munka egy nagyobb cél érdekében, amely azonban sokszor önkizsákmányoláshoz és kiégéshez vezet.
A “Hotel of Change” személyes küzdelmekről és tapasztalatokról, társadalmunk összetett mechanizmusairól, a politikai változásokról és a reményről szól. Legfőképpen pedig azokról a bátor egyénekről, akik nélkül valószínűleg sokkal lassabban forogna a világunk.
Boross Martin rendező így foglalja össze miért fontos számára a téma: “A fő kérdésünk az volt, hogy honnan jön és mi az a tűz, ami az aktivistákat (és amúgy ideális esetben a színházcsinálókat is) hajtja. Illetve hogyan kell táplálni ezt a tüzet, szenvedélyt, kíváncsiságot, dühöt, hogy ne tűnjön el. A köztünk és a német aktivisták közti párhuzamokból indultunk ki. Egyének fölött álló ügyekért dolgozunk, sokszor a magánéletünk árán.
Egy véget nem érőnek tűnő küzdelemben vagyunk, hatni akarunk és csak közösségben tudunk hatást elérni. Továbbá az aktivista és a művész is történeteket keres és mesél újra és újra: azokat a történeteket, amelyekben a legjobban hisz.”