Bella Máté A tavasz ébredése című operájának bővített változata lesz látható április 5-én, a Zeneakadémián, a Berlini Művészeti Egyetem hallgatónak előadásában.
A tavasz ébredését Bella 2012-ben komponálta, a művet fiatal operaénekesek mutatták be. A darab szövegkönyve Wedekind drámája nyomán készült.
Az író saját és iskolatársai kamaszkori élményeire támaszkodva a serdülőkor szexualitáshoz és halálhoz kacsolódó traumatikus élményanyagát kívánta feldolgozni. Ez a téma jó alkalmat kínált számára, hogy a felnőtt világ, és általában a polgári társadalom kritikáját fogalmazza meg.
A hét jelenetből álló, negyvenperces egyfelvonásos darab énekesi és színészi helyzetgyakorlatok füzéreként is értelmezhető: minden jelenet zárt zenei egység, az egyes jelenetek közötti kohéziót pedig elsősorban a zene sajátos nyelvezete teremti meg.
Bella Máté ugyanakkor nem a 19-20. századi operaírás zenedramaturgiáját követte, a műfaj „archaikusabb”, 17-18. századi mintáit, valamint a kortárs populáris zene gesztusait tekintette irányadónak. A zenés drámát 2021 nyarán a Berlini Művészeti Egyetem énekes hallgatóiból álló társulat adta elő, vendégjátékuk különleges csemegének ígérkezik.
Bella Máté azon kevesek köze tartozik, aki 35 éves kora alatt vált meghatározó személyévé a magyar zenei életnek. Kortárs kompozícióit jelentős nemzetközi együttesek mutatják be, könnyűzenei művei a hazai rádiók kedvencei, zenés színpadi darabjai az ország legfontosabb színházaiban szólalnak meg. Látszólag szerteágazó tevékenységei abból a felismerésből táplálkoznak, hogy miként lehet másodpercek leforgása alatt a mai közönség figyelmét megragadni. Máté missziójának tekinti az Y és Z generáció integrálását a komolyzenei életbe. Eddigi munkásságának lenyomata az a zenei olvasztótégely, melyben a különböző műfajok esszenciáját megtartva új szemléletmóddal komponált alkotások jönnek létre.
2011-ben diplomázott a Zeneakadémia zeneszerzés szakán, Fekete Gyula növendékeként. 2013-ban Erasmus ösztöndíjjal fél évig a krakkói Zeneakadémián tanult, Wojciech Widłak osztályában. 2014-ben egy évre elnyerte az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány ösztöndíját, 2017-ben pedig az Új Nemzeti Kiválóság Program ösztöndíjasa volt. 2016-ban Studio 5 néven létrehozott kortárszenei alkotócsoport egyik alapítója. 2018-ban DLA doktori fokozatot szerzett Summa Cum Laude minősítéssel. Jelenleg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem adjunktusa, tagja az Artisjus Komolyzenei Szerzői Véleményező Bizottságának, valamint a Magyar Zeneszerzők Egyesületének és a Magyar Filmakadémia Egyesület zeneszerző szekciójának.
Magyar és külföldi zenekarok egyaránt műsorra tűzik műveit, mint az Ensemble InterContemporain, a London Sinfonietta, az Ensemble Modern, a Münchener Kammerorchester. a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekara, a Doelen Ensemble, az UMZE kamaraegyüttes vagy a Budapesti Fesztiválzenekar. Színházi kísérőzenéi a Nemzeti Színház, Vígszínház, Budapesti Operettszínház, Budapest Bábszínház és a Magyar Állami Operaház színpadain szólaltak meg. Számos versenyeredménye és díjai közül kiemelkedik a Junior Prima díj, az Erkel Ferenc-díj és a Bartók-Pásztory-díj.
Mikor, hol?: április 5. 19:00, Zeneakadémia
Rendező: Isabel Hindersin
UMZE kamaraegyüttes
Vezényel: Errico Fresis
Km.: Charlotte Watzlawick, Young Jun Park, Mose Kim