A The Times szerint a Recirquel előadása a legegyedibb cirkuszművészeti alkotás

Elsöprő szakmai és közönségsikert aratott a világ legnagyobb művészeti fesztiválján a Recirquel társulat IMA című immerzív produkciója, amely tucatnyi öt- és négycsillagos kritikát kapott és egy rangos díjat is elhozott az Edinburgh Fringe Fesztiválról. A Vági Bence rendezte előadást négy hét alatt mintegy 10 ezer néző látta, a vezető brit közéleti és kulturális lapok kritikusai pedig szuperlatívuszokban írtak a „kihagyhatatlan misztikus utazást” kínáló, „ámulatba ejtő táncszínházi produkció”-ról, amely „nirvana közeli állapotba” hozza a nézőt. Sikerének köszönhetően az IMA Dél-Koreától Londonon át Kanadáig számos meghívást kapott a világ vezető művészeti intézményeitől és kulturális programszervezőitől. 

„Az élmény nem hasonlít semmi másra, amit eddig a színházban tapasztaltam, ez a gyönyörű darab teljesen elragadja az embert

– ezzel zárta sorait a vezető New York-i színházi lap, a BroadwayWorld kritikusa, akit lenyűgözött az IMA atmoszférája: „maga a tér egészen hihetetlen. A fények úgy szűrődnek át a sötétségen, mintha csillagokból jönnének, a zene pedig varázslatos élménnyé teszi mindezt”.

A Recirquel augusztusban már negyedszer volt jelen a világ legnagyobb művészeti fesztiválján, idén minden korábbinál több előadással: négy hét alatt a társulat összesen 112-szer mutatta be IMA című produkcióját. Az immerzív előadás már a fesztivált megelőzően komoly nemzetközi médiafigyelmet kapott, a vezető brit lapok a Fringe legjobban várt produkciói közé sorolták a Vági Bence rendezte alkotást. A The Guardian kritikusai beválasztották a 2023-as Fringe TOP 50 show-ja közé, a The Times szakírói pedig a tizenhárom leglátványosabb tánc, fizikai színházi és cirkuszi előadás közé sorolták. 

A fesztivál kezdetétől érzékeltük, hogy nagyon figyelnek ránk, de volt bennünk izgalom is, hogyan fogadja majd a nemzetközi kritika és közönség a produkciót” – mondta Vági Bence.

A Recirquel művészeti vezetője hozzátette: 

„Az IMA sikere és hatása abszolút felülmúlta a várakozásainkat, nem minden nap kap magyar produkció a világ vezető lapjaiban ötcsillagos kritikákat, az pedig végképp szokatlan, hogy a kritikusok visszajárnak, majd újra és újra könnyek között távoznak az előadásunkról”.

A Fringe-et nemcsak a két és félmillió látogató és a majd négyezer bemutatott produkció teszi különlegessé, szinte mindenki megfordul itt, aki számít a nemzetközi előadóművészeti szakmában: idén 1400 akkreditált producer, programszervező, tehetségkutató és ügynök érkezett 49 országból, elsősorban azzal a céllal, hogy megtalálják a legjobb előadásokat a következő évek színházi-kulturális programjaihoz. A fesztivál legnagyobb programszervezője, az Assembly igazgatója, William Burdett-Coutts kifejtette, majd négyezer show van Edinburgh-ben, óriási a verseny a nézők figyelméért. „Talán tíz előadás van, ami kiemelkedik ebből a több ezerből, ez egyáltalán nem sok, és az IMA ezek közt van, sőt, talán ez a legszínvonalasabb show itt” – tette hozzá.  

Recirquel: IMA / TRAILER from Recirquel on Vimeo.

Nem véletlen, hogy a Fringe-en résztvevő szakírókat és szakembereket a produkció szinte minden eleme lenyűgözte. A The List szerint „az előadás csemege a szemnek, de még nagyobb táplálék a léleknek”. Szerintük az IMA új mércét állít arra vonatkozóan, hogy mi érhető el szóló levegőakrobatikus előadások által. 

The Times úgy látta, hogy „az IMA ereje az erősen kontrollált, tömör és lassú perfekcionista esztétikában rejlik”, szerintük ez a produkció volt idén a legegyedibb és leggondosabban kimunkált cirkuszművészeten alapuló alkotás Edinburgh-ban. 

“Egy kihagyhatatlan transzcendentális immerzív csoda, mintha egy angyal társaságában lennénk – 2023 kötelező műsora

 – ezt már a londoni To Do List kritikusa írja, aki a nézők sokaságával egyetemben könnyezve lépett ki az IMA Murrayfield Ice Rinken, Edinburgh-ben felépített installációjából, hogy végül levonja a következtetést: „a Recirquel valóban a világ legúttörőbb cirkuszművészeti társulata”.  

A tucatnyi dicsérő kritika mellett a Recirquel idén megkapta a presztízsértékű Seoul Arts Award-ot, amit a Fringe nyelvi akadályokat áthidalni képes, kimagasló előadásainak ítélnek oda. A díj nyertesei meghívást kaptak, hogy Szöulban is bemutassák a produkciójukat. 

A fesztiválon elért sikerek egyben azt is jelentik, hogy az IMA a következő években a dél-koreai főváros mellett a világ számos pontján mutatkozhat be, a Recirquel ugyanis Kanadától Londonon át Ausztráliáig kapott konkrét felkéréseket.

A Vági Bence rendezte, kortárs táncot és a cirkuszművészetet ötvöző IMA új utat törve, különleges immerzív élményt kínál, amelyben a nézők maguk is az előadás részévé válnak. Az IMA egyszemélyes darab, melyet a társulat hat világklasszis artistaművésze – Horváth Zita, Ségui-Fábián Eszter, Illés Renátó, Zsíros Gábor, Várnagy Kristóf és Charles-Éric Bouchard – egymást váltva adnak elő.

A meditatív utazáson a művészek nemcsak előadók, hanem egyben kísérői is a közönségnek. A produkcióban nagy hangsúlyt kapott az összművészeti alkotói munka: a látvány- és fénytervezés, a zene és a hangzás együttesen hozza létre az installáció terének tágas, lebegő élményét.

Szirtes Edina Mókus zeneszerző és Terjék Gábor sound designer által fémjelzett zene nélkülözhetetlen része az előadásnak, csakúgy mint a produkcióban különleges szerepet kapó fények, melyekért Lenzsér Attila lighting designer felelt. Az IMA-installáció Vági Bence és Vladár Tamás alkotása, az előtér – amely az IMA esetében a megérkezés révén fontos szerepet játszik – látványa Iványi Árpád közreműködésével jött létre, a jelmezeket Kasza Emese tervezte.

Magyarországon legközelebb októberben lesz látható Recirquel-produkció, a társulat a Solus Amor című előadással lép fel a Müpa Fesztivál Színházban.

Fotókredit: Hirling Bálint