A Proton Színház közösségi oldalán hívta fel a figyelmet arra, hogy lehetetlen helyzetbe kerültek, ugyanis a számukra megítélt működési támogatás nem fedezi a költségeiket, de ahhoz, hogy ne kelljen visszafizetni az összeget egy bemutatót és 15 előadást meg kell tartaniuk.
A Proton Színház a Facebookon fordult közönségéhez, úgy fogalmaztak: „Júniusig nem tudtuk, hogy idén részesülünk-e működési támogatásban vagy nem, ugyanakkor azt tudtuk, hogy júniusban el fog fogyni a pénzünk. A 2023-as évre végül 7,5 millió Ft működési támogatást kaptunk, ami körülbelül a fele az eddig kapottnak, mindez úgy, hogy működést kiegészítő támogatást már második éve nem kapunk, és idén külföldi vendégjátékunk, tehát egyéb bevételünk sincs…
Ahhoz, hogy a 7,5 millió Ft működési támogatást ne kelljen visszafizetnünk – hiába nem fedezi ez az előadásaink játszási költségét –, minimum 15 előadást le kell játszanunk…
Hogy hogyan, azt még nem tudjuk. Velünk tartotok?”
A társulat egy Facebook-eseményt is létrehozottA TÚLÉLÉS OLIMPIÁJA... avagy 1 bemutató, 15 előadás, 2.000 néző címmel, hiszen ezeknek a számoknak kell szerepelnie az elszámolásban, mint teljesített pályázati feltétel.
Már öt előadást lejátszottak, hiszen a 10 PERC VERS című produkciót kétszer, a nemzetközileg is sikeres Látszatéletet pedig háromszor tekinthették meg a nézők.
„Magyarországon csak veszteséggel tudjuk játszani az előadásainkat, a jegyeladásból származó bevétel nem fedezi azoknak költségét, ugyanis nagyszínházi díszletekkel, komplex technikával dolgozunk, adott esetben akár helyszínspecifikus színdarabokat hozunk létre, ezek mind megdrágítják a műsorra tűzést” – nyilatkozta korábban Büki Dóra, a Proton Színház ügyvezető igazgatója.
„Egy társulat és egy-egy előadás értékét nemzetközi viszonylatban leginkább az jelzi, milyen helyekre hívják meg őket. Ami a Proton Színházat illeti, előadásai az évek során több mint 120 fesztiválon és színházban vendégszerepeltek. (…) Minden évnek, minden produkciónak nulláról kell nekifutni, hiába bizonyítottunk már nem egyszer. (…) Idegőrlő a tizenhárom éve tartó folyamatos bizonytalanság, és azt is nehéz elfogadni, hogy a munkánk itthon nem igazán van elismerve, mintha láthatatlanok lennénk” – tetet hozzá.