A V4-országok rendszerváltás utáni színházi és kulturális életéről rendeztek konferenciát Nagymaroson

A Rendszerváltás 30 – a színházi, kulturális és gazdasági élet múltja és jövője a V4 országokban elnevezésű konferencián, két szekcióban a V4 országok színházi, irodalmi, művészeti és gazdasági szakemberei osztották meg gondolataikat az elmúlt harminc évről, illetve az előttünk álló lehetőségekről. Az esemény után megtartották a VéNégy Fesztivál és Színházi Találkozó nyitóelőadását. Nagymaroson vasárnapig színházi előadásokkal, koncertekkel, közösségi programokkal várják a látogatókat.

Kis Domonkos Márk, a VéNégy Fesztivál és Színházi Találkozó igazgatójának és Joanna Urbańska, a budapesti Lengyel Intézet igazgatójának köszöntőjét követően a konferencia első szekciójában Dr. Angi János, a debreceni Déri Múzeum igazgatója ismertette a magyar múzeumok helyzetét a rendszerváltás után, külön kitérve a 2012–2013-as nagy múzeumi fenntartói átalakulásra, illetve a debreceni Déri Múzeumra.

Hartyándi Jenő Balázs Béla-díjas rendező, operatőr, fesztiváligazgató a rendszerváltást megelőző és azt követő 15 évet vizsgálta filmkészítő és fesztiválszervező szemmel, mely időszakot gyors átalakulások, meglendülések és blokkolások tarkítottak.

Szakáli István Loránd, a Századvég Gazdaságkutató Zrt. Gazdaságpolitikai és Gazdaságstratégiai Kutatóműhelyenék vezetője a V4 országok mélyebb gazdasági integrációjának lehetőségéről és a kultúra összefüggéseiről beszélt. Mint elmondta: a 2004-es csatlakozásuk óta eltelt időszakban jelentős mértékben megnőtt a V4-ek Európai Unión belüli súlya, szerepük hangsúlyosabbá, markánsabbá vált. A felértékelődés hátterében részben a négy ország fokozódó gazdasági teljesítménye, másrészt a közös, koordinált érdekérvényesítésben rejlő lehetőségek felismerése állt. 

A konferencia második szekciójában Dr. Pászt Patrícia, műfordító, a Krakkói Magyar Centrum alapítója a lengyel gyermek és ifjúsági drámairodalom elmúlt 20 évét mutatta be. Mint elmondta, a fiatalok körében sajnos még kevésbé ismertek a rendszerváltás utáni lengyel szerzők művei, éppen ezért céljuk, hogy bemutassák a kortárs drámairodalmat.

Az elmúlt évben három új lengyel drámakötettel jelentkeztek, melyek között több abszurd komédia van, de megtalálhatóak a groteszk, költői egzisztencialista, illetve a képzelet és a valóság határán játszódó művek is. Különböző társadalmi egyenlőtlenségeket is felszínre hoznak a művek, de célul tűzték ki azt is, hogy a női drámaírókat is előtérbe helyezzék.

A Győri Nemzeti Színház leendő igazgatója, Bakos-Kiss Gábor az elmúlt évek színdarabjairól beszélt, hiszen rövid idő alatt számos színdarab született a V4 országokkal együttműködésben, ám a pandémia sajnos a színházi életet is megnehezítette. A drámairodalomhoz hasonlóan fontos, hogy a lengyel, cseh és szlovák színházi életet is megismertessék a magyar fiatalokkal. Magyarország előnye ugyanakkor, hogy színházaink többsége állandó társulattal működik, míg az EU-s országokban inkább programalapú színjátszás jellemző.

Gál Tamás, a Komáromi Jókai Színház igazgatója, a CSAVAR Színház alapítója a felvidéki színjátszás helyzetét ismertette a rendszerváltozás óta. Elmondta: egy magyar színész előtt rendkívüli lehetőségek nyílnak meg azzal, hogy Prágában, Pozsonyban, Varsóban és Budapesten is otthon érzi magát, ugyanakkor még lehetne tovább színesíteni a színházi életet.

Nagymaroson vasárnapig a VéNégy Fesztivál és Színházi Találkozó programjai várják a látogatókat. A fesztiválon fellép a Halott Pénz, Kowalsky meg a Vega, a Belga, a Firkin, az Aurevoir, a Blahalouisiana, Rúzsa Magdi, a Punnany Massif, a Random Trip, az Ivan & The Parazol, az Erik Sumo Band, Péterfy Bori & Love Band, a Lóci játszik, Dánielfy Gergő és az utazók, valamint az Európa Kiadó is, míg Ausztriából a Russkaja érkezik. Minden este egy-egy feltörekvő zenekar lép színpadra: Lengyelországból a Cheap Tobacco, Szlovákiából a Luvver, Csehországból a HRTL érkezik, míg Magyarországot a Carson Coma képviseli.

 Négy ország alkotóinak részvételével, Feledi János táncművész, koreográfus vezetésével kéthetes workshop eredményeként fog megszületni a zárónapon látható Changes című produkció.

Másnap a lengyel Teatr Ateneum lép fel a Boguslaw Schaeffer – A színház démonja című előadással. Június 25-én a cirkuszi sátorban az Umbero Eco által inspirált Moral insanity című produkció látható a szlovák Presov National Theatre előadásaként. Június 26-án a cseh Divadlo Polarka a Homo zabijens című előadást mutatja be.

William Golding Az örökösök című regényének színpadi adaptációját Jan Antonín Pitínsky állította színpadra.