„Ameddig beengednek a terembe, tanítani fogok” – Tanárokkal készít különleges előadást a Stereo Akt
2024. május 7., kedd 09:41
Pályaelhagyó és pályán maradó tanárok részvételével különleges előadást rendez május 7-én és május 8-án a Stereo Akt csapata a Wesley János Általános Iskolában, a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében.
A Miután felmondtam / Miután maradtam című produkció próbáján jártunk, ahol arra kértük a közreműködő pedagógusokat, meséljék el, miért hozták meg életük meghatározó döntését a pályájukról, és mi történt velük azóta, hogy mentek, vagy éppen maradtak.
„Eredetileg a Miután felmondtam blog gyűjtéséből indultunk ki, de hamar rájöttünk, hogy emellett meg kell mutatnunk a másik oldalt is. Azoknak az embereknek a túlélési stratégiáit, körülményeit, indokait, akik úgy döntöttek, hogy a pályán maradnak, minden rendszerkritikusságuk ellenére is. A maradás sok esetben legalább annyira bátor döntés, mint a pályaelhagyás. Ez is lehet az ellenállás egyik módja” – nyilatkozta Boross Martin az RTL.hu-nak.
„Fontos volt, hogy legyen köztük fiatal, pályakezdő pedagógus és olyan szakember, aki évtizedeket töltött már a pályán. És legyen budapesti és a fővároson kívüli, sőt lehetőleg falusi történet is. A közoktatás minél nagyobb ívét akartuk bemutatni, az óvodától a középiskola végéig.
Az volt a cél, hogy a rendszerszintű problémákra mutassunk rá, amiben egyfajta mozaikként szolgálnak az egyes történetek.
Szó lesz a tanárhiányról, a megélhetési válságról, az eszköz- és forráshiányról, a tananyag és a módszertan problémáiról, a szegregációról, az adminisztrációs terhekről, szóval a válság különböző szeleteiről” – tette hozzá.
„Az előadás első felében mindenki maga meséli el a személyes történeteit, vagy élőben, vagy felvételről. A második rész viszont egy rendhagyó, fiktív évzáró lesz, ahol szándékosan nem jelennek meg a vezetők, sem az igazgató, sem a tankerület vezetője. Pont az ő hiányukról szól ez a jelenet. Magunkra vagyunk hagyva, nekünk, nézőknek kell állításokat, ígéreteket, vállalásokat megfogalmaznunk, pozitív vagy negatív értékítéleteket tennünk az igazgató vagy a tankerületi vezető helyett. Ezzel a fiktív kerettel ágyazunk meg annak a részvételi fórumnak, ami az előadás másik felét teszi ki” – mesélte az alkotó.