Györgyi AnnaRózsavölgyi SzalonZnamenák IstvánTrokán Nóra
  • facebook
  • instagram
  • 2024. december 2., hétfő
    banner_bigBanner3

    Ki lesz a pécsi színház igazgatója? – A Lipics-Vidákovics párost szeretné a társulat

    2020. október 25., vasárnap 14:34

    A társulati szavazáson több mint 80%-á megkapta a szavazatoknak Lipics Zsolt és Vidákovics Szláven.

    A társulati szavazásról

    Mint arról korábban beszámoltunk, négyen is pályáznak a Pécsi Nemzeti Színház februárban megüresedő direktori posztjára:

    • Lipics Zsolt és Vidákovics Szláven közösen
    • Komáromi György (Göttinger Pállal, Bérczes Lászlóvel, Benkó Bencével és Fábián Péterrel)
    • Csányi László
    • Bodor Johanna és Udvaros Dorottya közösen

    A napokban belső, társulati szavazást tartottak a pécsi teátrumban, ahol a társulat komoly többsége tette le a voksát a Lipics Zsolt – Vidákovics Szláven páros programja, tervei mellett.

    A belső szavazás alapján a Lipics-Vidákovics párosra 80,02%-a szavazott a társulatnak, Bodor Johannára 10,4% és Komáromi Györgyre 9,4%. Csányi László nem kapott szavazatot.

    Igazgatójelölti vitát is tartottak

    A Pécsi Nemzeti Színház igazgatói posztjára pályázók között korábban vitát is rendezett az Emberség Erejével Alapítvány és a Jelenkor folyóirat, de a rendezvényen csak két aspiráns tudott megjelenni. Bodor Johanna és dr. Komáromi György sok ponton egyetértett egymással, és arról is beszámoltak, hogy a színházi bizottsági ülés – ahol a pályázók bemutatkozhattak – döntését titkosították. A vitáról szóló beszámoló ITT érhető el.

    A pályázatokról

    Lipics Zsolt színművész a Bama.hu-nak így összegzett:

    – Vidákovics Szlávent kérem fel művészeti vezetőnek és Gulyás Dénest az operatagozat élére.

    Nagy nevű, valamint tehetséges pályakezdő rendezőkben gondolkodunk és szeretnénk a már sokat bizonyított társulatot még jobb helyzetbe hozni. Emellett ismert külföldi rendezők meghívását is tervezzük, hogy színesebb legyen a műhelymunka. Szorosabb együttműködésre készülünk a pécsi kulturális társintézményekkel, újraélesztve például a kooprodukciókat a Pécsi Nyári Színházzal.

    A műsorkínálatban lesznek népszerű vígjátékok, musicalek, operettek, de kísérletező kortárs darabok is. Bevonjuk továbbá a közös munkába Alapi Tóth Zoltán drámapedagógust, mert kiemelt célunk az ifjúság nevelése. És ragaszkodunk a POSZT-hoz, melynek Pécsett tartása érdekében mindent megteszünk.

    A Pécsi STOPnak kifejtette: „A művészeti koncepciónk alaplényege, hogy mindenféleképpen a pécsi és baranyai közönség igényeit muszáj, és kell is, figyelembe vennünk – és ez nem is esik nehezünkre. Ez a fenntartóink kívánalma is, ez egy nemzeti státuszú több tagozatos színház, vagyis operát, balettelőadásokat kell tartani, ifjúsági előadásokat kell játszani. Amiben mi el fogunk térni az eddigi gyakorlatoktól, az az, hogy kevesebb előadást fogunk tartani, ezáltal sokkal több időt és elmélyültebb alkotói munkafolyamatokat tudunk biztosítani a művészeink számára. Meghívjuk azokat a rendezőket, akik szívesen dolgoztak a színházban, a társulat is kedvelte őket, és a közönség körében is népszerűségnek örvendtek az előadásaik. Visszavárjuk Böhm György sikergyáros rendezőt és szép fokozatosan szeretnénk újabb és újabb rendezőket bevonni a munkába, hiszen a színház arculatát leginkább az előadások fémjelzik, a színház arcai pedig a színészek. Sikerült több olyan rendezőt is megnyernünk pályázatunkhoz, akik újak lesznek a színházban.

    Próbálunk a szakma krémjéből válogatni. Szeretnénk majd olyan rendezőket hívni, akik még nem jártak a városban, de emellett nagyon fontos számunkra, hogy fiatal rendezőket fedezzünk fel, elsősorban a Színház- és Filmművészeti Egyetem rendező szakos hallgatóira gondolunk, akiknek esetleg diplomaelőadás-lehetőséget biztosítunk majd. Mindenképpen szeretnénk őket bevonni ebbe a munkába, hogy friss, mai, korszerű szemlélet is jelen legyen.”

    Nyitott, befogadó, kortárs Pécsi Nemzeti Színházat képzelünk el a jelenlegi társulattal – fogalmazott a BAMA.hu-nak Bodor Johanna koreográfus.

    –A marosvásárhelyi Sebestyén Abát főren­dezőnek kértem föl, Udvaros Dorottya a Művészeti Tanács vezetője lenne, Anger Ferenc az opera tagozatot vezetné. A pécsi Keszthelyi Kinga a színház dramaturgjelöltje, dr. Szabó Károly közgazdász pedig a gazdasági igazgatónk. Tevékenységünkhöz sok együttműködői nyilatkozatot, támogató levelet kaptunk, a Nemzet Színészei közül Molnár Piroskától, Csomós Maritól, Cserhalmi Györgytől, Jordán Tamástól, Bodrogi Gyulától, Szacsvay Lászlótól. Miklósa Erika is részt venne a Művészeti Tanács munkájában. Pályázatom nyilvános.

    A Pécsi STOP-nak elárulta: „Egy színháznak nem csak az a feladata, hogy katalizálja a születő színházi innovációkat. Egyértelműen figyelemmel vagyunk a közpénzből működő, háromtagozatú színház sajátosságaira, a társulat összetételére, a működés határaira, amelyek az elképzeléseink révén idővel kiszélesedhetnek.

    Ma egy színháznak arra is képesnek kell lennie, hogy rugalmasan reagáljon az egyre sebesebben változó világra, társadalmi, gazdasági helyzetekre, akár (járványügyi) vészhelyzetekre előre tervezetten. Pályázatom ezért úgynevezett okos (smart) színházi működési elgondolást is követ – talán elsőként a magyarországi színházgazdálkodási gondolkodásban.”

    „Annak idején a pécsi Európa Kulturális Fővárosa sokrétű kulturális, művészeti párbeszédből jött létre. Példa előttem az egykori „határtalan város” EKF-szemlélete, az, hogy – ugyan tisztelve a hagyományokat, ám markánsabban érvelve a jelen és a jövő lehetőségei mellett – európai kontextusba helyezte a várost, ezzel Magyarországot is. Ilyen színházat szeretnénk Pécsett. Egy nyitott, befogadó szellemiségű, kortárs nemzeti színházat, kapcsolódásaival egy „határtalan színházat”. Ugyanis mi a kapcsolódásokban hiszünk alkotókkal, a többi intézménnyel, városi közösségekkel, platformokkal, testvérvárosokkal, másokkal. Merünk olyan színházi programot felépíteni, amely karakteres, szenvedélyes, izgalmas. Messzire mutató. Együttműködő.

    Bevonnánk és összehangolnánk a város többi kulturális szereplőjét: a független színházi társulatokat éppúgy, mint a színjátszó egyetemista és a drámatagozatos ifjúsági korosztályt, vagy épp a képzőművészeket, a zenészeket, az írókat és irodalmárokat – valódi együttműködések és célok mentén, közösen tervezve, egymást inspirálva és erősítve”

    fogalmazott Bodor Johanna.

    – A programot közösen fogalmaztam meg Benkó Bencével, Bérczes Lászlóval, Fábián Péterrel és Göttinger Pállal, a leendő művészeti tanáccsal –nyilatkozta a BAMA-nak Komáromi György közgazdász, a Radnóti Színház gazdasági igazgatója.

    „Gazdasági szakemberként vállalom a felelősséget az átlátható és biztonságos működésért, a művészeti tanács a szakmai minőség biztosítéka.

    A meglévő társulatra építünk, de kibővítjük a k2 színház fiatal csapatával, meghívott rendezőkkel Mohácsi Jánostól ifj. Vidnyánszky Attiláig. Hagyománytisztelő és progresszív repertoárunkkal, széles körű ifjúsági programunkkal meg akarunk szólítani minden egyes nézőt. Pályázatunkat a szeptemberi beadást követően elérhetővé tettük a www.akozostobbszoros.hu oldalon” – tette hozzá.

    A Pécsi STOP-nak elmondta: „Természetesen a munkánk fókuszában az áll, hogy Pécs város polgárai számára sokszínű, igényes repertoárral bíró, a klasszikus és progresszív művészeti előadásokat is bemutató színházat hozzunk létre és működtessünk. Ehhez a leendő Művészeti Tanács tagjaival három alapvető dolgot tartunk meghatározónak: az előadások minőségét, a színház városba ágyazódását és a sokféle megmutatkozási lehetőséget biztosító együttműködéseket. 

    Az előadások minőségére garanciát jelentenek azok az alkotók, akik nyilvánosságra hozott pályázatunkban szerepelnek, és akik az ország legjobb rendezői ifjabb Vidnyánszky Attilától Mohácsi Jánosig, Béres Attilától Tarnóczi Jakabig.

    Számítunk sok tapasztalattal rendelkező mesterekre és számos friss tehetségre. Minden lehetséges nézőt meg akarunk szólítani, a régi bérletesektől azokig, akik még nem jártak a Nemzetiben. Utóbbit szolgálják például családi- és ifjúsági előadásaink, tantermi produkcióink is. 

    Minden évadban tervezünk Pécsről szóló drámát, ezt segítik például drámapályázataink és helyspecifikus produkcióink. Mi büszkék leszünk arra, ha Pécs színházát vezethetjük, és legfőbb célunk, hogy a város társulata és közönsége is büszke lehessen színházára. 

    Az együttműködésekkel is a kulturális intézményekben rendkívül gazdag várost szólítjuk meg a Zsolnay Negyedtől a Jelenkorig, a művészeti iskoláktól a Harmadik Színházig. Egyúttal közös produkciókat tervezünk más jelentős színházakkal, köztük például budapesti, kolozsvári, kaposvári, újvidéki társulatokkal. Azt reméljük például, hogy rendszeresen játszhatunk „vízfejű országunk” fővárosában is, és természetessé válik majd, hogy egyre ismertebb pécsi színészek bukkannak az ország színpadain, az új filmekben, a televíziós műsorokban. Rendszeresen kívánjuk vinni a saját előadásainkat hazai partnerszínházakba, fesztiválokra és határon túlra is.”

    – Tokody Ilona, Oberfrank Péter, Nagy Írisz lesznek társaim a színház vezetésében – számolt be terveiről Csányi László, megemlítve, hogy édesapja a 60-as években a pécsi opera tagozatának művészeként kezdte karrierjét.

    – Úgy vélem, az akkori időkhöz képest mostanra az opera- és balettjáték a színházban súlytalanná vált, melyen szeretne változtatni, mert a zenés, táncos műfajoknak a repertoár felét kellene jelentenie minden évadban. A prózai előadások tekintetében a klasszikus nemzeti és nemzetközi irodalom kapna nagyobb szerepet.

    A Pécsi STOP-nak elmondta: „Ez a színház adott lehetőséget számára, hogy énekesi és filmszínészi karrierjét megismertesse a nagyvilággal, mert akkoriban a Pécsi Nemzeti Színház Magyarország egyik kiemelkedő pontja volt, melyre oda kellett figyelni. Sajnos mára ezek a tradíciók, a magas szintű kulturális sokszínűséggel együtt – és a repertoár túlzott prózai irányba tolódásával – megkoptak, így szeretném ezen kulturális gyökerek ismeretében a mai kor elvárásainak megfelelően újra visszaállítani a színház repertoárjának egyensúlyát a zenés, balett és népszerű operai produkciók előtérbe helyezésével, nem feledve kulturális hagyományainkat és a nemzetközi kulturális világban betöltött szerepünket.”

    Mindenképpen új direktort választanak

    Mint azt megírtuk, jövő februárban új direktora lesz a Pécsi Nemzeti Színháznak miután Rázga Miklós szerződése lejár.

    A direktor a Pécs Aktuálon jelezte elsőként, hogy nem indul újra, mert szerinte összességében 277 millió forinttal kevesebb pénzből kell gazdálkodnia a teátrumnak, ami már komoly aggodalommal tölti el.

    Novemberben lesz döntés

    A szakmai bizottság a múlt hét során, október 21-én meghallgatta a Pécsi Nemzeti Színház igazgatói posztjának négy pályázóját, és titkos javaslatuk alapján november 17-én zárt közgyűlésen hozzák meg az önkormányzati képviselők a döntést. 

    Forrás: pecsaktual.hu, PÉCSI STOP, Pécsi Napilap, Színház Online, Facebook

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram