Umberto Giordano világhírű operájának új bemutatójával nyitja meg nézőterét a védettségi igazolvánnyal rendelkező érdeklődők előtt a Magyar Állami Operaház. Az Erkel Színházban 2021. május 29-én 19:00 órától látható előadás főszerepeit Fabio Ceresa rendezésében László Boldizsár, Sümegi Eszter és Kálmándy Mihály énekli, vezényel Kocsár Balázs. Az Opera emellett a pünkösdi hétvégére ingyenes közvetítésekkel is készül, amelyekben Wagner Parsifal című operájának és Bach Máté-passiójának keresztmetszete lesz hallható az intézmény Facebook-oldalán.
A forradalomnak nincs szüksége költőkre!” – állítólag ez volt a közvádló utolsó mondata, amikor a Forradalmi Törvényszékkel halálra ítéltette André Chénier-t a francia forradalom vérben gázoló éveiben. Umberto Giordano 1896-ban bemutatott versita művében Chénier sorsa túllép a valóságon, és tragikus szerelmiháromszög-történet lesz belőle, ahol a történelem, az árulás és a szerelem vonzásában alakul a hősök élete. Giordano tökéletesen kifejezi zenéjével a francia forradalom alatti Párizs légkörét. Muzsikája egyaránt tartalmazza az elegáns, arisztokratikus táncokat és a népszerű forradalmi dalokat, köztük a La Marseillaise-t, mindemellett a főszereplőket ellenállhatatlan szépségű dallamokkal ajándékozza meg.
Fabio CeresaAz álarcosbál 2018-as premierje után tér most vissza az Erkel Színházba, rendezése egyszerre idézi fel hősei a francia forradalom idején átélt viszontagságait és kutatja a történelmi átmenetek egyetemes körforgását, ahogy az monarchia, az önkény, a forradalom, a terror majd a káosz ismét a monarchia feltámadásához vezet. A látványos, a kort sokban megidéző díszleteket és jelmezeket a rendező állandó alkotótársai, Tiziano Santi és Giuseppe Palella tervezték, míg a koreográfiát Mattia Agatiello készítette, akik munkáját Az álarcosbál kapcsán már megismerhette magyar közönség. A premieren a címszerepet László Boldizsár, szerelmét, a költőt bálványozó Maddalena de Coigny grófkisasszonyt Sümegi Eszter, míg az intrikus szolgát, Carlo Gérard-t Kálmándy Mihály alakítja. A további szerepekben Wiedemann Bernadett, Megyimórecz Ildikó, Geiger Lajos, Fülep Máté, Szerekován János és Hábetler András lét fel, a Magyar Állami Operaház Zenekarát és Énekkarát Kocsár Balázs főzeneigazgató dirigálja.
Az Andrea Chénier premierjét megelőzően, 2021. május 23-án, pünkösd vasárnapján Richard Wagner monumentális műve, a Parsifal készülő produkciójába tekinthetnek be az érdeklődők 10:00 órától az Operaház Facebook-oldalán és az Origón.
Utolsó zenedrámájában, a Parsifalban Wagner a világ csábításaitól és a bűnös vágyaktól való félelmet írja meg egy megváltástörténetbe ágyazva. A mű valójában ünnepi színpadi játék, nem is opera. Sokan – talán saját félelmükből adódóan – épp azzal kritizálták a zene és egyben a szövegkönyv szerzőjét, ami a darab erényének és különleges összetettségének is mondható, vagyis hogy az egyházi témát személyes hangvétellel jeleníti meg, melyben a szerelem vallásos és profán felfogása keveredik.
Almási-Tóth András évek óta érlelt új rendezése a következő évadban lesz látható, azonban az OperaLive nézői most bepillantást nyerhetnek a készülő produkció látványvilágába (díszlettervező: Sebastian Hannak, jelmeztervező: Izsák Lili), miközben Kálvin Balázs zongorakíséretével és Bartal László vezényletével a mű legszebb részletei csendülnek fel. Közreműködik: Bretz Gábor (Gurnemanz), Kovácsházi István (Parsifal), Szántó Andrea (Kundry), Kálmándy Mihály (Amfortas), Szemerédy Károly (Klingsor) és Rácz István (Titurel), valamint Zavaros Eszter, Fürjes Anna Csenge, Kiss Tivadar, Bartos Barna, Mukk József, Káldi Kiss András és Taba Benjámin.
Felhívjuk Tisztelt Közönségünk figyelmét, hogy a Parsifal ingyenes OperaLive előadása csak korlátozott ideig, 2021. május 23-án 10:00 órától május 24-én 20:00 óráig lesz elérhető!
Ezt követően, pünkösdhétfőn az OperaLive-sorozatban Johann Sebastian Bach Máté-passió című oratóriumának legszebb részletei hangzanak el Felix Mendelssohn-Bartholdy átiratában. Az ingyenes közvetítés 20:00 órától látható az Operaház Facebook-oldalán és az Origón.
A Máté-passió Bach legnagyobb műve, mely nemcsak a protestáns egyházzenében, hanem az egyetemes zenetörténetben is felülmúlhatatlan csúcspontot jelent. Bach halála után a mű feledésbe merült. 1829. március 11-én, az eredeti előadás után egy évszázaddal a darab Felix Mendelssohn-Bartholdy vezényletével újra megszólalt, aki a romantikus előadói gyakorlathoz igazította a művet. A nagy sikerre való tekintettel Bach születésnapján, március 21-én megismételték a hangversenyt, amely jelentős társadalmi eseménnyé vált, s elindította a Bach-reneszánszot, tágabb értelemben a régebbi zenék feltámasztásának szokását is.
Az oratórium keresztmetszetének szólistái: Megyesi Zoltán, Kovács István, Fodor Gabriella, Schöck Atala és Bakonyi Marcell. Közreműködik: Vajda Klára, Bagosi Orsolya, Somogyi Balázs és Forgács Péter, a Magyar Állami Operaház Énekkarának művészei, valamint Kálvin Balázs zongorán. A koncert zenei vezetője Csiki Gábor, a játékmester Aczél András, a műsort Mona Dániel zenetörténész vezeti.