Az egész világ Budapestre figyel – Indul a világ egyik legrangosabb nemzetközi cirkuszi fesztiválja

Világszínvonalúnak tartják a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ projektjét a legjelentősebb nemzetközi szakemberek.

Az Artistaképző Intézet látványterve

Magyarországra figyel a világ a következő egy hétben, a magyar főváros ad ugyanis otthont a világ egyik legrangosabb nemzetközi cirkuszi fesztiváljának, amely egyben a legjelentősebb cirkusztudományi találkozó is. A XIV. Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivál a cirkuszfesztiválok történetében először megrendezett nemzetközi szakmai és tudományos konferenciával vette kezdetét. Fekete Péter kultúráért felelős államtitkár, a Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivál szervező bizottsága elnök köszöntőjét követően dr. Alain Frère, a Monte-Carlói Nemzetközi Cirkuszfesztivál alapítója és művészeti vezetője és Dr. Almássy Kornél, a Magyar Építészeti Múzeum igazgatójának megnyitó beszédét hallhatták a résztvevők. A Szépművészeti Múzeum Barokk Csarnokában tartott eseményen a legnagyobb cirkuszművészeti szaktekintélyek előtt került bemutatásra a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ projektje, melynek keretében világszínvonalú művészeti, oktatási és kulturális központ jön létre Budapesten. A XIV. Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivál négy kontinens mintegy száz artistaművésze részvételével várja az érdeklődőket 2022. január 12. és 17. között, a programból ízelítőként a mongol sztár, Lkhagva Ochir szék egyensúlyozó számat láthatták az érdeklődők.

Az egész világ fókuszában a XIV. Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivál / Fotó: Urbán Ádám, Fővárosi Nagycirkusz

Budapestre figyel a cirkuszvilág a következő egy hétben, a magyar főváros ad ugyanis otthont az év legrangosabb nemzetközi cirkuszi fesztiváljának, amely egyben a világ egyik legjelentősebb cirkusztudományi találkozója is. Nemcsak négy kontinens mintegy száz artistaművésze, hanem a legjelentősebb cirkuszművész szakemberek is részt vesznek az eseményen. A rendezvény nyitóattrakciója a Cirkuszépületek Európában című konferencia és kiállítás, amelyet a magyar főváros új cirkuszépületének megvalósítása tesz időszerűvé. 

dr. Alain Frère, a Monte-Carlói Nemzetközi Cirkuszfesztivál alapítója és művészeti vezetője / Fotó: Urbán Ádám, Fővárosi Nagycirkusz

Fekete Péter kultúráért felelős államtitkár, a Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivál szervező bizottságának elnöke a konferencián azt hangsúlyozta, hogy a nagyszabású nemzetközi szakmai rendezvény és az iránta megnyilvánuló érdeklődés is tükrözi, hogy Budapest a közép-európai cirkuszművészet központja, és egyben tudásközpont is.  „A Fővárosi Nagycirkusz nem csak élő, a hétköznapjainkat átszövő művészeti ágat művel, de a magas színvonalú művészképzésről is gondoskodik. Emellett Budapest a régió tudásközpontjává lépett elő, amit jól jelez, hogy elsőként hívta életre a nemzetközi tudományos cirkuszkonferenciát, amelyen a világ leghíresebb tudósai, művészei vesznek részt”.

Fekete Péter kultúráért felelős államtitkár, a Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivál szervező bizottságának elnöke köszöntője / Fotó: Urbán Ádám, Fővárosi Nagycirkusz

Arra is kitért az államtitkár, hogy a konferencia összegzi az európai cirkuszépületek történetét és a cirkuszművészet hatását a befogadó városokra. „Kelet-Európa cirkuszművészeti központjában, Budapesten létjogosultsága van az új, modern cirkuszépületnek, amelynek makettjét a konferencián mutattuk be először a szakembereknek” – hangsúlyozta. Megjegyezte azt is, hogy a modern épületben működő intézmény nem csak a világviszonylatban is kiemelkedő cirkuszművészeti tudás koncentrációjával, de a főváros kulturális életében betöltött jelentős szerepével, a belföldi turizmusra gyakorolt hatásával igazolja létjogosultságát, és jelentősen hozzájárul az ország nemzetközi turisztikai vonzerejéhez is.

Csodagömb makett / Fotó: Urbán Ádám, Fővárosi Nagycirkusz

A cirkuszművészet megújításáért felelős miniszteri biztos emlékeztetett rá, hogy a pandémia miatt immár második alkalommal marad el a Monte-Carlói Nemzetközi Cirkuszfesztivál, a világ legnagyobb cirkuszfesztiválja, ami azonban jó lehetőség a magyar fesztivál és a magyar cirkuszművészet amúgy is jelentős imázsának további erősítésére. „A budapesti fesztivált eddig is a világ három-négy legjelentősebb cirkuszfesztiválja között tartották számon, most azonban az egész cirkuszvilág a magyar rendezésre figyel” – emelte ki. 

A szakmai találkozón több különböző cirkuszfejlesztési, cirkusztörténeti projektet mutatnak be Európából és Kanadából egyaránt. A konferencia kitűnő alkalom arra, hogy a világ vezető cirkuszművészeti, cirkusztörténeti szakemberei megosszák egymással a tapasztalataikat és tudásukat, valamint arról is beszélgessenek, milyennek kell lennie a jövő cirkuszépületének. 

Dr. Almássy Kornél, a Magyar Építészeti Múzeum igazgatója / Fotó: Urbán Ádám

A cirkuszművészek továbbképzését szolgáló Artistaképző Intézet rövidesen elkezdődő beruházását nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházássá minősítették. Fekete Péter szerint ezt nem csak a beruházás célja és nagyságrendje indokolta, hanem Magyarország előkelő helyezése ebben a művészeti ágban. „A cirkuszművészet az egyetlen művészeti ág, amelyben Magyarország világviszonylatban az első öt ország között van, ez pedig bőséges indok arra, hogy Európa legkomolyabb cirkuszművészeti központja létesüljön Budapesten”. 

dr. Alain Frère, a Monte-Carlói Nemzetközi Cirkuszfesztivál alapítója és művészeti vezetője is elismerően beszélt a Fővárosi Nagycirkusz megújításáról és az új artistaképző létrehozásáról, amellyel „világszínvonalú művészeti, oktatási és kulturális központ jön létre Budapesten.” Hangsúlyozta, hogy az iskola épületéről közreadott látványterv alapján pezsgő oktatás, közösségi, kulturális tér jöhet létre Budapesten, ezzel is bizonyítva a cirkuszművészet összművészeti jellegét.

A Nemzeti Cirkuszművészeti Központ látványterve

A francia Pascal Jacob író, gyűjtő, cirkusz-történész azt emelte ki, hogy a cirkusz csillogó világa az elmúlt évtizedekben kezdett ugyan elhalványulni, ami azonban nem a vég felé vezető, hanem a totális megújulás felé mutató út lett. A cirkusztudományok is olyan jelentősen alakultak át az elmúlt időszakban, hogy évről-évre van mit megbeszélnünk, időről-időre új területek alakulnak ki ebben a csodálatos művészeti masszában. Budapest pedig különösen izgalmas helyszín most, hiszen a konferenciák és a kiállítások igazán magasra emelik a rendezvény színvonalát és egyben dicsérik a szervezők kreatív látásmódját is, amely ebben a szakmában is a legfontosabb követelmény.

Dr. Steve Ward, társadalomtörténész, író az Egyesült Királyságból érkezett, ahol – Németország és Brazília mellett – számtalan cirkuszfesztivált álmodott, szervezett és rendezett meg. A cirkusz történelme mély és elkápráztató, minden egyes hasonló rendezvény ahhoz segít hozzá, hogy ez a művészeti ág egyre erősebb legyen és egyre nagyobb figyelmet érdemeljen.  A magyarországi grandiózus szervezés, a programok sokszínűsége, a résztvevők szakmai kvalitásai, a kiállítás tematikája erősíti Budapest szerepét a nemzetközi cirkuszművészeti és összkulturális vérkeringésben – mondta.

A „Cirkuszépületek Európában” című konferencia témája: az európai cirkuszépületek keletkezésének, fennmaradásának, átalakulásának, funkcióváltásának, pusztulásának és megújulásának folyamatai, kérdései, kutatott és kutatásra váró európai példák és dokumentumok. A meghívott nemzetközi cirkuszi szakemberek, tudományos kutatók, közgyűjteményi szakemberek több nézőpontból mutatják be a cirkuszépületek helyét és szerepét az európai építészetben, a cirkuszépületek sajátosságait a szórakoztatóipar és az előadóművészet jellegzetes építészeti kultúrájával összefüggésben.  A konferencia keretében neves külföldi és magyar előadók tartanak építészettörténeti tanácskozást a Szépművészeti Múzeum Barokk Csarnokában, amelyet a fesztivál végéig ingyenesen megtekinthető egyedülálló cirkuszművészeti és építészettörténeti tárlat kísér, szemléltetve az európai cirkuszépületek történetét, maketteken és levéltári dokumentumokon keresztül bemutatja a budapesti Fővárosi Nagycirkusz épületének történeti korszakait, példákat hoz építész hallgatók cirkuszépület-terveiből és cirkuszi témájú képzőművészeti alkotásokból. 

Fotó: Urván Ádám

A fesztivál nulladik napján, január 11-én a Művésztelepen a CircusTheatrum, a Baross Imre Artistaképző Intézet Előadó-művészeti Szakgimnázium csapata Szentivánéji álmodók című workshopját lehet megtekinteni. Január 12-én kezdődik a Red Carpet Show, az artistaművészek ünnepélyes bevonulása a Fővárosi Nagycirkusz előtt. Január 13-án pedig a Magyar Mezőgazdasági Múzeum dísztermében a Fővárosi Nagycirkusz pedagógiai módszertani programjairól, a Magyar Cirkuszművészeti Múzeumról és az alakuló könyvtári gyűjteményről tartanak konferenciát. Január 14-én a magyar artistatehetségek mutatkoznak be a Newcomer Show keretében. A XIV. Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivál január 17-én nagyszabású díjátadó gálaműsorral zárul. 

Az első Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivált 1996-ban rendezték meg a Magyar Cirkusz és Varieté (MACIVA) szakemberei. A kétévente megrendezendő seregszemle azóta a világ vezető cirkuszfesztiváljai közé nőtte ki magát, így Monte-Carlo, Latina, Moszkva mellett Budapest is komoly cirkuszművészeti találkozóhely lett.

A XIV. Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivál részletes programja a www.budapestcircusfestival.hu oldalon található.