„Az emberi lét kérdéseit helyezi előtérbe” – Győrbe érkezik egy szenzációs Moby Dick előadás
2023. április 19., szerda 11:02
A Színházi Olimpia keretében szervezett Patchwork Fesztiválon április 20-án két alkalommal is színpadra kerül a Plexus Polaire Moby Dick című előadása a Győri Nemzeti Színházban. Yngvild Aspeli művészeti vezetővel a színház oldalán jelent meg interjú.
Ajánló a darab elé:
A hajóját a pusztulás felé irányító kapitány és egy gigantikus fehér bálna és küzdelme elevenedik meg a színpadon. Csiszolatlan, durva matrózok egy csónakban a víz alatti világ feneketlen mélységének felszínén lavíroznak. A tenger végtelen hatalmasságával szembesülve a létezés nagy kérdéseivel szembesít. Egy bálnavadász expedíció történetét meséli el a Moby Dick, mely egyben a csökönyös elhivatottság és az élet megmagyarázhatatlan rejtélyeinek vizsgálatát is kutatja. A tengeri utazás szimpla története még egy másik dimenziót is vetít elénk Melville magával ragadó és ellenállhatatlan elbeszélésének megelevenítésekor. Szédítő merülésre viszi a nézőt, az emberi lélek mélységeibe. Hét színész, ötven báb, videóvetítés, és Moby Dick, a világirodalom óriás tengeri szörnyetege.
Interjú Yngvild Aspeli-vel:
Honnan jött az ötlet az előadáshoz, mi volt a legfőbb inspiráció?
Az előadás Herman Melville Moby Dick című novelláján alapszik, továbbá az emberi létet és a természetet körüllengő egzisztenciális témák és kérdések iránti kíváncsiságon, amiket a könyv is megidéz.
A célközönség ismerete befolyásolja-e a művészi megnyilvánulás kifejezőeszköz rendszerét, mennyiben alkot másként a művész, ha tudja, hogy gyerekeknek alkot?
Annak érdekében, hogy a lehető legjobban át tudjuk adni a történetünket, elengedhetetlen, hogy jól ismerjük a célközönségünket. Az előadásunk felnőtteknek és 14 éves kor feletti serdülőknek szól.
Miként zajlik a nézői reakciók vizsgálata, az új generáció szokásai; online jelenlétük miképpen befolyásolja a színház műfaját?
Az élőszereplős, színházi előadások különlegessége abban rejlik, hogy minden egyes közönséggel való találkozásnál alakul, fejlődik az előadás, ezért is nagyon értékes a közönség reakciója és visszajelzése. Azt hiszem, hogy napjainkban, amikor ennyire hangsúlyos az online jelenlét, még fontosabb, hogy legyenek élőszereplős formátumok is, amikor a közönség és az alkotók együtt, közösen hoznak létre valamit…
Hogyan változik a gyermek-és ifjúsági előadások alapanyaga? Mennyire van szó szimpla adaptációról, és mennyire vannak hatással az alkotói folyamatra az adott korosztály aktuális problémái?
A mai fiatalok ahhoz szoktak hozzá, hogy nagyon sok információt kell, nagyon gyorsan, rövid idő alatt befogadni. Annak ellenére, hogy feltételezzük, hogy hozzászoktak a vizuális történetmeséléshez, meg kell próbálni más ritmusban is felvenni a lépést, és kitartani a tény mellett, miszerint az élet nem harminc kép/másodperc alatt zajlik. Cormac McCarthy így fogalmaz: “Ha mindent ismerünk, akkor semmilyen narratíva nem lehetséges.” Az unatkozás általában teret nyit a képzelőerőnek. Muszáj alkalmazkodni, és követni a folyamatos változásokat annak érdekében, hogy tudjunk kommunikálni a fiatalabb generációkkal, de közben nem szabad megfeledkeznünk a színház, és az élőszereplős műfaj különleges varázsáról, arról, hogy minden alkalommal valami egyedülálló dolog születik.
Hogyan alakítanak ki kapcsolatot az adott korosztállyal, mik lehetnek a fő kapcsolódási pontok?
Én nagyon hiszek a történetekben. Abban, hogy ha elmondasz egy jó történetet, az megérinti a közönséget a kor-, és kultúrabeli különbségek ellenére.