„Az érdekelt, mennyiben változtak az elmúlt 100 évben a női és férfi szerepek” – Interjú Tasnádi Istvánnal
2023. március 28., kedd 09:24
Új bemutatóra készül az Orlai Produkciós Iroda és a Füge Produkció. A Tapasztalt asszony premierjét március 31-én tartják a Jurányi Házban. A darabot író-rendezőként Tasnádi István jegyzi. Vele beszélgetett Bordás Katinka
A Tapasztalt asszonyt 2012-ben már bemutattad a szabadkai Népszínház Magyar Társulatával. Hogy állt össze akkor a szövegkönyv?
Bár a cím ugyanaz, ez sok szempontból más előadás lesz. Szabadkára is elvittem a Boldog vagy-e, asszony? című régi leánynevelő kézikönyvet, ami annak idején elindította a gondolkozásomat. Átnéztünk néhány jegyesoktató kézikönyvet is. Az érdekelt, hogy mennyiben változtak az elmúlt száz évben a női és férfi szerepek. Abban az 1937-es kiadásban olvasható régi elvárásrendszert tükröztettük azzal, ami ma van. Azt láttuk, hogy most nem egyfajta trend van, hanem rengeteg koncepció, elvárás, hagyomány, amik párhuzamosan működnek. Manapság a felnőtt életét épp csak elkezdő fiatal embernek ebben az elképesztő elvárás-dzsungelben kell megtalálnia a saját helyét.
Hogy akadtál az említett leánynevelő kézikönyvre?
Szeretek antikváriumban kutakodni. Nagyanyám hagyatékában is találtam egy ilyen kötetet, de folyamatosan jönnek velem szembe hasonló brossúrák, kimeríthetetlen a női-férfi téma. De nekünk önmérsékletet kell tanúsítanunk, és csak bizonyos alapállításokat megvizsgálni. Visszatérve az előző kérdésre: Szabadkán is a kézikönyvből indultunk ki, a színészekimprovizáltak bizonyos helyzetekre, ezekből jelenetek születtek, de általam előre megírt szövegek is bekerültek az előadásba. Hasonló a helyzet most is. Néhány fontosabb jelenetet átemelek a régi verzióból, amikről azt gondolom, hogy mind a mai napig jól működnek, de lesznek újak is, hiszen az elmúlt tíz évben sok újdonság történt ebben a témában. Újabb frontok nyíltak, ha csak a metoo-ra, vagy az egész gender feszültségre gondolunk, ami kikerült a zárt, szakmai vitatérből, és most már az utca embere is tudja, hogyan „kell”reagálnia, ha meghallja a gender kifejezést. Szóval poposították ezt a témát, azt hiszem, sokunk nagy bánatára.
A vidéki közönség előtt is jó volt a fogadtatása a 2012-es Tapasztalt asszonynak.
Igen, pedig fel voltunk rá készülve, hogy botrány lesz belőle, és hamar le kell venni aműsorról, ehhez képest évekig játszották. Kisebb magyarlakta településekre is elvittük az előadást, és óriási, szinte operettsiker volt. Nem erre számítottunk. Elhoztuk Budapestre is egy színházi találkozóra, és az a visszajelzés érkezett, hogy tabudöntögető, túl szabadszájú, hogy ezt Magyarországon kőszínházban nem lehetne bemutatni. Az egyébként valamivellíraibb hangvételű előadás volt, mint ami most készül. A 2012-es próbaidőszak alatt gyűjtéseket csináltunk: idős vajdasági asszonyokat kérdeztünk meg arról, hogy mi a hosszú, boldog házasság titka. Csodálatosan bizarr monológok születtek a válaszokból. Mai szemmel nézve az a „hosszú, boldog házasság”, amit a 80-90 éves nénik átéltek, rémálomnak tűnik.Évtizedekkel korábban eltemették a férjeiket, de büszkén meséltek arról a sok borzalomról, amit végigcsináltak mellettük. Szinte mindegyiknek brutalizáló, alkoholista férje volt,elnyomó kapcsolatban éltek. Attól voltak hatásosak ezek a vallomások, hogy a színésznők nem panaszként adták elő, hanem büszkén összefoglalt életbölcsességként. A kis falvakbanhihetetlen erővel reagáltak ezekre a monológokra. Sok helyspecifikus dolog volt abban az előadásban, ezeket most elhagyjuk. Egy nagyvárosi, 2023-as verzió készül.
Miért vetted most elő ezt a szöveget?
Két évvel ezelőtt készítettem egy szövegváltozatot a Tapasztalt asszonyból a Katona József Színház felkérésére, mert a Covid alatt tévéjátékot szerettek volna belőle csinálni Ascher Tamás rendezésében. Ez végül betegség miatt nem valósult meg, viszont én újra felfedeztem magamnak a szöveget, úgy éreztem, működik, sőt talán még élesebb, mint tíz éve. Gondoltam, ha más nem, akkor majd én megrendezem. Felvetettem az ötletet Orlai Tibornakés Kulcsár Vikinek, elküldem a darabot a koncepcióval, és tetszett nekik.
Hova tolódnak a hangsúlyok a korábbihoz képest, mit hoznak be az Orlais színészek: Péterfy Bori, László Lili, Pataki Ferenc és Schruff Milán?
Most nem improvizáltunk annyit, de így is nagy hatással voltak a színészek a szövegre. Egy-két új jelenetet írtam annak alapján, amiről a próbákon beszélgettünk, például arról, hogy elkészülhetne-e ma az Utolsó tangó Párizsban c. film azokkal az erotikus jelenetekkel, vagy egy nőgyalázó Petri vers kapcsán arról, hogy mit szabad a művészetnek és mit nem. Elvileg nem terveztem ilyen jelenetet, de olyan érvényes, sokáig folytatható vita lett belőle, hogy azt színpadon is érdemes megmutatni. Nem adunk kész válaszokat, viszont igyekszünk rendesen körüljárni a feldobott kényes témákat. Csupa jóindulatból rengeteg szabály született az elmúlt években is a férfi-nő viszony tekintetében. Ami régen viszonylag egyszerű volt, nem feltétlenül ideális, de átlátható, az most a végtelenségig bonyolódott. Erre szeretnénk ránézni, hogy lehet mégis felszabadultan megélni a férfi-nő kapcsolatot. A Tapasztalt asszony 21. századi látlelet a modern kapcsolatokról, de felvillantjuk a tradicionális, akár patriarchális képletet is. Semmiképpen nem kampánydarabot szeretnénk csinálni, se pro, se kontra.
Milyen együtt próbálni az Orlais színészekkel? Péterfy Borival ésPataki Ferenccel már dolgoztál az Apád előtt ne vetkőzz előadásban itt, a Jurányiban.
Már mindenkivel dolgoztam, mert tavaly ilyenkor forgattunk egy Öltöző című színházi sorozatot, amit remélhetőleg hamarosan látni is lehet. Nagyon jó munka volt, abban az egész Orlais alkotóközösség benne volt. Ott fogalmazódott meg bennünk, hogy milyen jó lenne ezt a munkát színházban is folytatni. Vártam ezt a próbafolyamatot, és a színészeken is azt látom, hogy őket is izgatja a téma, szellemileg frissek tudnak maradni és vitára készek. Bizonyos pillérek, amiket áthoztunk a régi verzióból, biztonságot adnak nekem, hogy fog működni a darab, ugyanakkor jut idő a kísérletezgetésre is. De hogy mi lesz a hatása, az felmérhetetlen. Mindent el tudok képzelni, azt is, hogy a fejünkhöz vágják, hogy ebbe keményebben bele kellene állni, nem csak a felszínt kapargatni, vagy pont azt, hogy túl sok, túl nyers, túl provokatív. Bármi lehet. Egy héttel a bemutató előtt már szokott előérzetem lenni, de most nincs.
Nem unalmas újra elővenni a Tapasztalt asszonyt?
Nem, mert nem pont ugyanazt csináljuk, mint 2012-ben. Sok újdonság van benne, és ami fő, más színészekkel dolgozom. Alapvető különbség, hogy ott tíz színész játszotta az előadást, most pedig négy, tehát már csak ezért sem tud ugyanaz lenni. Attól, hogy négyen vannak, elkezdtek létrejönni szerep-összenövések. Szerepívek alakulnak ki, a korábban elhangzott mondatok gyarapítják az adott figurát. Ugyanakkor egészen szélsőséges átalakuláson is átmennek ezek a karakterek, például nemet váltanak előadás közben. A szerepcserés szülés Szabadkán is volt, de ezt mindenképp meg akartam tartani. Annak idején abból jött ez a jelenet, hogy Geréb Ágnes éppen akkor volt házi őrizetben, ki is volt vetítve a színpadra, hogy pontosan hány hete és hány napja. Azóta szerencsére szabadlábon van, de a szakmáját nem gyakorolhatja. Az otthonszülés kérdése is sokkal élesebb most, bár már nem téma a mindennapokban. Le van szabályozva, mindenki hátradőlhet, mintha bármi meg lenne oldva. Természetesen, aki alternatív módon akar szülni, megtalálja a módját, de a szürke zónában jár. Kriminalizálva vannak olyan emberek, akik nem ezt érdemelnék, hanem végtelen elismerést.Hát igen, rengeteg indulat van ebben az előadásban, ahogy költészet és humor is.
Szerző: Bordás Katinka
PREMIER: Tapasztalt asszony
2023. március 31., április 1., április 16., május 25.