„Pintér Béla huszonkilencedik bemutatója, Az imádkozó olyan, mintha valaha írt legjobb darabja, A Sütemények Királynője mai párdarabja lenne” – írja a produkció kapcsán Kovács Bálint.
Ajánló a darab elé:
Az ember jó esetben ismeri azt a szeretetet, ahogy mondjuk az anyukáját szereti, a szerelmét vagy éppenséggel a hazáját, de a szeretet legmagasabb, legmagasztosabb minősége az, amit a gyermekünk iránt érzünk, érezhetünk. Darabunk hősei között van olyan, aki csak áhítozik erre a szeretetre, olyan is, aki részesül az áldásban, és átélheti, azonban némelyikük átéli, és bizony át is hárítja. De félek, hogy túl sokat árulok el a történetből.
„Ez lesz a huszonkilencedik darabom. Szívem szerint csak annyit mondanék róla: huszonkilencedik fantázia a huszonegyedik század Magyarországából” – fogalmazott Pintér Béla, aki Beethoven Holdfény szonátája, orosz népdalok és a Blonde Redhead művei nyomán állította össze a produkció zenéjét.
Az előadás létrehozására mindössze egy nap alatt sikerült összegyűjteni a célként kitűzött 5 millió forintot közösségi adományozással. Az Adjukössze.hu adománygyűjtő platform történetében ez volt az első gyűjtés, melyen egy nap alatt ennyi pénzt tudtak gründolni alkotók. A kampány során végül közel 9 millió forint érkezett be.
„Imádkoztam, és végül nekem is megadatott a gyermekáldás! – Amikor a Pintér Béla és Társulata új előadása, Az Imádkozó legelső percében kiáll a színpadra Long Réka, motivációs szpíker, és nagyjából ezt mondja az egybegyűlt közönségnek, azaz – a darab szerint – egy teljes nézőtérnyi olyan párnak, akiknek nem sikerült eddig gyermeket vállalniuk, már sejteni lehet, hogy Pintér Béla ismét tabutémához fog nyúlni. Persze a gyerekvállalás a legkevésbé sem tabutéma, de aki látott már Pintér által írt és rendezett előadást, aligha hiheti egy másodpercig is, hogy itt arról lesz szó, hogy a Nő csak Gyermekkel képes kiteljesedni, hogy a Család a Boldogság elérésének egyetlen lehetséges útja, vagy bármi hasonló. Nem mintha ne érthetne egyet ezekkel az állításokkal szabadon bárki, de abban, ami szép, tiszta és kerek, nincs dráma – márpedig Az Imádkozó, mint a jobb Pintér-darabok, súlyos, sötét hangulatú dráma, drámai ellentmondásokkal, drámai sorstragédiákkal, drámai döntéshelyzetekkel” – írja az új darab kapcsán Kovács Bálint kritikus, a HVG munkatársa.
„Mi van, ha a gyerek nem megmenti, hanem tönkreteszi a házasságot? Lehetséges ez? És ha igen, akkor mi a jó döntés? Illetve: létezik bárki, aki tudja, mi a jó döntés? Épp ezért drámai a szó minden értelmében Az Imádkozó: mert olyan kérdéseket tesz fel, amelyekre nincs egyértelmű válasz. Pintér azt mutatja meg, amit annak idején a magyar színház jelenleg látható egyik legjobb előadásában, A Sütemények Királynőjében, még ha egészen más alaptémával és eszközökkel is: hogy milyen a család, amikor nem működik” – fogalmaz a kritika.
„A huszonkilencedik Pintér Béla-darab a színész-rendező-író-társulatvezető azon művei közé tartozik, amelyekben ő maga nem szerepel, de ez nehogy bárkit is elijesszen. Az Imádkozót végigjátszó öt színész (Fodor Annamária, Jankovics Péter, Messaoudi Emina, Takács Géza és Szabó Zoltán) egytől egyig remek munkát végez” – írja a We Love Budapest.
ds