„Az opera, és egyáltalán a színház, nem játék” – Vadász Dániel is pályázik az Opera vezetésére
2023. április 26., szerda 10:52
Vadász Dániel nemzetközi kulturális menedzser, jogász, színházi-zenei fesztiválszervező, a Coopera társulás igazgatója is beadta pályázatát a Magyar Állami Operaház vezetésére. Világszerte elismert szakemberekből álló vezetőség, a saját történeteink és színházi hagyományaink megerősítése, a társulati rendszer visszaállítása, gazdasági racionalizálás – többek között ezt ígéri a pályázatában – számolt be a Mandiner.
Rekordszámú jelentkező nyújtott be pályázatot az Operaház vezetésére, a végső döntést a személyes meghallgatások után Csák János kulturális és innovációs miniszter hozza majd meg.
A pályázók között van dr. Vadász Dániel jogász is. Korábban a Magyar Állami Operaház, a Budapesti Operettszínház, a debreceni és a szegedi operatársulat szólistájaként számos tenor főszerepet énekelt a világ több országában. Énekesi pályafutását követően 2014 óta saját vállalkozásaiban művészeti menedzserként dolgozik, az operett népszerűsítésére létrehozta a Palotakoncert rendezvénysorozatot, társproducere volt a Virtuózok televízióműsornak, 2015 óta az amerikai közmédia (PBS) csatornával együttműködésben több zenés televíziós műsor producere.
A kérdésre, miért indul a pályázaton, azt felelte a Mandinernek:
„Ha egyszerűen szeretnék válaszolni, akkor azt mondom: rendet kellene tenni az Operában. A közélet figyelmét nem a főigazgató vagy éppen a főigazgató-jelöltek személye, hanem egy-egy kiváló produkció kell hogy kivívja.Legyen fontos az Opera falain belül minden, ami a minőségi művészi munkához szükséges.
A fő probléma szerintem, hogy most nem ez szerepel a fontossági sorrend elején. Őrületes statisztikák, 600 oldalas „műsorfüzet”, rengeteg új premier, világrekord előadásszámok, óriási vendégjáték-mutatók, világsztár meghívottak, és még hosszasan sorolhatnám, mi minden szerepel a listán a minőségi színpadi munka előtt. Elsősorban itt kell rendet tenni. A saját vízióm középpontjában a színházi munka, a zenei és különösen az énekművészi színvonal, a vidéki, illetve külföldi színházakkal való partneri együttműködések, a közönség bővítése és végeredményben maga az előadóművészi munka tisztelete áll.”
Vadász Dániel arról is beszélt, a házban jelenleg 6 korrepetítor van alkalmazásban, míg a főigazgatói titkárságon összesen 35 fő dolgozik; meglátása szerint ezen is változtatni kell: „Fontos lenne megnyitni az Erkel Színházat a nagy operett- és musical-koprodukciók előtt. Megvizsgálnám, van-e mód irodákat visszaalakítani a korábbi zenei gyakorlótermekké, kérdés, miképpen lehetséges az inflációkövető bérfejlesztés finanszírozása, piackutatást indítanék a kultúrafogyasztási szokások elemzésére, és ennek eredményeiből vezetném le a játékrendet, akárcsak a jegyárképzési stratégiát. „
Arról szólva, hogyan képzeli el az „igazi együttműködéseket”, elárulta:
„Ha azt mondtam, hogy az egyik kulcsfogalom a rend helyreállítása, a másik a valódi – és nem csak jól hangzó szlogenek szintjén megjelenő – együttműködések megteremtése. 2017-ben megalapítottam a Cooperát, ami egy olyan innovatív kulturális szerveződés, amely előadó-művészeti szervezetek, színházak, zenekarok működését – azok egyediségére építve – művészi, gazdasági, logisztikai területen is szolgáltatni hivatott. Mert van-e értelme például két különböző rendezésben a Figaro házasságát egyazon évadban színre vinnie mondjuk a győri és a debreceni színháznak? Ha viszont közösen, a tárgyi-emberi erőforrásaikat összeadva hoznak létre egy kiváló minőségű előadást, mindenki jobban jár; ez egy igazi win-win helyzet. A Coopera ezeket az együttműködéseket – akár három-négy színház között is – segíti tető alá hozni, és mindenhova azokat az elemeket vinni, amire ott valóban szükség van. Ennek a sokéves munkának a tapasztalatait eredményesen tudnám felhasználni a Magyar Állami Operaház vezetésében is. Terveim szerint hasonló nemzetközi koprodukciók fognak születni a legnagyobb európai operaházak és a budapesti Opera között.”