Vecsei H. MiklósBarta ÁgnesMészáros MartinRainer-Micsinyei Nóra
  • facebook
  • instagram
  • 2024. július 19., péntek
    banner_bigBanner3

    Az utódlás kérdései a színházvezetésben – Gyarmati Kata, Máté Gábor és Csizmadia Tibor beszélgetéséről

    2022. október 14., péntek 12:01

    A Magyar Színházi Társaság Csináljunk színházat! beszélgetéssorozata új helyen, a Pinceszínház Keleti István Kamaratermében, de változatlan ambícióval kezdte meg a 2022/2023-as évadot. Csizmadia Tibor, a sorozat állandó moderátora úgy fogalmazott: gyakran találni arra példát, hogy a vezetőváltásnál az utód a múltat el akarja törölni, ám vendégei, Gyarmati Kata, a Stúdió K Színház, illetve Máté Gábor, a Katona József Színház igazgatója esetében nem ez a helyzet –a Kultúra.hu számolt be a találkozóról.

    Máté Gábor, Csizmadia Tibor / Fotó: Szabó Réka

    Az első kérdéscsoportban Csizmadia azt járta körül,

    hogyan lehet az elődök – akik az intézmény alapítói is, így az örökség súlyosabb – munkáját folytatni úgy, hogy az utódok a saját ízlésüket is beépítik a művészi programba.

    Gyarmati Kata elmondta, a Stúdió K-ban zökkenőmentes volt az átvétel, és hozzátette, hogy véleménye szerint elsősorban a szellemiség öröklődik át, ám ehhez az szükséges, hogy az előd és az utód azonos értékrendet képviseljen, ellenkező esetben az utód ellen fog állni. Röviden vázolta a színház vezetőváltásait: az alapító Fodor Tamástól Nagypál Gábor és Zubek Adrienn kettőse vette át a stafétát, majd Imely Zoltán következett. A jelenlegi igazgató megjegyezte, náluk nem csupán a szellemiség, hanem a működési forma is öröklődik. A Stúdió K kezdeteitől a színészek és a színházban dolgozók több feladatkört látnak el. Elmondta, Fodor Tamás a társulatvezetés mellett rendezőként is tevékenykedett, ám már a saját regnálása alatt hívott vendégként másokat is. Felvetésével egy új szemponttal tágította a beszélgetés kereteit:

    meddig csoportosul a közeg egy mester köré, és mikor, hogyan nyílik ki, vonz vagy hív be új alkotót?

    A Katona József Színházban is zökkenőmentes volt a váltás, mondta el Máté Gábor, megjegyezve, hogy ezt nagyban köszönhető Zsámbéki Gábornak, aki ezt rendkívül intelligensen művelte. Zsámbéki ottmaradt a színházban, de Máté szerint ahhoz, hogy a reflexek ebben a megváltozott helyzetben is jól működjenek, különleges képesség kell. A Katona elismertsége miatt neki azt kellett bizonyítania, hogy ő is megüti azt a szintet, azzal viszont, hogy 1987 óta a Katona tagja volt színészként, majd több mint tíz évig főrendezőként – ezzel pedig befolyása volt a műsortervre, a társulatra –, megvolt a biztosíték, hogy a színház alapjai nem rendülnek meg. Ezek egyszerre tették könnyűvé és nehézzé az átmenetet.

    „Mindenki maradt, csak a vezetésben volt változás” – foglalta össze a történéseket Máté Gábor, és hozzátette, ő határozottan azt gondolta, hogy amíg Zsámbéki Gábor él, a Katona az ő színháza. Zsámbéki most is jelen van a színház életében rendezőként és a művészeti tanács tagjaként, bár ez utóbbiban, árulta el Máté Gábor, nem akart benne lenni, és mereven elutasította a közeledést.

    Csizmadia Tibor megjegyezte, egyre több a fiatal a Katonában, és a társulatszervezés kapcsán arról érdeklődött, ez jelent-e továbblépést, hangsúlyeltolódást.

    Máté elmondta, nem elég, ha valakit ő szeretne a társulatban tudni, a rendezői kar teljes egyetértését kell bírnia mindenkinek.

    Szerző: Papp Tímea

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram