Bajor Lili, Fehér Anna, Törőcsik Franciska és Nagy Márk is díjat kapott a Bujtor Filmfesztiválon
2020. augusztus 21., péntek 09:49
Hatalmas díjesőt szórt a filmesekre a szakmai zsűri a XI. Bujtor István Filmfesztiválon: összesen 39 díjat osztottak ki. Díjazták a legjobb rendezést, a színészi játékokat, az operatőri és az utómunkát, a legjobb forgatókönyvet és magukat a filmeket is. Az augusztus 20-i díjátadó gálán egymás után vonultak fel a rendezők, a színészek és a filmes alkotók a vörös szőnyegen Balatonszemesen. A díjakat Bujtor Judit védnök, Janisch Attila zsűrielnök, Lutter Imre fesztiváligazgató és Takács Bence műsorvezető adta át. A filmfesztivál népszerű szórakoztató programjai egész héten zajlanak.
A Bujtor István-díjat a karanténfilmek közül Hász Áron és Honti Arián: Tinnitus című alkotása kapta, amely egy posztapokaliptikus világot ábrázol, ahol egy ismeretlen hang,”Tinnitus” elviselhetetlenné teszi a felszínen való életet. A Metropolitan Egyetem filmje az erőteljesen leszűkített élethelyzetben lévő két karakter egymásrautaltságának és konfliktusainak részletgazdag megjelenítéséért, az egy helyszínen forgatott film ötletes és elegáns vizualitásáért kapta a fődíjat.
A dokumentumfilmek között Zurbó Dorottya (Éclipse Film) Könnyű leckék című alkotása lett a fődíjas. A Könnyű leckék egy gyönyörű tizenhét éves szomáliai menekült lány magyarországi beilleszkedésének története. Egy, a saját hazájából menekülni kényszerülő, más élethelyzetbe és kultúrkörbe kerülő fiatal lány élethelyzetének és belső vívódásainak gazdagon árnyalt bemutatásáért ítélte oda a Bujtor-díjat a zsűri.
Játékfilm kategóriában két elsőfilmes alkotó nyert: Szeleczki Rozália a Rozgonyiné című, Arany János ismert balladájának humorral, drámaisággal, érzékiséggel telített izgalmas, mai történetté való adaptálásáért vehette át a Bujtor István-díjat. Az alkotás a Színház- és Filmművészeti Egyetem filmje.
Füzes Dániel a Szokásjog című filmjéért kapta meg a Bujtor-díjat. A Metropolitan Egyetem sok szereplőt mozgató játékfilmje a színészi játékokkal, a sok esetben dialóg nélküli, erőteljes megjelenítésekkel és a film atmoszférikus képi világával az egyes karaktereket villanásokban is átélhetővé tette.
Az Oscar-díjas Deák Kristóf új filmjét, a Foglyokat a zsűri alkotói különdíjban részesítette, a különleges élethelyzetbe került lakóközösség egyes karaktereinek és a szituáció egészének drámai, de humorral átszőtt bemutatásáért. A Foglyok emellett három színészi díjat is bezsebelt: Kardos Róbert férfi epizódszereplőként az általa formált szerep finom, hiteles megjelenítéséért, Molnár Levente a bonyolult hátterű karakter pszichológiailag árnyalt ábrázolásért, Vasvári Emese pedig a figurája elegáns humorú megjelenítéséért kapta meg a legjobb epizódszereplő díját.
A Szokásjog című fődíjas filmben nyújtott női epizódszerepéért Fehér Annát színészi díjban részesítette a zsűri. Nagy Márk a Szokásjog, míg Mohai Tamás a Szajki Péter rendezte Most van most című film Tompos Kátya partnereként alakított főszerepéért vehette át a legjobb férfi színésznek járó díjat. A Rubens lány című Dér András-filmben finom humorral átszőtt, érzékeny, bevállalós alakításáért Bajor Lili kapta a legjobb női főszereplőnek járó díjat, míg a fődíjas Rozgonyinéban megjelenő összetett női címszerep érzékeny és hiteles megjelenítéséért Törőcsik Franciska vette át a legjobb női főszereplőnek járó kis szobrot.
A legjobb forgatókönyv minősítését két film kapta: Csoma Sándor Casting, illetve Bak Zsuzsanna és Szabó Szonja A Mentor című alkotása. A legjobb operatőrnek járó díjat ugyancsak a Casting című film tudhatja magáénak, amelyben Balázs István Balázs tette átélhetővé az ábrázolt szituációk és karakterek élethelyzetét. Rendezői díjat kapott Arany János versének ötletes adaptációjáért és a gyerekszereplőkkel való intenzív, hiteles és komplex munkájáért Rudolf Olivér, az Emma című film rendezője.
A dokumentumfilmek között a portré kategória szakmai díját Mohi Sándor kapta a Nekem közöm van a világhoz című filmjéért. Egy drámai történelmi szituáció alaposan körül járt, elfogulatlan bemutatásáért kapott szakmai díjat Rozgonyi Ádám: Hazatérők című történelmi ismeretterjesztő alkotása. Ismeretterjesztő filmes operatőri munkájáért Poroszka Magyar Zsolt kapott díjat az Egy év a méhesben című filmjéért, míg dokumentumfilmes rendezői díjat vett át egy nehéz sorsú kamasz útkeresésének bemutatásáért Nagy Viktor Oszkár a Tündérország – Ferenc útja című alkotásáért.
Az újonnan létrehozott karanténfilmes kategória szakmai díját kapta a Körémzárva című film, Papp Máté rendezésében, a Koronavírus küldetés, amely Vadócz Péter alkotása. A karanténfilmes mezőny legfrappánsabb filmötletéért és annak megvalósításáért Az ütésálló kontaktlencse című fiktív reklám, ami Körtési András alkotása, valamint az elegánsan egyszerű, mégis nagyszabású megvalósításért
Végh Vozó Zoltán a Budapest megvár című film rendezéséért.
A versfilmek között az erőteljes atmoszférikus saját szociofotók és Szilágyi Domokos versének hatásos összekapcsolásáért a Gőzmozdonyok végnapjai című film operatőri munkájáért kapott szakmai díjat– Tarján Iván. Ady Endre versének ötletesen egyszerű filmes adaptációjáért a Dalok a labdatérről című film, Czene Zoltán munkája kapta a rendezői díjat. Két egymástól látszólag távol álló műfaj, költészet és a mozgásművészet tehetséges és érzékletes egybekapcsolásáért pedig a Két karodban című Radnóti Miklós-feldolgozásért kapott alkotói díjat Tóth Karolina.
Az animációs filmek között a film rövidsége ellenére is nagyszabású látványvilágért Nagy Marci: Tesók című alkotását díjazta a zsűri a legjobb animáció elismerésével, míg a frappáns tartalmi és formai ötletességért és az elegánsan egyszerű megjelenítésért Heim Vilmos: Egy Darab Csokoládé című filmje kapta az animációs rendezői díjat.
A játékfilmek között Molvay Norbert: Jövő szerdán című alkotása kapott szakmai dicséretet egy összetört lélektani állapot formailag mersz ábrázolásáért.
A zsűri dicsérő oklevéllel ismerte el Endes-Ábrahám Ákos érzékeny tolmácsolását a Mostan színes tintákról álmodom című Kosztolányi-vers feldolgozásában, illetve Kecskeméti Bence Odin versmondását Arany János: A tudós macskája című versfilmben.
A leghumanistább dokumentumfilmért járó dicséretet Kovács István: Az ispotály – Madarakról, emberségről című alkotása kapta. Egy elhivatott személyes zarándoklat teljesítéséért és dokumentálásáért Herczeg Zsolt: Radnóti nyomában című filmje, míg a nehéz sorsú főszereplőjével való érzékeny és humánus együttműködésért Németh Dénes: Cryene Donovan című alkotása kapott dicsérő oklevelet.
A díjak átadását a zsűritagok közül Janisch Attila, Kalász József és Wiegmann Alfréd rendezők értékelték. A fesztiválon Hollywoodból érkezett filmes stáb, a FilmProCast szakemberei mutattak be új, filmes tervezésre alkalmas applikációt, a zsűri az alkotókkalfolyamatosan konzultált, míg a nézők a filmbemutatók után közönségtalálkozók keretében vehettek részt pódiumbeszélgetéseken. A rangos Bujtor István-díj a fesztivál névadó rendezőjének Tamango nevű hajójának aranyozott, kicsinyített mása, amely Árvay Zoltaképzőművész alkotása. Ezt, valamint a kétmillió forint értékű összdíjazást adták át ünnepélyes keretek között a vetítési helyszínen, a Latinovits Művelődési Házban.
A XI. Bujtor István Filmfesztivál A nagy csinnadrattával indult el augusztus 17-én, Balatonszemesen, ahol a Bujtor-család, filmes alkotók, rendezők, színészek és a fesztiválprogram résztvevői is a vörös szőnyeghez vonultak. A versenyfilmes program után Bujtor-emlékkiállítás, Ötvös Csöpi filmek és ételkóstoló, utcabál, koncertek, színházi előadások, veterán autós találkozó és egy 36 fős nagyvitorlás várja óránkénti indulással a Balatonszemesre érkezőket, egész héten. A programok a www.bujtorfilmfesztival.hu oldalon találhatók. A filmfesztivált az EMMI Kulturális Államtitkársága, az NKA és a FilmProCast támogatta.