Bálint Zsófia: Ne fojtsd el vágyaim! – Thealter blog 3.

A következő napokban a  blog jr. írásait tesszük közzé, amelyek a Thealter kritikusműhelyében születnek Jászay Tamás, a Revizor kritikai portál kritikusa, szerkesztője, egyetemi oktató mentorálásával.

Hagyaték

Elfojtott érzelmekről, múltbéli hibákról, bűnökről, generációs bűntudatról szól a Láthatáron Csoport Hagyaték című előadása, ami Martin Miller A tehetséges gyermek igazi drámája című könyve nyomán készült.

Láthatáron Csoport- Hagyaték / Fotó: Németh György
Láthatáron Csoport- Hagyaték / Fotó: Németh György

A Tárnoki Márk rendezte előadás Alice Miller pszichológus (Feuer Yvette) és fia (Rába Roland) kapcsolatát dolgozza fel, miközben arra a kérdésre keresi a választ: hogyan lehetséges, hogy a világ egyik legismertebb gyermekpszichológusa a magánéletben tökéletesen megbukott anyaként?

Az előadás valójában Martin fejében játszódó, a lélek terében elképzelt szembesítés, amit a valóságban sosem volt képes megtenni. Felszínre kerülnek az elfojtott traumák, sérelmek, miközben olyan komoly kérdéseket feszegetnek, mint a gyermekbántalmazás és molesztálás, illetve a holokauszt hatása, aminek következményei a túlélők utáni generációkra is hatnak.

Láthatáron Csoport- Hagyaték / Fotó: Németh György

Alice Miller arra kényszerült, hogy feleségül menjen egy náci zsidóvadászhoz, akitől a fia született, és sosem volt képes megbocsátani Martinnak, hogy az apjára, iránta, illetve saját maga iránt érzett önutálatára emlékezteti. Vajon egy-egy trauma hány generáción keresztül sújthat egy családot? – kérdezi az előadás. Megbocsátható-e valakinek, hogy saját múltbéli sebei miatt nekünk is sebeket okozzon? Hol van az a pont, amikor még képesek lehetünk a megbocsátásra és rendbe tudunk hozni egy kapcsolatot? Vagy tényleg az az egyetlen megoldás, hogy túlélő ösztöneinket követve mindennek hátat fordítunk?

A túlélő ösztönök és a szabadságvágy hajtóerejének hihetetlen történetét követhetjük végig a RÉV Színház – FAQ Színház – KB35Inárcs társulat Pillangó című, szintén Tárnoki Márk által rendezett monodrámájában, ami Henri Charriére ismert regényét dolgozza fel. Az igazságtalanul bebörtönzött fiatal fegyenc, Pillangó vad kalandjait követhetjük végig: meghiúsult szökési kísérleteit, kalandjait a tengeren vagy a bennszülöttek között.

RÉV Színház - FAQ Színház - KB35Inárcs- Henri Charrière - Pillangó / Fotó: Németh György
RÉV Színház – FAQ Színház – KB35Inárcs- Henri Charrière – Pillangó / Fotó: Németh György

Pillangó

A történetet egyetlen szereplő (Balla Richie) előadásában, székek, zsámolyok és egy mikrohullámú sütő segítségével eljátszva ismerhetjük meg. Az elmondottakat csak egy-egy hanghatás teszi érzékletesebbé, ám a néző figyelme egy pillanatra sem lankad. Az izgalmas, akrobatikus mozdulatokkal kísért monológ végig fenntartja az érdeklődést, az események olyan élénken, olyan sebességgel peregnek le a fejünkben, hogy azt bármelyik hollywoodi kalandfilm rendezője megirigyelné. Forró, érzelmekkel telített előadás a Pillangó, az élet szeretetéről és a szabadságvágy erejéről, ami olykor még az életösztönöket is elnyomva küzd egészen a kitörésig.

Kitörés… gyakran egyetlen pillanat, egy megfelelő alkalom is elég hozzá, hogy megtegyük ezt a lépést, máskor hosszas vergődés előzi meg és egy segítő kézre van szükség.

Így küzd Lady Chatterley is, hogy megszabaduljon kihűlt házassága, illetve az arisztokrácia vágyak nélküli, cselekvőképtelen világából. Hajtja a kielégítetlen, szinte állatias szex vágya, a nyers, kitárulkozó őszinteség, amit sosem kaphatott meg ebben a finomkodó társaságban, szemben az egyszerűbb, de mégis valódibb munkásosztállyal.

Dollár Papa Gyermekei - Lady Chatterley szeretője / Fotó: Németh György
Dollár Papa Gyermekei – Lady Chatterley szeretője / Fotó: Németh György

Lady Chatterley szeretője

Dollár Papa Gyermekei által bemutatott, Ördög Tamás rendezte előadás a két világ között húzódó ellentétekre igyekszik rávilágítani a tér elrendezésével és a fényjátékkal. Az előadás kezdetén a romantikus regények állandó kellékeként is tekinthető gyertyafénynél találjuk Lady Chatterley férjét (Schmied Zoltán) és barátait, akik megkövült szobrokként ülnek az asztal körül, mint egy letűnő kor életképtelen maradványai. Bár szájukat folyamatosan jártatják, nagy eszmék mögé rejtve patriarchális gondolkodásukat, cselekvésre teljes mértékben képtelenek.

Dollár Papa Gyermekei - Lady Chatterley szeretője / Fotó: Németh György
Dollár Papa Gyermekei – Lady Chatterley szeretője / Fotó: Németh György

Ezzel szemben az egyszerű, de nyers Oliver Mellors (Rába Roland) a terem másik végében erőteljes lámpafénynél tesz-vesz, ezzel is mutatva cselekvőképességét, őszinte kitárulkozását: a szex itt már nem tabu, az állatias vágyak elnyomása pedig nem szükséges többé. A két világ között ingadozik Lady Chatterley (Kiss-Végh Emőke), miközben felfedezi saját vágyait, és ráébred férje világának képmutató tradícióira. Végül ő lesz az, aki teljes fényárba borítja a termet, arcunkba vágva a valóságot. Itt nincs többé hazugság, alakoskodás, csak a leplezetlen test, a kitárulkozó őszinteség.

(THEALTER 3. nap: Hagyaték, Pillangó, Lady Chatterley szeretője)

Fotók: Németh György