Barda Beáta: „Sötétnek látom a jövőt, lassan megfullad a független szcéna”
2023. március 25., szombat 06:12
Barda Beáta, a Trafó ügyvezető igazgatója a független színjátszás esélyeiről és arról nyilatkozott a Magyar Narancsnak, mi a helyzet a Trafóval a Sberbank csődje óta, visszakapták-e a pénzüket. Czenkli Dorka kérdezte. Lapszemle.
A teljes interjú a Magyar Narancsban olvasható.
„Háromnegyed évnyi szívás után visszakaptuk a pénzünket. Tanulságos időszak volt. Rájöttünk, hogy vannak barátaink, akikre számíthatunk, és ez nagyon jó. Szinte rögtön átmeneti kölcsönt kaptunk a fővárostól, így sok mindent azonnal meg tudtunk oldani. Amint újra rendelkeztünk a pénzünkkel, vissza is fizettük” – számolt be Barda Beáta, aki arról számolt be, hogy volt, akivel átütemezték a fizetést, volt, akik csökkentette a honoráriumát, az állami intézményeknek írt levelei azonban többnyire válasz nélkül maradtak.
Barda Beáta azt is elárulta, miként érinti az energiaválság a Trafót: „Csökkenteni kellett a programpénzeket. Nem mindegy például, hogy egy külföldi társulattal kötött szerződés esetén milyen erős a forint. Úgy döntöttünk, kevesebb külföldi együttes jön. Nem csak a konkrét pénzügyi okok miatt, a környezettudatosság is szerepet játszik ebben, nehezebben indulnak ma már el egy-egy előadásért a társulatok külföldről, inkább turnéban gondolkodnak. Benne vagyunk egy olyan EU-s projektben, amelynek az egyik fő csapása az, hogyan lehetne fenntarthatóbbá tenni az előadó-művészetet, konkrétan a színházakat és a színházépületeket. Ezen dolgozunk több ország intézményeivel. Bonyolítja a helyzetet, hogy Magyarországon belül nagyon nehéz partnereket találni. A környező országok hasonló intézményeivel próbálunk együttműködni, de nehéz egyeztetni, mert mindenhol más a költségvetési rend, a struktúra. Fontos lenne, hogy hálózatokat építsünk ki a hasonló profilú fesztiválokkal és intézményekkel. Az eredeti ambíciónk az volt, hogy havi két külföldi előadást mutatunk be, ebből lejjebb kellett adnunk. Az idén még szerencsénk volt azzal, hogy a főváros által meghirdetett Staféta programban az alkotók egy-egy produkció létrehozásához még viszonylag nagyobb összeget kapnak, és mellé nekünk csak a kisebbik részt kell rendelni.”
Barda Beáta szerint most még erős a magyar felhozatal, de nagy kérdés, fennmaradnak-e azok a társulatok, amelyekkel együtt dolgoznak: „Általában benne vagyok abban a kuratóriumban, amelyik a budapesti független társulatok működési pénzeit ítéli oda. Amikor azt látod, hogy a minisztérium által allokált összeg, amely már tavaly sem volt elég, idén 41 százalékkal kevesebb, az nagyon ijesztő. Sötétnek látom a jövőt, lassan megfullad a szcéna. Elkerülhetetlenül szűkülni fog a terület. És ez nemcsak a társulatokat érinti, hanem a kis független színházakat is, és súlyos hatása van a fejlesztő szervezetekre, mint a Műhely Alapítvány, a SÍN vagy a Jurányi. Nagy kérdés, hogy mi lesz velük” – fogalmaz Barda Beáta, aki szerint mem kéne politikai csatamezővé tenni az előadó-művészeti életet.
A teljes interjú a Magyar Narancsban olvasható.