Bárnai Péter: “Fontos, hogy értsük egy jelenet titkát, lényegét”

Munkái és jövőbeli tervei kapcsán kérdezte Bárnai Péter színművészt, a Trojka Színházi Társulás tagját a Corn and Soda.

A teljes interjút itt olvashatja.

„Soós Attila rendezővel a főiskolán ismerkedtem meg, évfolyamtársak voltunk. Többször jött az osztályunkba vizsgaelőadást rendezni. Ekkor fogalmazódott meg bennünk a gondolat, hogy továbbra is együtt szeretnénk maradni és dolgozni. Ő hívott engem, én pedig mentem. A Trojkát együtt alapítottuk” – mesélte a pályakezdő évekről szólva Bárnai Péter, aki arról is beszélt, munkájuk során a mozgás és a színészi játék egy elválaszthatatlan egységet alkot egymással, a mozgás segít a szöveg értelmezésében, ez a fizikai színház lényege.

Bárnai Péter és Gryllus Dorka az Anna Karenina befejezetlen történetében. Fotó Bokor Krisztián
Bárnai Péter és Gryllus Dorka az Anna Karenina befejezetlen történetében. Fotó Bokor Krisztián

A Trojka elsősorban adaptációkkal dolgozik. A kérdésre, előadóművészként mennyire tartja fontosnak, hogy elmélyüljön egy adott előadás alapjául szolgáló irodalmi műben, azt felelte: „Soós Attila rendezőtől mindig szép, már készen levő, jól használható szövegkönyveket kapunk, így nem minden esetben szükséges elolvasni az alapművet. Ez olyan, mint amikor egy jelenetet veszünk fel, ahol valaki először kártyázik. Nyilván minden színész felkészül abból, amit csinál; és megtanulja az adott kártyajátékot, de a jelenetnek a fölvételéhez vagy az első próbájához inkább az a jobb, ha egyáltalán nem tud az illető kártyázni, mert akkor nem kell játszania, hanem csak lezajlik az egész. Ha ez színházban történik, akkor ott persze azért lenne nehéz, mert meg kell tartanom magamat abban a tudatlan állapotban, úgy, hogy már nagyon jól ismerem fejben ezt a kártyajátékot.”

Bárnai Péter azt is elárulta, a társulat lényege a közösség, onnantól kezdve, hogy együtt elkezdenek dolgozni a jeleneteken, közös az alkotói folyamat: „Mi így dolgozunk, mert fontos, hogy értsük egy jelenetnek a titkát, lényegét. (..:) A Trojka mindig lesz. Ez az én anyaszínházam. Itt mindent megbeszélünk, hiszen ez a mi otthonunk.”

Aktív tagja a Hírös Gasztroszínháznak is, amit kecskeméti barátaival együtt alapított: „Az előadásaink improvizatív jellegűek, rögtönözni pedig nagyon szeretek. Nagyon jól el lehet mélyülni benne. Ez is egy olyan dolog, hogy az ember minél több dolgot csinál, annál szélesebb a látóköre.”

Arról is beszélt, mennyire jelent fordulópontot a színészi pályáján, hogy szerepet vállalt az RTL Klub-on nagy sikerrel futó Bátrak Földje című kosztümös telenovellában: „ Szép a történet is, a szakmai munka kiváló. Egy élmény volt az emberekkel végig küzdeni az egészet. Borzasztó hosszú ideig vettük fel, olyat még nem csináltam, hogy fél évig forgattam volna egy anyagot. (…) Nagyon sok emberhez eljutott a sorozaton keresztül, hogy én egyáltalán vagyok. Ennek nagyon örülök. A Trojka és a Gasztroszínház mindketten lényegében underground cuccok. Miért jutna el a hírük vidékre, távoli városokba? Mondjuk voltak meglepő dolgok, néha felismertek a Bátrak Földje előtt is. Egy marosvásárhelyi illető az erdőben rám köszönt, és megszólított, hogy ,,Szia! Láttalak abban a darabban.”

A teljes interjút itt olvashatja.