Barta Ágnes és Mészáros Martin: „Mostohagyerekké váltunk a Nemzeti Színházban a véleményünk miatt”
2024. június 14., péntek 10:39
Barta Ágnes és Mészáros Martin házasok, mindketten határon túli családból jönnek: Barta Ágnes Erdélyben, Mészáros Martin a Vajdaságban nőtt fel. Mindketten a Kaposvári Egyetemen diplomáztak, Barta Ágnes Vidnyánszky Attila, Mészáros Martin Uray Péter osztályába járt, majd mindketten Vidnyánszky hívására szerződtek a Nemzeti Színházba is, ahol idén – a gyakorlati évekkel együtt – közel tíz év után felmondtak. A távozásuk okai mellett arról beszéltek a Telexnek, hogy nemzetis színészekként milyen dilemmákkal szembesültek. Patakfalvi Dóra kérdezte őket.
A kérdésre, miért mondtak fel, Barta Ágnes elmondta: „A felmondás gondolata nagyjából három éve motoszkált már bennünk. Azt éreztük, nem biztos, hogy továbbra is ez a mi utunk, hogy itt találnak meg minket majd a legjobb feladatok. De a döntésnek több összetevője volt, a szakmai okokon túl a lelki egészségünk és a mentális jóllétünk miatt is úgy gondoltuk, hogy ezt meg kell lépnünk. Számomra nagyon sok szempontból terhes volt már az utolsó időszak.”
A Nemzeti Színházból egyszerre nyolc tag távozik, köztük a két megsérült színész. Ennek kapcsán a színésznő kifejtette: „A baleset tényleg hatalmas törést okozott bennünk, ezt nem lehet eltagadni. De az igazi bizalomvesztést nem a baleset okozta, hanem az, ami azután zajlott a színházban. Ha elüt egy embert az autó, az szörnyű, de ha mások ezt karba tett kézzel nézik, és ott hagyják az út szélén, az igazi tragédia, és én azt gondolom, hogy ebben az esetben ilyesmi történt.”
Annak kapcsán, hogy a társulat hogyan kezelte mindezt, kifejtette:
„Amikor a társulaton belül volt olyan fórum, ahol elmondhattuk a véleményünket, vagy megfogalmazhattuk a kritikáinkat, mi sokszor megtettük. Ha valaki tagja egy közösségnek, akkor szerintem van felelőssége abban, hogy a személyével, a munkájával, a véleményével hogyan alakítja azt. Mi viszont az utóbbi időben ebben veszítettük el a hitünket a Nemzetiben. Azt éreztük, hogy mostohagyerekké váltunk a saját színházunkban a véleményünk miatt, és már nem volt értelme annak, hogy bármit mondjunk, vagy bármit képviseljünk.”
Mészáros Martin arról is beszélt, hogy mérlegelték, szakmailag hová vezet az, hogy a Nemzetiben viszonylag izolálódnak a magyar színházi szakmától.
„Fontos pillanat volt egyébként a Telexnek az On the Spot tagjaival készült év eleji videója is. Amikor a végén Fábián Tamás azt kérdezte tőlük, hogy mit üzennek a pályakezdő újságíróknak, Cseke Eszter azt válaszolta, vegyék észre, hogy mi az, ami már nem szolgálja őket, és ha közel érzik magukat a kiégéshez, azelőtt lépjenek, mielőtt késő lesz” – tette hozzá Barta Ágnes.
Azt is leszögezte:
„Nem tudjuk megtagadni az elmúlt tíz évet, és nem fogunk visszaköpni rá.
Több kollégát nagyon tisztelünk ott, de vannak, akikkel már nem tudunk többé közösséget vállalni, sem emberileg, sem szakmailag. Mostantól az egyik legnagyobb feladatom az lesz, hogy ne úgy határozzam meg magam, mint a Nemzeti egykori tagját, és azt sem akarom, hogy ezután még évekig kelljen arra a kérdésre válaszolnom, hogy milyen hatással volt az életemre Vidnyánszky Attila.”