Benedek Mari a legkeresettebb jelmeztervezők egyike. A Vígszínházig ívelő pályája emlékezetes előadásairól faggatta a Glamour. Lapszemle.
Az egész családról elmondható, hogy a művészet világa közel áll hozzájuk, Mari tulajdonképpen belenőtt ebbe a közegbe, hiszen édesapja a József Attila Színház rendezője volt, édesanyja pedig a Madách Színház dramaturgja. A moszkvai Szurikov Képzőművészeti Akadémián kezdte a felsőfokú tanulmányait, hiszen itthon akkoriban még nem volt díszlet- és jelmeztervezés szak – de végül hazai pályán szerzett diplomát, ugyanis a Képzőművészeti Egyetemen elindult a látványtervező szak.
Arról szólva, miért a jelmeztervezésnél kötött ki, elárulta:
„A színház díszletgyártó műhelyeiben nem mindig tudtam meggyőzni a lakatos, asztalos szakembereket a technikai elképzeléseimről, és ők sem mindig engem a nehézségekről, ezért inkább a jelmeztervezést választottam” – mesélte az alkotó.
Azt is hozzátette: „Imádom a színházat!! Az az igazi kihívás, amikor a rendezővel közösen gondolkozva, elemezve a darabot eljutunk oda, hogy megfogalmazzuk, miről szeretnénk beszélni az előadásban. Ezután kitalálom, hogy számomra mit jelentenek vizuálisan az egyes szereplők és persze az összkép. Több kedvencem van, például a Millenárison a Mozart-maraton, Kovalik Balázzsal A Figaro házassága, a Cosi Fan Tutte és a Don Giovanni. Forradalmi volt… Az előadás nagyon friss, újító szellemiségű volt, sok fiatalt levett a lábáról” – mesélte Benedek Mari.
„Amikor a darabot és a szereposztást megkapom, már úgy olvasom el, hogy magam előtt látom a színészt a szereppel egybeolvadva, ami a rendezővel való közös gondolkodás után rajzolódik ki pontosan. Lehet a hangsúlyokat különböző irányokba eltolni, felruházni újabb jelentéstartalmakkal, attól függően, hogy mit szeretnénk közösen megfogalmazni. Sokszor kicsit pszichológusnak is kell lenni, megérteni, ha egy színész valamit másképp gondol vagy lát, megbeszélni, meggyőzni arról, hogy mit miért szeretnék láttatni úgy, ahogy megterveztem. (…)
Mindig mindent a nulláról kell újra gondolni, egy darabbal foglalkozunk pár hónapot, és ahogy a semmiből létrejön egy produkció, az fenséges! A meglepetés, az izgalom, a kihívás az újabb felkérés, újra együtt gondolkodni különböző rendezőkkel a különböző színházakban. Ennél nincs izgalmasabb!” – mesélte Benedek Mari.
A teljes interjú a Glamour-ban olvasható. Glamour 2024.09.19 – 58,60,62. oldal