„Bizalom – ez az egyik legfontosabb, amit magammal hozok a cirkusz világából” – Interjú Frányó Viktorral
2024. február 2., péntek 08:58
Változás történt a Loupe Színházi Társulás A kezdet/vége című előadásának bemutatójával kapcsolatban, a produkciót csak két hónap múlva láthatjuk, ám a felkészüléssel nem állnak meg. Most Frányó Viktorral, artistaművésszel készített villáminterjút a társulat sajtómunkatársa, Gréta, ugyanis Viktor az, aki a cirkuszi elemekre készíti fel a színészeket.
A nézők a Cirque du Soleil világhírű cirkuszi csapatából ismerhetnek téged artistaművészként. Hogyan kerültél a cirkusz világába, és mi fogott meg benne igazán?
Frányó Viktor: Baján nőttem fel, ahol a városba érkező utazó cirkuszt látva számtalan kérdés merült fel bennem mindamellett, hogy elkápráztatott a porond. Azt mesélték, hogy szabadon járnak a világban, rengeteget utaznak. 9 évesen olvastam egy horoszkópot, hogy a vízöntő csillagjegy szülöttjeiből lesznek a porond sztárjai. Ezt akkor egy kicsit jelnek vettem, majd 10 évvel később már cirkuszból diplomáztam.
Mik azok a szempontok, tulajdonságok, amik egy jó artistát jellemezhetnek szerinted?
F. V. : Régebben talán azt mondtam volna, hogy valami halált megvető trükk. A mai világban inkább a sokszínűséget tartanám fontosnak, hogy mindenhez is értsen egy kicsit, de azért egy valamiben kiemelkedőt vagy különlegeset is fel tudjon mutatni. Nagyon nehéz manapság újat mutatni az embereknek, hiszen az internet világában nap mint nap sokkoló videók ezreit láthatjuk.
Hogyan kerültél a Loupe Társulás csapatába? Milyen velük dolgozni?
F. V. : 2011 áprilisában az Országúton c. darabban ismerkedtem össze Lengyel Tamással, akivel gyorsan barátságot kötöttünk. Nem sokkal később külföldre költöztem és csak 2019-ben jöttem haza. Idén nyáron Tamás megkeresett az ötlettel és megkért, hogy segítsek a darab cirkuszi részében. Az első találkozás során Áronnal és Jánossal gyorsan megtaláltuk a közös hangot és örömmel vállaltam a kreatív munkát.
A darabban használtok artista mutatványokat, amiket a színészek hajtanak majd végre. Nekik nincs artista képzettségük, és ezek begyakorlására csak pár hónapjuk van. Hogyan lehet őket ilyen rövid idő alatt felkészíteni úgy, hogy magabiztosan tudják ezeket a gyakorlatokat bemutatni?
F. V. : Az elején főként alapozással kezdtünk. Fejlesztjük az ügyességüket, erősítünk, és ezalatt belekóstolunk több zsánerbe is, hogy megtudjuk, kinek mihez van tehetsége, vagy mi az, amiben komfortosan érzi magát. Nagyon céltudatosan kell megválasztanunk az előadásban szereplő trükköket, és azokra minél több időt kell fordítani, hogy meg álmukból felkeltve is menjen nekik.
Ami megkönnyíti a dolgomat, hogy mindhárman nagyon kreatív és jó mozgású színészek, így néha számomra is sokkoló, milyen könnyedséggel tanulnak meg sokszor nehezebbnek ígérkező elemeket is.
Vettél már részt hasonló produkcióban? Mi az, ami külön kihívást jelenthet?
F. V. : Itthoni munkáimban is többször vállaltam kreatív szerepet, de csináltam már Jégcirkuszt Dubaiban, saját előadást New Yorkban és a Cirque du Soleil Toruk c. előadásunk fél éves próbafolyamata is hasonló kreatív munkával telt, ahol egy kicsit mindenki hozzáadhatta saját ötleteit. Ami számomra most kihívást jelenthet, hogy színészekkel kell hasonlót létrehoznom és az alapoktól felépítenem velük.
Mi az a 3 szó, ami jellemezheti a darabra való felkészülést számodra?
F. V. : Sokszínűség. Az előadás egy különleges élethelyzetet mutat be, ahol a színészek nagyon sok zsánerből mutatnak be egy-egy trükköt vagy trükksort.
Kreativitás. Mivel egy hétköznapi lakásban játszódik a darab, így kreatívnak kell lennünk, hogy a mindennapi életben használatos tárgyakkal dolgozzunk.
Bizalom. Az egyik legfontosabb, amit magammal hozok a cirkusz világából hiszen minden artistaszám alapja hogy bízzunk a rekvizitben, a partnerben, de legfőképp önmagunkban.