Bodor Johanna koreográfus a napokban közösségi oldalán reagált arra a hírre, miszerint Rost Andrea, Kossuth-, Prima Primissima- és Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes azonnali hatállyal otthagyta az Operaházat. Most annak kapcsán is kifejtette gondolatait, hogy az MTVA nem foglalkoztatja a továbbiakban műsorvezetőként Miklósa Erikát, aki Voice zsűritagja lett az RTL-en. A világhírű operaénekesnőnek több saját műsora is volt (Partitúra, A magyar zene története).
„Ismét , egy színvonalon aluli – kínos hiba. Ami elég sokat árul el arról, hogy milyen mentalitás és milyen vezérelvek jellemzik egy vezetőség vagy egy vezető döntéseit és tükrözi azt is, hogy milyen szempontok alapján működik egy közszolgálati intézmény. Amit mi fizetünk , az adónkból…
A hiba, azért jöhetett létre, mert a döntéshez tartozó szempontok nyilvánvalóan nem szakértelem és messze nem megbecsülés alapúak. Ekkora értékkel és művésszel – ennyire pitiáner módón csak az bánhat, akinek döntései kizárólag túlzott- avagy szigorúan elvárt politikai szervilitásból fakad.
Ugyanis: Ha ez szakmai döntés volt , akkor azért kínos hiba, mert egy magas szintű profiról és világszinten elismert művészről van szó. Ha politikai döntés volt, akkor azért hibás – mert akkor a politikai elvárás szellemileg és morálisan áron aluli – avagy: a politika iránti szervilitás túlbuzgóan működött és ezúttal is kárt okozott. Ha egyik sem, akkor meg azért hiba, mert akkor a nemzeti értékek megbecsülésének fogalmát és jelentését ez esetben is elfelejtették tiszteletben tartani – talán nem is számított?
Miklósa Erika művésznő igazi hazafi. Mindezt akkor kezdődött és azzal, hogy elképesztően sokat dolgozott azért, hogy kiváló operaénekes legyen. A világon mindenhol méltó módon képviselte hazáját miközben brilliáns munkát végzett – és amikor már mindent elért önerőből! – akkor az ismertségét, a tudását, a műveltségét a haza szolgálatára kínálta fel.
Normális koordináták között, becsületesen működő politikai társadalomban ez nemes gesztus – ami normális körülmények között megtisztelő és követendő példa. Lenne.
Soha semmit nem kért cserébe a szolgálatért, soha nem olvastam vagy hallottam arról, hogy bármikor is a saját érdeke vagy karrierje vezette volna. Kizárt. Ezt fontos tisztázni.
Ő, valóban Nemzeti kincs – ő valóban Nemzeti érték és ezt ő önmagáról soha sem állítja, mert a valódi nagyság szerénységgel társul….Ő, konzervatív nézetű ember akinek nemzetközisége ugyancsak megkérdőjelezhetetlen – a saját elveit követi. Nem Miklósa Erikára illik és érdemes haragudni…
Én más szempontot látok fontosabbnak: a hit, bizalom, a lojalitás elárulása: a politikát gyakorlók által – sokkal fontosabb kérdés.
Mert ezt a bizalmat és hitet (sajnos) akkor lehet átlépni, ha eltűnik az önfegyelem, ha a hatalom önkontroll nélkül marad, ha elmarad a feladathoz tartozó megtiszteltetés érzése, ha eltűnik a felelősség megbecsülése, ha eltörpülnek a társadalmat szolgáló elvek szempontjai, ha megjelenik az arrogancia. Akkor történhet meg az is, hogy nagyszerű fogalmak elértéktelenednek. Mint: Szabadság. Igazság. Becsület. Kötelesség. Irgalom. Remény. Korrektség. Felelősség.Tisztelet. Nem folytatom…
Visszavárom a társadalmunkba és az életünkbe ezen fogalmak erejét és fontosságát.
Továbbra sem vagyok híve egyetlen politikai irányzatnak és soha nem társulok egyikhez sem. Még egyszer leírom : nem azért jöttünk a világra, hogy a világ bármely politikai irányzatáért éljünk. Tévedés. Minden politikához köthető cselekedet – kihat az életünkre és közben a politika jellemrajzát adja ki.
Ha igaz, hogy a stílus maga az ember, akkor az is igaz, hogy a politika stílusa és minősége a döntéseiben mutatkozik meg. Hovatovább, a következményben mérhetőek.Itt és most, még egyszer megköszönöm Miklós Erikának, hogy 2020-ban elsők között támogatta a Pécsi Nemzeti Színház vezetéséért benyújtott pályázatomat. Itt és most megköszönöm és felsorolom a pályázó csapat névsorát – és leszögezem, hogy a pályázatban olvasható koncepció és minden leírt betű a művészetért szólt, a tudásunk legjavát állítottuk volna a színházcsinálás szolgálatába: Anger Ferenc operarendezőnek, Udvaros Dorottya színésznőnek, Keszthelyi Kinga dramaturgnak, Karácsony Ágnes újságírónak, Sebestyén Aba színész- rendezőnek , és egy titkos nevet nem írok le, amely mögött zseniális gazdasági igazgató rejlik” – fogalmazott Bodor Johanna