A Szegedi Nemzeti Színház új évadának első opera bemutatóját október 22-én láthatja a közönség a nagyszínházban. Puccini Bohémélet című operáját Göttinger Pál állítja színpadra. A premier előtt, szerdán délután az alkotók közreműködésével zenés közönségtalálkozót rendeztek a Reök-palotában, amelyről a Szeged.hu számolt be.
Az opera Rodolfo és Mimi szerelmének megrázó története. Rodolfo, aki egy hideg padlásszobában tengődik három barátjával, azért akar szakítani Mimivel, mert a szegény varrólány halálos beteg és ő nem tud megfelelő körülményeket biztosítani a számára. Így akarja rákényszeríteni, hogy keressen magának egy tehetős szeretőt. A darab végén Mimi visszatér szerelméhez a padlásszobába. Ott hal meg, ahol a legboldogabb volt.
A Bohémélet valószínűleg Puccini legnépszerűbb operája. A szenvedélynek, a tragédiának és a humornak ez a keveréke Puccini színes, érzéki zenéjével párosulva ellenállhatatlannak bizonyult. Pedig a kritika az ősbemutatón hűvösen fogadta, Puccini maga sem tekintette a legjobb művének, Debussy pedig szkeptikusan annyit jegyzett meg, hogy ugyan honnan tudná egy olasz, milyen a francia élet, a francia művészet. Ez utóbbi kijelentésnek sok értelme nincs, hiszen Puccini librettójának az alapjául a francia Murger Scènes de la vie de Bohème című regénye szolgált, még akkor is, ha az opera második és harmadik felvonásában sok minden a librettisták és a zeneszerző ötlete volt. Végül a nézőknek lett igaza, akik az első pillanattól fogva ünnepelték a művet.
Puccini képviselője, Ricordi remek üzletember és lelkiismeretes ügynök volt, aki egyedülálló marketingfogással támogatta kedvencét. A már befutott Verdi egy-egy operájának jogait úgy adta el az operaigazgatóknak, hogy kötelezte őket a még kevésbé ismert Puccini egyik operájának megvásárlására is.
Nem először állít színpadra Szegeden Puccini operát Göttinger Pál. Éppen két éve, 2019 októberében vitte színre az olasz szerző két egyfelvonásosát, A köpenyt és a Gianni Schicchit.Most ismét a huszadik század legnépszerűbb operaszerzőjének újabb darabját vette elő. A Bohémélet a rendező szerint is Giacomo Puccini életművének egyik csúcspontja, valódi drámai remekmű.
„A köpenyhez képes ez a darab sokkal ráérősebb, van idejük a szereplőknek alakulni, fejlődni. Így a Bohéméletet én elsősorban színészi darabnak tartom. Kiderült az is, Puccinival nem sokat tud kezdeni a rendező, mert a kottába az utolsó mozdulatig mindent szigorúan előírt. De azért tunkolni még lehet abban a partitúrában. Technikailag ugyanis ma már sokkal többet tud a színház, mint százhuszonöt évvel ezelőtt, amikor Puccini darabját bemutatták, ezért jobb, ha nem tekintünk mindent úgy, hogy kőbe van vésve” – fejtette ki az alkotó a közönségtalálkozón.
„Bár adódik a párhuzam a koronavírussal, de nem szerettem volna ilyen módon aktualizálni a darabot, modernizálni meg végképp nem. A történet, egy gyógyíthatatlan beteg lányról, aki halálba köhögi magát, mást jelent ma, mint máskor. Ugyanakkor nem éreztem volna ízlésesnek, ha nagybetűkkel kiírjuk egy táblára a színpadon, hogy Covid-19. Nem is igénylem, hogy minden nézőnek ez jusson majd eszébe, Mimi haláláról” – fogalmazott a rendező.
Göttinger Pál szerint a koronavírusnak vagy egy másik, kulturális vetülete is. A vészhelyzeti üzemmódban a társadalom egy része úgy érzékelte, nincs is szükség kultúrára, megvagyunk mi anélkül is: „Ez nem igaz, és elég rémisztő. Így együtt, miránk nagyon is nagy szükség van, attól vagyunk emberek, hogy egyben kultúrafogyasztók is vagyunk. Az már más kérdés, hogy az egyes ember pótolható, nélkülözhető, hiszen ezt az operát más is meg tudná rendezni helyettem. Én reménykedem, hogy az opera iránt érdeklődő közönség a járványveszély elmúltával vissza fog térni a színházba.”
A teljes beszámoló itt érhető el.
JEGYEK itt kaphatók.