Bretz Gábor Massenet Don Quichotte című operájának címszerepét énekli a Párizsi Operában idén júniusban. A magyar basszbariton Ildebrando d’Arcangelo helyett ugrik be, aki visszamondta előadásait – hívta fel a figyelmet a Papageno. Az álmodozó lovag ezúttal tudatmódosító szerek segítségével menekül a valóság elől – írta meg a Népszava tudósítója, Horváth Patrícia.
Massenet operájának alapját Jacques Le Lorrain fiatalon, nyomorban elhunyt költő hősi drámája adta, melyet 1905-ben mutatott be egy párizsi színház. Le Lorrain egyszerűsített, egy történetfoszlányt kiragadva írt egész estés, versbe szedett művet. Don Quijote szíve hölgyét, Dulcineát egyszerű nemes asszonynak mutatja, ellentétben a regényben szereplő koszlott prostituálttal, akit Don Quijote tekintete nemesít meg. Vannak persze szélmalmok, de megremeg a Don Quijote-i idealizmus és egy kedves bolond lesz csupán a lovagból.
„A Bastille Opera idei, május 10-i bemutatója méltán aratott sikert. A világ operaszínpadjain jól ismert olasz rendező, Damiano Michieletto és alkotótársai koherensen viszik végig koncepciójukat, melyben Don Quijote történetét a mába helyezik át.
Főhősük idősödő – módos, ám alkotói válságban szenvedő – művész talán egy modern kori Massenet. Látjuk, ahogyan kísértik őt szellemei, különösképpen egy valamikori beteljesületlen szerelemé. Az előadásban mindvégig a jelen és a múlt fut egymás mellett, melyben Dulcinea az emlék, és – az öt felvonáson át haláltusát vívó – Don Quijote a jelen idő.
A három főszereplő nemcsak kivételes énekesi kvalitásai, hanem színészi játéka okán is tökéletes partnere volt a rendező víziójának. Gaëlle Arquez mint Dulcinea és Étienne Dupuis mint Sancho jól ismert alakjai a Bastille színpadának. A magyar Bretz Gábor, aki az általam látott estén debütált a házban, részletgazdag színészi jelenléttel, és szépen megformált énekléssel alakította a címszerepet” – írta Horváth Patrícia.