Cselényi Nóra a napokban ünnepelte 65. életévét, amiből az elmúlt 45-öt a színház falai között töltötte jelmeztervezőként. Munkásságáról kérdezte a Kultúra.hu.
A teljes interjút itt olvashatja.
Eredetileg színészként került a színházba, most mégis jelmeztervezőként ismerik. A kérdésre, hogy történt a váltás, elmondta: „Régebben voltak úgynevezett „fekete produkciók” – azaz éjszakai próbák – amiket megnézett a rendező, és ha tetszett neki, felvehette a repertoárjába. Mikor Lázár Kati a Bernarda Alba házát rendezte, azt szerette volna, hogy én tervezzem a jelmezeket hozzá. Ezt azzal indokolta meg, hogy mikor a bizományiban ruhát vásároltam a többieknek, mindig megtaláltam azokat a darabokat, amik illettek a személyiségükhöz. Gondoltam, próbáljuk meg. Megnéztem a próbát, és megcsináltam.”
Cselényi Nóra autodidakta módon tanulta meg a szakmát, és saját bevallása szerint sokat köszönhet Babarczy Lászlónak és a sok csodálatos rendezőnek, akikkel Kaposváron dolgozhatott.
Arról is beszélt, mi az, ami fontos egy jó jelmez megtervezéséhez: „Hű, nagyon nehéz kérdés, sok összetevőből áll ez a munka. Azon kívül, hogy elolvasom és átbeszélem a rendezővel a darabot, szerintem állati fontos a dramaturgiai érzék. Ugyanis a jelmeznek is van dramaturgiája. Végig kell gondolni a szerepek ívét, stimmelnie kell a jelmeznek a rendezői koncepcióhoz és a díszlethez is. Szeretem megnézni a rendelkező próbát, és utána beszélgetni a színészekkel a jellemükről és a karakterükről. Fontos, hogy testileg és lelkileg is felkészüljenek arra, hogy mit kell majd viselniük. A jelmezek „turistajelzések” a nézőnek.”