Digitális tyúk? – Online művészetközvetítés az Örkény Színházban

2012-óta működik a színházban egy részleg, melynek az a feladata, hogy közösségi térré alakítsa a színházat, ifjúsági programokat kínáljon és a színház társadalmi felelősségvállalásának lehetőségeit kutassa.

A színpadon és a próbatermekben immár nem csak színészek dolgoznak

Az ÖrkényKÖZ Műhely beszélgetéseket, foglalkozásokat, civil alkotócsoportokat szervez, a színház működéséről és esztétikájáról kínál ismereteket a középiskolás korosztálynak közösségi, saját bőrön megtapasztalható élményeken keresztül.

A társulat nyitottságának köszönhetően a diákok próbafolyamatokat követhetnek, tesztközönségként működnek, valódi érdeklődéstől fűtött beszélgetéseken vesznek részt. A Kiváló dolgozók előadással újabb komoly lépést tett a színház a Németországból induló Bürgerbühne (civil színpad) modell szellemisége felé.

A színpadon és a próbatermekben immár nem csak színészek dolgoznak, a közönség soraiból gyerekek, diákok és felnőttek is használják gondolataik, problémáik és érzéseik kifejezésére a színház tereit és eszközeit.

Kiváló dolgozók – Igaz történetek a gondoskodásról

Új módszerek az online térben

A vírushelyzet miatt a színház bezárása a közösségi és művészetközvetítő programokat is az online térbe kényszerítette. A virtuális tér hátrányai és hiányosságai nyilvánvalóak, az intenzív online időszak mégis rengeteg tapasztalattal és új módszerekkel gazdagította ezt a területet. Valószínűleg, ha nincs a kényszerűség, soha nem összpontosult volna ennyi kreatív erő a színházi művészetközvetítés digitális lehetőségeire. Fiatalok az interneten lógnak. Sokat kárálunk ezért. Pedig ez szinte minden korosztályra érvényes. És ez a „lógás” minőségi időt is jelenthet, szociális életünk jelentős része üzenetek, posztok, képek és videók formájában zajlik. A képernyők előtt töltött idő most kényszerűségből megnövekedett, ez arra is ráébresztett mindenkit, micsoda értéke van a szabadban töltött időnek, egy körben ülős beszélgetésnek, érintéseknek, mozgásnak – és arra is, hogy ha már az interneten lógunk, azt érdemes úgy csinálni, hogy értéke, haszna, izgalma legyen az időtöltésnek. Lehet jól élni ezzel a lehetőséggel, és az online színházpedagógia erre nevel.

Masznyik Hanna – Racine – Oresztész szereti Hermiónét, aki szereti Pürrhoszt, aki szereti Andromakhét, aki szereti Hektórt, aki halott

Zoom-ablakokból ismerték meg egymást a jelentkezők

A közösségi filmkészítés lett az alapja az Örkény egyik diákokból álló alkotócsoportjának. A találóan Nemtalálkozásaink címmel indított programban Zoom-ablakokból ismerték meg egymást a jelentkezők, akik a telefonjaikkal hétről hétre készített videóikat egy közös kisfilmben vágják majd össze.

Szerepkiállítás is készül a KAPTÁR KÖZÖSSÉG nevű színházi szabadiskolában. A társulat színészei videóüzenetek formájában mesélnek és idéznek egy-egy emlékezetes szerepük kapcsán, a diákok erre asszociálva egyperces novellákat és kisfilmeket készítnek – így gondolkodnak közösen olyan máig aktuális kérdésekről, mint például, hogy „Van-e olyan erőhatalom, mely egy emberrel ember voltát megetethetné?”.

Patkós Márton az Andromakhé című előadásban Oresztész szerepében

Az ingyenes kísérőprogramra iskolai osztályok jelentkezését is várja a színház

A streamelt előadásokat most Budapesttől távol élő diákok is láthatják, az összeszerveződő csoportok a színháznézés előtt zoomon találkoznak egy a próbafolyamatról szóló rövid bevezető előadás erejéig, az előadás másnapján pedig a rendezővel beszélgetnek és játszanak.

Mert a videókonferenciákhoz, közvélemény-kutatásokhoz fejlesztett alkalmazások kreatív lehetőségeket is rejtenek: képszerkesztéssel, hangjátékokkal, szituációs gyakorlatokkal, interaktív online prezentációkkal lehet inspiráló keretet adni vélemények és érzetek kifejezésére.

Szabó Vanda Fruzsina képverse

Az ingyenes kísérőprogramra iskolai osztályok jelentkezését is várja a színház, az igény a jegyvásárlás során jelezhető.

Az előadásokhoz kapcsolódó, pedagógusoknak szóló tanítási segédleteknek már hagyománya van, egyre több színház kínál színvonalas óravázlatokat, melyek a színházlátogatást szervező pedagógusok munkáját segítik háttéranyagokkal és feladatötletekkel. Az Örkényben Digitális tyúk címmel indult el egy innovatív oktatási projekt, amely az Anyám tyúkja (1.) (2.) című előadásokhoz kapcsolódik.

Fazekas Ella énverse

Weboldalt fejlesztettel a „kötelező versekhez”

A magyar irodalom „kötelező verseihez” olyan weboldalt fejlesztett a műhely, mely diákoknak, pedagógusoknak, osztályoknak és egyéni érdeklődőknek egyaránt szól, sőt bárki számára izgalmas időtöltést ígér. Az online felület színészek versmondására épülő versértelmezésre hívja a látogatókat, és olyan kreatív feladványokat hirdet, melyek a honlapra feltöltött versgyűjtemény böngészését, az olvasást interaktív alkotójátékká varázsolják.

Március közepéig aktuális felhívás az iskolai osztályokat és kisebb csoportokat megszólító versvideó-pályázat, a Verskockák. Egy osztály, egy vers és a Zoom, Teams, Meet… alkalmazások kreatív találkozására épül a kihívás.

Részletek itt: https://iram.orkenyszinhaz.hu/digitalistyuk-palyazat/

Gyarmati Fanni képrejtvénye – Nemes Nagy Ágnes – Istenről

A karanténidőszakra reagáló alkotásokat posztoltak diákok százai

Az IRAMonline facebook-csoportot még a márciusi kijárási korlátozások alatt indította el a színház. „Álljunk meg egy percre!” jelmondattal a karanténidőszakra reagáló alkotásokat posztoltak diákok százai az Örkény István egyperces novelláira épített felhívásokra. Februártól Nézzünk bizakodva a jövőbe! címen a stream műsorba került az Örkény Színház eddig ritkán játszott, egyperceseket megszólaltató előadása. Az ÖrkényKÖZ Műhely a középiskolásokra és a pedagógusokra gondolva az IRAMonline alkotójátékait az előadáshoz kapcsolódó tanítási segédletként tette elérhetővé a honlapján.

A fenti videókban a csatlakozó diákok alkotásaiból olvasnak fel az Örkény színészei.

Találós kérdésként működő képversek

A járvány második hulláma alatt az Anyám tyúkja előadásokhoz és Gáspár Ildikó Andromakhé rendezéséhez is kapcsolódtak a feladványok. Találós kérdésként működő képverseket, különböző költők soraiból összeollózott „én-verseket”, az olvasó hangulata által vezérelt versválasztó labirintusokat posztoltak a csoport tagjai.

Józsa Bettina az Andromakhé című előadásban

Az Andromakhé előadás ihlette feladványokban pedig a viszonzatlan szerelemről készítettek görög vázaképeket, digitális, bölcselkedő falvédőket hímeztek, vagy hangposta-üzenetekben ragadták meg a szerelmi szenvedély kevésbé vonzó, akár a téboly határát súroló aspektusait.  

Martin Daniella – Verset keresel

Az ÖrkényKÖZ műhely programkínálata, a Digitális tyúk, az IRAMonline és a színház előadásainak műsorfüzet-gyűjteménye itt érhető el: https://koz.orkenyszinhaz.hu/

Beszámoló: Neudold Júlia