Jászai Mari SzínházOSZTBodrogi GyulaVígszínház
  • facebook
  • instagram
  • 2024. április 19., péntek
    banner_bigBanner3
    banner_bigBanner4

    Dörner György a Színművészetiről: „Dőljön már be egy kis fény ebbe a fránya intézménybe”

    2020. augusztus 17., hétfő 14:48

    Dörner György a Hír TV Civilkör című kerekasztalbeszélgetésén fejtette ki véleményét a Színház- és Filmművészeti Egyetem sürgetett modellváltása kapcsán. Arról is beszél, mik lesznek azok a szakmai kritériumok, amelyek meghatározzák majd az SZFE-n a színészképzést.

    „Éppen itt volt az ideje, hogy bekerüljön egy egészséges, friss levegő, abba az áporodott iskolába, amely folyton a saját farkába harap. Ennek már rég meg kellett volna történnie” – kezdte szavait Dörner György, aki szerint az egyetemről kijövő növendékek nem felelnek meg bizonyos színészi, szakmai kritériumoknak.

    „Vannak kedves színházvezető kollégáim, akik szerződtettek le erről a főiskoláról színészeket, de egy év múlva meg kellett válni tőlük, mert alkalmatlanok voltak a pályára. Én magam voltam ebben az intézményben vizsgaelőadást nézni, de megítélhetetlen volt a növendékek tehetsége, nem tudtam megítélni, hogy jók-e vagy rosszak. Ez sokkal rosszabb, mintha az lett volna a véleményem, hogy ezek egytől egyig rosszak, mert akkor valamit láttam volna, de itt semmit nem láttam. Olyan volt, mint egy görög mitológiából összeollózott előadás, csak srácok játszottak benne és olyan volt, mint a tábortűz, egy úttörő tábor végén a tábortűz. Nem emlékszem rá, mert majdnem elaludtam, de a nézők között voltak, akik elaluldtak. (…) Teljesen értékelhetetlenek a növendékek” – fejtette ki az Újszínház direktora.

    Úgy véli, „ami rossz, azt radikálisan azonnal meg kell újítani”.

    „Hát nem lesznek színészek! Arról nem beszélve, hogy azok a színészek, akik kijönnek a főiskoláról, egyfolytában az alternatív csoportokhoz mennek, akik követelik a pénzt a kormányzattól és ugyanakkor szidják a kormányzatot, nem ők az egyetlenek, profi kőszínházak is megteszik ezt, főleg Budapesten. Nem lehet használni profi kőszínházban ezeket a növendékeket, borzasztó nehéz helyzetbe kerülnek ezáltal ezek a budapesti színházak” – fejtegette Dörner György,

    „A hallgatók áldozatok, de úgy érzik, hogy nem áldozatuk, hanem van önálló véleményük. De közben azt mondják, amit hátulról a fülükbe súgnak és örülnek, hogy megnyilvánulhatnak, mert nyilván elég kevésszer adódik rá lehetőségük. Nagy sötétség az, amikor valaki ilyen erősen ragaszkodik egy pozícióhoz, egy székhez és ahhoz a privilégiumhoz, hogy Budapesten csak ők képezhessenek diplomás színészeket. Én már azt sem értem, én még főiskolára jártam, és egyszercsak egyetem lett, a színvonal fordítva alakult. Doktorokat képeznek, minden második komálós színészük doktor. Hát az arcomról is lesül a bőr, amikor látok egy-egy doktort, aki színésznek is hitvány” – mondja Dörner György.

    „Az oktatás ezen a főiskolán enyhén szólva is hiányos. Én Kaposvárról szerződtettem nagyon tehetséges színészeket. Az az igazság, hogy látszik rajtuk, hogy otthon vannak a színjátszásban, tehát, ha egy számadót kell játszani, azt tudják, hogy milyen, ha egy zsellért kell játszani, tudják, hogy milyen… a liberális berlini fősodratú színházi vonal nyilván nem engedi meg azt, hogy egy magyar képzésben ezek jelen legyenek. Itt egészen más, itt Pillangókisasszonynak, Mozartnak, meg nem tudom mi, globalizmusnak, vagy ahogy a franciák monjdják, mondializmusnak kell jelen lenni, vagy ahogy a magyarok mondják: internácizmusnak. Tehát ennek kell jelen lennie abban az oktatásban, ami Magyarországon a színház- és filmművészeket képzi. Ennek egyszer s mindennkorra véget kell vetni. Ez egy olyan vékony mezsgyéje az oktatásnak a színház- és filmművészetben, mint egy töltőceruza, ha kihúzzuk a belét, és az a vékony cső… ebbe alig szüremlik be a fény. Hát ki kell már tárni az ablakokat. Dőljön már be egy kis fény ebbe a fránya intézménybe” – nyilatkozta Dörner György.

    „Egyébként a filmes tanszék is megérne egy misét, mert az jóval többe kerül, mint a színházi tanszék, és ott azt hiszem, még jóval nagyobb a káosz, de ez már egy másik műsor tematikája lehetne” – tette hozzá Dörner György, az Újszínház igazgatója.

    Végül leszögezi: „Tömény ideológiai oktatás zajlik a Színművészetin, szakmaiatlan módon, a szakmaiság leghalványabb jelét sem lehet felfedezni a végzős növendékek munkáiban. Oktatók, mit csináltatok a gyerekekből?”

    Megjegyzés: Dörner György nem dolgozik a Színház- és Filmművészeti Egyetemen végzett fiatalokkal és nem oktat az egyetemen.

    Forrás: Hír TV – Civilkör, 2020.08.15. (21. perc)

    .

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram