Tudós családba született, és kemény csatát kellett vívnia a szüleivel, hogy a tánc neki ne csak hobbi, hanem hivatás lehessen. Duda Éva grandiózus operettek, musicalek, szabadtéri produkciók koreográfiájával robbant be, majd független társulatot alapított. Azóta eltáncolták A kis hercegtől a Faunon át még Frida Kahlo életét is, és már nemzetközi fesztiválokon is ezrek tapsolnak akrobatikus és mozgóképes elemekkel ötvözött kortárstánc-előadásaiknak. 15. évfordulójukra nagyszabású gálaestet terveznek november 30-án az Eiffel Műhelyházban. Ennek kapcsán kérdezte az alkotót a Forbes.
(…)
„Nekem a legszabadabb művészeti ág a kortárs tánc, mert bármi, ami inspirál, azt beleszőhetem a munkáimba. A táncosokkal pedig nagyon izgalmas a műhelymunka, nekik is nagyon kreatív terep. Már nem vágyom rá, hogy az én mozdulataimat másolják, egészen másképp zajlik egy próba.” Ő maga nem is táncol a társulat előadásaiban, azt tartja, hogy nem lehet egyszerre két oldalon állni. „Ha bent is, és kint is vagy, az egyiket nem tudod igazán jól csinálni” – fogalmaz az alkotó, aki immár 15 éve működteti saját társulatát. (…)
A covid után Éváék előadásai merőben mások lettek. Azt mondja, tudatos alkotói döntés volt, hogy közérthetőbb, populárisabb irányba mozdította a társulatot. Elkezdte missziónak tekinteni, hogy népszerűsítse a táncművészetet, hogy bevonzzon új nézőrétegeket, olyanokat is, akik nem néztek korábban kortárs táncot. (…)
Éva hatalmas munkavággyal indult neki a pályájának, eleinte egy évben három koreográfiát is elkészített a társulatával, ezenfelül jöttek még azok a nagyszínházi bemutatók, amikre felkérték. „Ebben könnyen ki is lehet égni, már biztosan nem csinálnám így – mondja. – Csak hát nagyon szeretek dolgozni. Ami nem is munka, inkább létállapot, megszállottság. Mindig figyelek, gyűjtöm az anyagot, az ötleteket, már a következő koncepción, látványterven gondolkodom. Minden terep érdekes, ahol emberek mozognak, léteznek, a villamostól az aluljáróig. Állandó szituációlesben vagyok, különösen érdekelnek az extrém helyzetek és figurák, a testbeszédük, az öltözködésük, a viselkedésük. De a természeti jelenségeket is szeretem megfigyelni, egy-egy különleges képet elraktározni. Van, hogy például egy naplementét bámulva eszembe jut egy fényterv. Így a Bábelben a lámpák lettek a díszlet, a naplemente és a napkelte hangulatát idézik.” (…)
Próbahelyet viszonylag hamar sikerült szerezniük a Jurányi Házban, az első lakók közt költöztek be, mára viszont kinőtték.
„Öt repertoárdarabunk fut éppen, és csak a Fridában száztíz jelmez van. Jó lenne már egy méretarányos próbaterem is.”
Csakhogy az államtól egyre kevesebb pénzt kapnak, a pár évvel ezelőtti ötvenmillió helyett idén már csak tízet. Közben például az amatőr néptáncegyütteseknek 2,5 milliárd forint pályázati forrás jut a Csoóri Sándor Alapból, a nagyjából tíz–tizenöt budapesti hivatásos kortárstánc-csapatok között viszont csak 60 millió forintot osztottak szét idén, és ez jövőre meg is szűnik. „Ez a keret valójában egyetlen társulatnak sem lenne elég” – mondja Éva. Most támogatói klubot indítanak, mecénásokat keresnek.
Ők évi kétszázmillióból működnének kényelmesen, ehhez képest most százmillió körül mozog az éves büdzséjük. Ebből több mint hatvanat elvisznek a bérek és megbízási díjak, pedig alulfizetettek a művészek. „Amíg nincs megfelelő presztízse a szakmának, és nem tud anyagi biztonságot kínálni, nem lesz vonzó terep a fiatal táncművészeknek – mondja Éva. – Magyarországon az előadásdíjunk vagy a jegybevétel csak az aznap esti honoráriumokra elég, de nem tudunk belőle profitot termelni. Nemzetközi fellépéseken már igen, illetve amikor rendezvényekre hívnak bennünket.”
Fotó: Belicza László Gábor