Monteverdi Poppea megkoronázása című operáját Bella Máté hangszerelte újra, Kovács András Péter „karanténslágerére” pedig a Magyar Nemzeti Balett készített táncművet.
Keszei Bori címszereplésével, Bella Máté új hangszerelésével tartja meg az Opera Monteverdi Poppea megkoronázása című operájának bemutatóját 2020. október 10-én. Az előadást Almási-Tóth András rendezésében, Vajda Gergely vezényletével láthatja a közönség, közreműködik a Magyar Állami Operaház Zenekara és a Fekete-Kovács Kornél vezette Modern Art Orchestra művészeinek kvintettje.
Női érvényesülés a férfiak világában – Poppea megkoronázása az Operában
Az 1642-ben bemutatott Poppea megkoronázása Monteverdi utolsó operája, egyben az első mű az operairodalomban, amelynek cselekménye mitológiai történet helyett valós személyeken alapul. Antik római hősnője Poppea, Nerone (Néró) római császár szeretője, ám kölcsönös vonzalmuk útjában áll az uralkodó pozíciója, és a tény, hogy mindkettőjüket máshoz köti a hitvesi eskü: Poppea férje Ottone, míg Nerone felesége, Ottavia, akik mindketten hűségesen szeretik házasságtörő párjukat.
A törtető és tudatos Poppea azonban már maga előtt látja az utat a trónhoz, és meg is tesz mindent ennek érdekében: ráveszi a császárt, hogy taszítsa el Ottaviát és ítélje halálra a megfontoltságot, a törvényességet és a tisztességet képviselő bölcs Senecát.
Miután az elkeseredett Ottone merényletét Amore (Ámor) megakadályozza, a félrevetett házastársak száműzésével minden akadály elhárul az elől, hogy Poppea és Nerone bűnben fogant frigye a Szerelem istene által megdicsőüljön.
Művészeti vezetője az Eiffel Műhelyház adta új lehetőségeket is figyelembe véve mai környezetben, stilizált díszletek között állítja színpadra, amelynek látványvilágát Izsák Lili díszletei és Lisztopád Krisztina jelmezei teszik teljessé.
Az előadás főszerepeit Keszei Bori (Poppea), Szappanos Tibor (Nerone), Szántó Andrea (Ottavia), Cser Krisztián (Ottone) és Fried Péter (Seneca) éneklik, míg a további szerepekben Daragó Zoltán, Wiedemann Bernadett, Kiss Diána, Farkasréti Mária, Brassói-Jőrös Andrea, Dargó Gergely, valamint Varga-Tóth Attila és Kósa Lőrinc egyetemi hallgatók lépnek színpadra.
Ugyancsak az Eiffel Műhelyházba tervezett, fiatalos, kortárs felfogást tükrözi, hogy a darab rendhagyó formában, Bella Máté zeneszerző által az intézmény felkérésére készített hangszerelésben szólal meg, amelyben Almási-Tóth András 2016-os operaházi rendezéséhez, A tündérkirálynőhöz hasonlóan szerepet kap a Fekete-Kovács Kornél vezette Modern Art Orchestra tagjaiból álló jazzkvintett is. A Magyar Állami Operaház Zenekarát Vajda Gergely dirigálja.
Egy nappal később Kovács András Péter „karanténslágerére” és az Animal Cannibals zenéjére készült két táncművet állít színpadra a Magyar Nemzeti Balett. Vetési AdriennItthon maradok és a Sarkissova KarinaJoyful! című koreográfiái 2020. október 11-től láthatók. A műsorban fellép KAP, Kozma Orsi, Jónás Gabriella és Tibes is. Mindegyik bemutató helyszíne az Eiffel Műhelyház Bánffy Miklós terme.
Stand-up és hip-hop a Magyar Nemzeti Balett új premierjén
Kovács András Péter, más néven KAP, Karinthy-gyűrűs humorista tíz éve egyik vezéralakja a stand-up hazai műfajának. A népszerű előadó idén tavasszal, a COVID-19 világjárvány kitörését követő karantén első napjaiban írt Maradok. Itthon. című számában a védjegyévé vált humoros stílusban reflektált a mindennapi élet rutinját gyökeresen felforgató drámai változásokra, egyben népszerűsítette a korlátozásokat, és igyekezett elviselhetőbbé tenni a bezártság megélését.
A legnagyobb internetes videómegosztó oldalon rövid idő alatt csaknem kétmilliós megtekintést elért „karanténslágerre” készítette el a Magyar Nemzeti Balett művészei számára legújabb koreográfiáját Vetési Adrienn. A fiatal, tehetséges alkotó korábban többi között az Inversedance, a PR-Evolution Dance Company a TranzDanz és Bozsik Yvette produkcióiban is dolgozott, 2017 óta pedig a Magyar Nemzeti Balettintézetben moderntánc-technikát is tanít a jövő generációinak. Legújabb munkájában négy különböző figura – egy fitneszedző, egy üzletember, egy sokgyerekes anyuka és egy tanár – szemszögén keresztül vizsgálja, ki hogyan reagált az új körülményekre, és mennyiben volt áldás vagy átok a négy fal között töltött időszak. Az Opera balettegyütteséből Voltolini Annamaria, Zhukov Dmitry, Pesel Anita Tiffany és Szegő András látható a premieren, rajtuk kívül Sabantseva Vera, Kovács Noel Ágoston, Rohonczi Viktória és Berardi Federico lép még színpadra. Az Itthon maradok előadását Kovács András Péter tematikus stand-up előadása követi, Utazás a nappaliban címmel.
Az egyrészes műsor második felében Sarkissova KarinaJoyful! című koreográfiája mutatkozik be. A Magyar Nemzeti Balett korábbi első karakter magántáncosa már a 2000-es évek közepétől, a Bécsi Staatsopernél eltöltött évek során jelentkezett önálló alkotásokkal és táncbetétekkel, ezt a munkáját a Magyar Állami Operaházban és a Magyar Nemzeti Balettnél is folytatta, alkotásai több újévi gálakoncerten, az Opera estélyein és a Nagy Iván Nemzetközi Balettgálán is láthatók voltak.
Az Opera felkérésére, az intézmény Keresztény Évadának részeként eredetileg idén tavasszal bemutatásra szánt új munkája az észak-amerikai fekete közösség örömközpontú hitélményének zenei világát, a gospelt és a hip-hopot ötvözi a táncszínház formanyelvével.
Az Animal Cannibals tagjai által összeállított – a Magyar Állami Operaház felkérésére készített, vadonatúj – zenei anyagból táplálkozó produkció, aminek előadásában Komza Orsi, Jónás Gabriella és Tibes élőben is közreműködik, egy olyan bárba helyezi történetét, ahol az ördög keveri a koktélokat, és a vendégek személyes döntésein múlik, hogy mihez kezdenek a felkínált italokban rejlő hittel, szeretettel, boldogsággal.
Az előadást a premieren Ivanova-Skoblikova Sofia, Starostina Kristina, Radziush Mikalai, Kekalo Iurii és Lagunov Ievgen, valamint Magyar Lóránt, a Magyar Nemzeti Balettintézet növendéke táncolják.