KulisszaMácsai PálForgács PéterRadnay CsillaPokorny LiaBereményi Géza
  • facebook
  • instagram
  • 2021. január 27., szerda

    Édentől keletre – Premier a Spirit Színházban Orth Péterrel és Gaál Dániellel

    2020. július 27., hétfő 07:10

    “Nyiss az élményre” szlogennel a Margit híd budai hídfőjénél, az Árpád fejedelem útja 3-4. szám alatt, nyáron is várja nézőit a Spirit Színház. A repertoáron lévő darabok mellett lesz Spirit Nyári Játékok (Lányom pasiját szeretem, Szexpedíció, Páros hármas, Eszter hagyatéka) és az Édentől keletre c., új előadás is színre kerül Juhász Róza rendezésében.

    Ajánló a darab elé:

    Steinbeck​ egyik legnagyobb és legismertebb műve, az Édentől keletre egy család történetét mondja el az amerikai polgárháborútól az első világháborúig. A mű a Káin-Ábel-történet modern változata – két fiútestvér (Aron és Cal) kapcsolatát mutatja be egymással, az apjukkal, valamint gonosz és rossz erkölcsű anyjukkal.

    A darab az emberi választás jogát és felelősségét kutatja a jó és a gonosz harcában. A sokfelé ágazó és sokfelől egybefutó cselekményekből szinte határtalan körkép rajzolódik elő: a század eleji Amerika bonyolult társadalmi ellentmondásokkal zsúfolt, látványos freskója.

    Szereplők: Perjés János, Nagyváradi Erzsébet, Orth Péter, Kertész Péter, Almási Sándor, Bánovits Vivianne, Borbáth Ottília, Zsiga László

    Kritikus szemmel az előadásról:

    (…) Juhász Róza színész-rendező leginkább a színészi játékra építő, igazán emlékezetes rendezése (…) az egész darab során a szeretetre és annak hiányára helyezi a hangsúlyokat, így az atyai áldás felszabadító katarzisa a szeretet ünnepévé válik, megerősítve a nézőben a reményt, hogy mindenki megtanulhat jól szeretni.

    Juhász Róza rendezése felhívja a figyelmet arra, hogy a lelki élet nem tud független lenni attól, hogy ki milyen életmódot folytat. A testi örömök kínzó vágya miatt a családját örökre elhagyó anya ugyanis senkit nem tud szeretni.

    Nagyváradi Erzsébet éppen elegendő drámai felhanggal hozza a saját poklában tobzódó, önmagát boldogtalanságra ítélő asszonyt, akit minél hamarabb el is felejtene a néző, csakhogy nem lehet. Ugyanis körötte forognak az események, hiába tagadja meg gyermekeit, hiába taszítja el férjét és egy boldog, hagyományos családi élet reményét, felelőtlen viselkedése nemcsak őt teszi tönkre, hanem a következő generációt is.

    Fontos üzenete a színdarabnak, hogy azért kell felelősségteljes életet élni, mert az ember nemcsak a saját életét teszi tönkre, ha a földi poklot választja, a lelki élet helyett a testi örömök, a materiális javak hajszolását, hanem a gyermekeiét is.

    Érdekes megoldása a színdarabnak, hogy hangsúlyosan az anya ellenpontjává teszi Bánovits Vivianne által komoly beleéléssel alakított fiatal lány figuráját, aki először a jófiú Aron, majd a rosszfiú Caleb iránt érez gyöngéd érzelmeket. Viszont mindkét fiúval folyamatosan foglalkozik, a másik emberről való gondoskodás érzésével, a szeretet képességével rendelkezik, életenergiáit építkezésre használja.

    Steinbeck regénye Káin és Ábel történetének modern változata, a színdarabban is nagyon hangsúlyos, hogy meg kell tanulnia az embernek – esetünkben a Perjés János által szelíddé és hétköznapivá faragott apának -, hogyan kell jól szeretni. (…)
    De az igazi főszereplő Orth Péter lett, aki a rosszfiú szerepében egészen különlegeset alkot a színpadon. (…) Forrás: Magyar Nemzet

    Mikor lesz újra látható?:

    AUG 22. SZOMBAT, 19:00 jegyvásárlás

    SZEPT 6. VASÁRNAP, 19:00 jegyvásárlás

    - Színházi pillanatok az Instagramon -