KulisszaTakács KatiJordán TamásszinkronAbigélJózsef Attila Színház
  • facebook
  • instagram
  • 2021. január 18., hétfő

    Egy hét múlva kezdődik a 32. Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja!

    2020. augusztus 12., szerda 11:57

    2020. augusztus végén harminckettedszer rendezik meg a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválját, Magyarország egyik legrégebbi és legnagyobb hagyományokkal bíró színházi seregszemléjét.A járványidőszak beutazási korlátozásai okoztak izgalmat a szervezőknek, hiszen a versenyprogram résztvevőit a határokon túlról várják, de szerencsére minimális műsorváltoztatással, 21-én elkezdődhet a fesztivál. 

    A kisvárdai fesztiválon a szervezők három helyszínen várják a közönséget: a Bagolyvárban, a Zsinagógában és a Művészetek Házában. Az idei fesztiválon a helyszínek külön mottót is kaptak. 

    A Művészetek Háza 2020 nyarán a „kiérlelt gondolatok színtere”:

    A Nagyváradi Szigligeti Színház Szép Ernő – Guelmino Sándor Lila akác című népszerű szerelmi történetét hozza el Kisvárdára, amely az újabb nemzedékhez tartozó, tehetséges rendező, Botos Bálint színrevitelében látható. A produkció a fesztivál ünnepélyes nyitó előadása is egyben.

    Peer Gynt

    A kiteljesedő, majd elcsonkult élet reménytelenségét tárja elénk Henrik Ibsen Peer Gynt című drámai költeménye. Az előadást rendező Pataki András és a címszerepet játszó Gál Tamás többévtizedes szakmai kapcsolatát olyan közös, nagy sikerek szegélyezik, mint például a Soproni Petőfi Színházban két éve bemutatott Ingmar Bergman Jelenetek egy házasságból című darabja. Ezúttal az ősi kérdést fogalmazták színpadra: a szép és nyugodt élet reményében otthon maradni, vagy lángoló lélekkel megváltani a világot?

    A Kárpátaljai Megyei Magyar Drámai Színház A veszett brigadéros című előadással, a marosvásárhelyi Spectrum Színház a Zsiga és a nők című produkcióval érkezik. Utóbbi rendezője, Bodolay Géza Móricz Zsigmond naplójából és meséiből állitotta össze előadását.

    A Glembay dinasztia a felső tízezer üzleti életének befolyásos alakítója. Tökéletes elit család, hatalmas vagyon, végtelen befolyás és jól működő kapcsolatrendszer. De mi történik, ha Leone, az öreg Glembay első házasságából született fia – aki a művészetet választotta az üzleti karrier helyett – egyszer csak hazatér?… Generációs ellentétek feszülnek a komáromi Jókai Színház Miroslav Krleža A Glembay-ház című előadásában.

    Sardar Tagirovsky neve nem ismeretlen a látogatók előtt, hiszen korábban díjat is nyert és workshopot is tartott a fesztiválon. Idén a Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulatával Szőcs Géza Raszputyin című történelmi látleletével és különleges művészi látásmódjával lepheti meg a nézőket. 

    A szerelem és a szenvedély fatalizmusa foglalkoztatta Dejan Projkovszki macedón rendezőt, amikor az Újvidéki Színház társulatával színre vitte Lev Nyikolajevics Tolsztoj Anna Karenina című legendás művét. 

    „A formanyelv-újítás laboratóriuma” – Versenyprogram a Zsinagógában:

    A fesztivál első versenyelőadását a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház társulatától látjuk. Gusztáv a hibás mindenért. Kokan Mladenović rendezőt „(…) megfogta az esendősége, a kisember-szerűsége, és egyben az idealizmusa. Tökéletesen leképezi egy elmúlt korszak és egy letűnt rendszer fel- és kihasznált szürke állampolgárát, és a mesében megrajzolt személyiségének tovább gondolásával pedig alkalmunk nyílik arra, hogy jelen idejű társadalmi kérdésekről beszéljünk. Egyébként nem is biztos, hogy Gusztáv olyan ártatlan, hogy semmiről sem tehet, csak éppen a körülmények áldozata (…)” – vall szerepéről a Gusztávok egyike, Szorcsik Kriszta.

    Elgondolkodtató kérdésfeltevéssel érkezik a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata: vajon mi a fontosabb, az ember, vagy a pénz? Lehetséges, hogy a felelet nem is olyan egyértelmű, mint ahogyan hinnénk, s hogy ki hogyan döntene, annak megfontolására alkalmat nyújt Henrik Ibsen A nép ellensége című színművének megtekintése, Keresztes Attila rendezésében az egyéni érdek és a társadalmi felelősség feszültségének lehetnek tanúi a nézők.

    Anna Karenina

    Az elmegyógyintézet három Napóleonjának egyike elbizonytalanodik. Azt véli, hogy mégsem Napóleon, hanem Sztálin, de nem találja a kitüntetéseit, pedig a másnapi nagygyűlésen azokkal kell megjelennie. „A népem vár engem csak azt nem tudom, hogy a franciák, vagy az oroszok? Parancsot adtam a vezérkarnak: tartsák forrón a szamovárt! A főorvosnővel, ha lesz egy lányunk, lehet a neve Éva?” Tamás Éva székelyföldi tanárnő, az intézet különös lakója – notórius igazmondó. Mindez szintén a marosvásárhelyi Spectrum Szinház Függöny cimű előadásában.

    Visky András Pornó – Feleségem története című önvallomásos dokumentumjátéka számos elismerő kritikát kapott idáig. Árkosi Árpád újszerű rendezői víziója többek között az egyéni és a kollektív szabadság természetéről vall. A Kolozsvári Állami Magyar Színház és a Gyulai Várszínház együttműködésében Gyulán, augusztus első napjaiban, az Erdélyi Hét keretében tartották a bemutatót, nagy közönségsikerrel.

    „Nem keresek színésznői mintákat, sorsokat ehhez a szerephez, elég visszagondolnom az életemre. A mondatok, az érzések bennem, a lelkemben is élnek.” Farkas Ibolya Poór Lili-díjas színésznő vall szerepéről. A Római karneválcímű Hubay Miklós színjátékot a Soproni Petőfi Színház, a Zentai Magyar Kamaraszínház és a marosvásárhelyi Spectrum Színház közös előadásában láthatják.

    A Kassai Thália Színház Ma már nem mész sehova előadása műfaja szerint opera-operett-oratórium-interaktív színház. A vizsgázni induló, majd brutálisan megvert diáklány történetét feldolgozó estén három ember háromféleképpen találkozik az áldozattal, s az előadás utolsó egységében a nézők lehetőséget kapnak arra is, hogy megfogalmazzák véleményüket és együtt gondolkodjanak az alkotókkal. 

    Római karnevál

    Hallgatói versenyelőadások:

    Susan Sontag Alice az ágyban című színdarabja a nők gondjairól és indulatairól, a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem Magyar Művészeti Kar II. éves magiszteri színészosztály előadását Balázs Zoltán rendezte. 

    Lénárd Róbert Mosolycímű háromrészes géntragédiáját az Újvidéki Művészeti Akadémia IV. éves hallgatóinak vizsgaelőadását Hernyák György, Lénárd Róbert és Táborosi Margaréta rendezésében láthatja a közönség.

    Augusztus 29-én 17 órától záróünnepséggel és a díjak átadásával zárul a XXXII. Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja, amely után a Magyar Kanizsai Udvari Kamaraszínház Tizenkilenc című előadását láthatjuk. 

    A fesztivál szervezői fontosnak tartják hangsúlyozni, hogy minden előadás – legyen akár versenyelőadás, vagy a megmérettetésen kívüli produkció – a nagyközönség számára látogatható.

    A versenyelőadásokon túl további szórakoztató színházi produkciók, koncertek, workshopok és szakmai beszélgetések várják a látogatókat. A frissített műsor, az előadások szereposztásai és leírásai, valamint a belépőjegy-árak megtalálhatók a www.kisvarda.szinhaz.hu/fesztivál weboldalon. 

    A fentieken túl a fesztivál Facebook oldalán számos izgalmas, érdekes, személyes leírás, fotó és videó, mások mellett Az én Kisvárdám című interjúsorozat is megtekinthető: a 13 részes, kötetlen hangulatú beszélgetés sorozatban közkedvelt művészek beavatják a nézőket abba, hogy milyen maradandó élményekkel és emlékekkel gazdagodtak a korábbi fesztiválok során. 

    A Magyar Színházak XXXII. Kisvárdai Fesztiválja az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Nemzeti Kulturális Alap, és Kisvárda város Önkormányzatának támogatásával kerül megrendezésre.

    - Színházi pillanatok az Instagramon -