Nem félünk a sötétben címmel október 28-án mutatja be a Budapest Bábszínház legújabb előadását az Ország Lili Stúdióban. A darabot egy fiatalokból álló alkotócsapat vitte színpadra, amely egy átlagos tinédzser mindennapjait és depresszió felé vezető útját mutatja be.
Az újraindított Kísérleti Stúdió második nyertes produkcióját Podlovics Laura bábszínész írta és rendezte, társszerzője Gajda Anna.
A történet a tizenhat éves Aidáról szól, aki nem szereti kihúzni magát, sem kiszedni a szemöldökét vagy csinosan öltözködni. Szeret késő estig fent lenni. Olyankor merész dolgokon gondolkozik. Milyen lenne filmrendezőnek lenni. Szellemet idézni. Megölni magát. Szerelmesnek lenni.
A főszereplő nehezen kapcsolódik az őt körülvevő világhoz, félelmei elől saját képzeletvilágába menekül. Ezt a különös atmoszférát Virág Vivien látványtervező álmodta színpadra.
„A darab vázlata és a koncepció már az elejétől egyértelművé tette, hogy a rendezés erősen épít majd a látványra. A karakterelemzések közben azt állapítottuk meg, hogy mindent a főszereplő, Aida szemszögéből kell vizsgálnunk. A végső karakterek az ő vizuális véleménye és a valósággal való viszonya alapján formálódtak, beleértve az ő belső világát, esetleges szorongásait. A díszlet ehhez igazodva igyekszik Aida képzeletének festő vásznát, egy határtalan fiktív helyet megjeleníteni” – mondta Virág Vivien.
Az elrajzolt karakterek megjelenítéséhez a maszkos játék mellett döntött az alkotó csapat.
„A maszk magában hordozza azt a játékosságot, hogy a nézők a karaktereket Aida szemüvegén keresztül láthassák. Ezzel a nézőponttal is játszunk a maszkokon keresztül” – tette hozzá a látványtervező.
Ezt a világot erősítik Illés Haibo és Tóbiás Tamara animációi.
„Most dolgozunk először közösen, hasonlóan gondolkodunk, de a fogalmazásmódunk más. Jól kiegészítjük egymást ebben a projektben, így ki tud teljesedni az az alkotói irány, amit Aida elrajzolt világáról gondolunk.” – mondta Illés Haibo, aki korábban a színház Szabadesés avagy Barnaby Brocket kalandjai a felhőkön innen és túl című darabjának látványtervezője is volt.
Az előadásban az animáció a főszereplő érzelmi világát jeleníteni meg a nézők szeme előtt,
így vizuálisan megjelennek Aida vágyai, eltúlzott örömei, ugyanakkor szorongásai és zavarodottsága is, vagyis minden olyan felfokozott érzelem, amit egy tinédzser érez.
Tóbiás Tamara hozzátette: ebben az előadásban az teszi különlegessé az animációt, hogy sokszor nem csak önmagában, hanem árnyjátékkal együtt jelenik meg a színpadon. Mikor egy síkra vetül az animáció és az árny, azok hol összefolynak, hol szétválnak, melyek együttes játéka egészen egyedi hatást eredményez.
A különös hangulatú előadás zeneszerzője Kun Bálint, a Carson Coma együttes billentyűse. Lázár Helga árnyjáték-konzulensként, Kondákor Ajsa Panka egyetemi hallgató pedig koreográfusként vett részt az előadásában. Pass Andrea mentorként és dramaturgként segítette a fiatalok munkáját.
Fotók: Piti Marcell
Videó: Márkus Sándor