„Egy Sündisznótánc menthetné meg a világot” – Darvasi Áront új darabjáról kérdeztük
2023. február 15., szerda 09:21
Darvasi Áron 2020-ban végzett színészként, akkor, amikor beütött a Covid. A színházbezárások idején elvesztette minden színházi munkáját, ezért eleinte szoláriumokat takarított, majd kocsmákban lett pohárszedő. Végül szép lassan visszaküzdötte magát a művészeti élet körforgásába. Az utóbbi időben rendezett a független színházi szférában, olyan sorozatokban jatszott, mint a Hotel Margaret, a Keresztanyu vagy a Drága örökösök, és márciusban érkező Brenner János életéről szóló sorozat főszerepében is képernyőn lesz.
Pop zenekart alapított Kultúrkör néven, amellyel egészen a Mentorházig meneteltek a 2021-es X-faktorban és végül az ötödik legjobb zenekarként távoztak. Mostanában pedig színdarabokat is ír. Sündisznótánc című darabjáért 2021-ben kiérdemelte az Örkény István drámaíró ösztöndíjat, mentora Radnóti Zsuzsa volt, akivel mai napig szoros kapcsolatban állnak.
„Kíváncsiság és felelősség, hogy sikerül-e valakit találni beszélgetéseim, találkozásaim vagy a munkám közben, akiben ott van a drámaírói tehetség. Sok olvasás, a kortárs írók műveinek ismerete és állandó figyelem, hátha találok olyan szöveget vagy egy fiatal embert, egy prózaírót, akinek eddig nem jutott eszébe, hogy színdarabot írjon, miközben a dráma ott rejtőzik a szövegeiben. Ezt szeretem még ma is megérezni, fölhozni vagy előhívni. Örömmel veszek részt az Örkény István drámaírói ösztöndíjat odaítélő bizottságban, ami egy évtizedek óta létező állami ösztöndíj, és fiatal pályakezdők jelentkezését bírálja el. Most például – miután megírta pályázati darabját – sokat várok Darvasi Árontól!” – fogalmazott Radnóti Zsuzsa egy korábbi interjújában.
„Heti rendszerességgel telefonálunk, mindig kikérem a szakmai véleményét. Ő segített abban is, hogy létrejöjjön egy felolvasószínház a Sündisznótáncból” – mondja Darvasi Áron, akinek a darabját ebben a formában a magyar dráma napján Rezes Judit, Takács Nóra Diána, Nagy Zsolt, Schmied Zoltán, Znamenák István és édesapja, Darvasi László mutatták be a közönségnek a Bajor Gizi Színészmúzeumban.
Arról szólva, hogy Darvasi László József Attila-díjas költő, író, újságíró miként került a színészek sorába, a fiatal alkotó úgy fogalmaz: „Édesapám azon írók közé tartozik, akik gyönyörűen olvasnak fel. Így azt gondoltam, hogy ez egy szívmelengető geg lehetne, hogy ő olvassa fel a darab rangidős karakterét.”
A Sündisznótánc a Káli-medencében játszódik, ahol a Major család generációk óta sajtkészítéssel foglalkozik. Éppen a Sündisznótánc nevű sajtmustrán versenyeznek, amikor megérkezik a faluba a börtönbe szabadult Fekete Sándor, aki azért ült, mert korábban elgázolta Majorék kislányát. A falu jó szívvel és megértéssel fogadja Sándort, kivéve a Major családot. A színdarab többek közt azt a kérdést veti fel: létezik-e bűnhődés? Megoldás-e a bosszú? És van-e valódi megbocsátás? A szereplők hol tragikus, hol pedig komikus helyzetekbe sodródnak, úgy ahogy azt az élet diktálja…
„Évekkel ezelőtt sétáltam Szegeden, március volt. Egy hajléktalan egyszercsak odabökte nekem félvállról egy kapualjban fekve, hogy: „Egy Sündisznótánc kéne. Az megmenthetné a világot! Farkasok meg nincsenek. Boldog karácsonyt!” Tehát az említett úrtól származik a cím, ami jelen esetben nem csak a történetben szereplő verseny elnevezése, hanem egy kifejezés, ami azokra a sajtokra használatos, amelyek finomabbak, mint a többi, mert „bennük van a lélek”” – fejti ki Darvasi Áron.
A színdarab a felolvasószínház óta szépen halad a maga útján, januári számában a Jelenkor is publikálta, ahol, mint mondják: „…ritkán adnak közre drámát, és ilyenkor mindig erős ajánlatnak szánják a közlést.”
Az alkotó most az NKA-tól is kapott támogatást a darab színrevitelére, a kérdés már csak az, hogy mikor és hol lesz belőle előadás.
„Úgy döntöttünk a menedzseremmel, Ridzi Gáborral, hogy kőszínházaknál kopogtatunk, hiszen egy leendő előadás költségvetésébe most, a támogatásnak köszönhetően be tudnánk szállni. Sok színházi vezető és dramaturg olvasta a darabot, megtisztelő volt, hogy kivétel nélkül mindannyian értékesnek találták. De szembe kell néznünk a tényekkel: mindenki nehéz helyzetben van, a színházi szférát a csökkentett bemutató számok, elmaradó előadások jellemzik, sokszorosára emelkedett a rezsi, van, ahol szénszünet tartanak. Ez nem kedvez egy friss szerzőnek, nyilván nem az a pillanat, amikor egy színház mer kockáztatni, ami teljesen érthető. Ennek ellenére többen érdeklődnek, ami igazán biztató számomra. Lehet, hogy idén, lehet, hogy jövőre, de a darab biztosan színpadra kerül, pláne, hogy állítólag egy Sündisznótánc menthetné meg a világot…” – fejti ki Darvasi Áron, aki már egy új színdarabon is elkezdett dolgozni, hosszútávú tervei között szerepel egy drámakötetet kiadása is.
A kérdésre, mikor és miért született meg benne az igény arra, hogy írásban is kifejezze magát, hogy miért vágott bele a drámaírásba, elárulta: „Emlékszem, gyerekként mindig arra aludtam el, hogy apa a szomszéd szobában kopogott az ujjaival a klaviatúrán. Volt egy játékunk: egy world dokumentumban üzengettünk egymásnak, tulajdonképpen mi találtuk fel a Messengert. Már akkor gyermekként bennem volt a világ utánzásának vágya; amikor apa nem volt otthon, sokszor a kikapcsolt gépe előtt kopogtam a billentyűzetén, pont úgy, ahogy ő, és elképzeltem, hogy valami nagyon fontosat és maradandót alkotok. Az írás, a színház születésem óta hat rám, bennem van és alakít. Általános iskolában poénból megírtam a Fehérlófia második részét, gimnáziumban novellákat kezdtem írni, és az egyikkel megnyertem az iskolai novellaversenyt. Utána az egyetemen színdarabok írásával próbálkoztam, de azok még egyáltalán nem voltak jók, majd 2020-ban Ap című novellámért Kassák Lajos-díjban részesültem. Idővel a novellaírást fokozatosan felváltotta a színdarab iránti érdeklődésem, főleg a Színművészetin töltött idők hatására. Az egyetemen színészként és rendezőként is volt sikerélményem, ezért úgy tudtam fejest ugrani a drámaírásba, hogy kellő tapasztalattal rendelkeztem azon szerepkörökben, amelyek a lélektani helyzeteket vizsgálják, az emberi kapcsolatokat elemzik. Legnagyobb hatással Shakespeare, Tarantino és Martin McDonagh volt rám” – számolt be Darvasi Áron.
A darabot itt tudják elolvasni: