Vecsei H. MiklósBarta ÁgnesMészáros MartinRainer-Micsinyei Nóra
  • facebook
  • instagram
  • 2024. szeptember 7., szombat

    „Egyre vékonyabbá vált az a kötelék, ami eddig itt tartott” – Külföldön folytatja Boross Martin

    2024. július 19., péntek 12:39

    Egyre kevésbé kielégítő az a pálya, amin itthon játszani lehet – mondja Boross Martin rendező, akinek munkáit több mint 13 ország 40 városában láthatta eddig a közönség. Nyersanyag című filmjét viszont vidéken turnéztatja, olyan helyeken is, mint a történet helyszíne, ahol többféle kiszolgáltatottságban élnek emberek. Ősztől a magyar rögvalóságtól meglehetősen távol, New Yorkban ül vissza maga is az iskolapadba. A jo.444.hu kérdezte.

     Göndör László, Boross Matin és Borsos Luca / Fotó: STEREO Akt

    Nemrég jelentették be, hogy a 2024/25-ös évadban Borsos Luca és Göndör László veszik át a STEREO AKT művészeti vezetését. Az elmúlt években is sokat dolgozott külföldön, de mindeközben tavaly a 8. kerületben létrehozták a STEREO Művházat, és megpályázta a Trafó vezetését is, de nem nyerte el. A kérdésre ezzel eldőlt-e a menni-maradni dilemma, Boross Martin úgy fogalmazott:

    „Az sosem dől el véglegesen, amíg mobilis az ember – lélekben, fizikailag és a lehetőségek szintjén. Budapest hosszabb távú elhagyása borzasztóan nehéz döntés, amivel az elmúlt bő egy évben szinte minden egyes nap foglalkoztam: felelősséggel tartozom a nézőink, a kollégáim, illetve az itthoni ügyek iránt. De közben hazugság lenne nem bevallani, hogy egyre vékonyabbá vált az a kötelék, ami eddig itt tartott, és egyre kevésbé kielégítő az a pálya, amin itthon játszani lehet. Rá kellett jönnöm, hogy az, ami ma itt körülöttünk van, nem tartogat számomra kellően izgalmas kihívásokat és fejlődési lehetőséget. Az unalomig ismert politikai, strukturális, gazdasági és közhangulat-beli siralomvölgy ellenére vannak azért alkotói és civil közösségek, akik miatt megéri dolgozni és ebben a városban élni. És mindig vannak kiaknázható lehetőségek, akár a STEREO AKT mint színházi alkotócsoport, akár a Művház mint kulturális és közösségi tér előtt. Persze, lehetne szorosabb az együttműködésünk az önkormányzattal, lehetnénk nemzetközi rezidencia központ, működtethetnénk állandó jellegű kávézót, kidolgozhatnánk 2-3 évre szóló Creative Europe vagy Erasmus+ programokat, tehetnénk még lépéseket a lokális működés felé, bevonhatnánk a forprofit magánszektort azzal, hogy szolgáltatásokat nyújtunk stb. De arra jutottam, hogy engem most nem ez érdekel, ezért nem én vagyok a legalkalmasabb ezek kihasználására.

    Ezek a fent említett utak most nem extra lehetőségek, hanem lassan egyedüli opciókká váltak egy kulturális szervezet számára. Ahogy az is, hogy szinte minden független műhelynek – kultúrában, médiában, oktatásban, szociális és tudományos szférában – lassan-lassan az aktivizmus felé kell ellépnie, ha meg akarja őrizni a függetlenségét. Ez iszonyatos mentális és érzelmi erőforrásokat emészt fel, ami fárasztóvá és unalmassá válik, és mindezt mérlegre kell tenni, ha ezzel szemben egy kellően izgalmas és felszabadító lehetőség kínálkozik” – fejtette ki az alkotó, aki hozzáteszi, projektek, szakmai helyzetek és magánéleti állapotok fogják meghatározni a következő időszakát.

    Boross Martin most New Yorkba költözik, mert felvették a New York University – Tisch School of the Arts filmes mesterszakára, ami egy öt éves, rangos képzés-

    „A STEREO AKT és a Művház természetesen top prioritás számomra: fontos, hogy biztosítva legyen mindkettőnek a működése arra az időre, amíg távol leszek: a STEREO AKT művészeti vezetésére Borsos Lucát és Göndör Lászlót kértem fel. Ők két olyan alkotó, akik sok-sok projektbe elkísértek már: komoly egyéni alkotópályájuk is van, amit aktívan követtem, és maximálisan megbízom bennük művészileg és emberileg is. Luca elsősorban a Művház programjaiért fog felelni, Laci pedig egy előadást és egy fesztivált csinál, szintén a Művházban” – teszi hozzá.

    „Mindez sokszoros identitás-átkódolást jelent számomra, amit izgalmas kihívásként élek meg. Egyrészt nem budapesti alkotó leszek, hanem a nemzetközi arénában kell megállnom a helyem. Másfelől egy ideig nem a színház lesz az első, hiszen nyilvánvaló, hogy azokat az energiákat, amiket eddig színházrendezésre vagy művészeti vezetésre szántam, az most a film felé fog irányulni, amiben nagy szerepe volt annak az élménynek, amit a Nyersanyag c. film készítése és közönséggel való megosztása jelentett számomra” – írta a Stereo Akt közösségi oldalán Boross Martin.

    A teljes interjú itt érhető el.

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram