Hosszú, súlyos betegség után, csütörtök hajnalban elhunyt Börcsök Enikő, a Vígszínház nagyszerű művésze, a magyar színjátszás egyik legmeghatározóbb színész egyénisége. A Vígszínház saját halottjának tekinti.
Börcsök Enikő Mezőtúron született. 1987-től 1991-ig a Színház- és Filmművészeti Főiskola diákjaként tanult, Marton László osztályában. A diploma megszerzése után 1991-től 1994-ig a Kaposvári Csiky Gergely Színházban játszott, 1994 ősze óta pedig a Vígszínház társulatának tagja. Közel száz színházi előadás és két tucat film-, illetve tévészerep köthető a nevéhez. Az utóbbi években rendezőként is letette névjegyét, emellett pedig a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatója, egyik osztályvezető tanára. 2000 óta a MASZK Országos Színészegyesület elnökségi tagja.
Az elmúlt évtizedek alatt Börcsök Enikő a magyar színjátszás egyik legmeghatározóbb színész egyéniségévé érett. Ezt bizonyítja számos díja és elismerése, melyekkel a szakma jutalmazta.
Példaként felsorolható, hogy már III. éves főiskolás korában a berlini fesztiválon elnyerte a legjobb női alakításért járó díjat.
Rendkívüli tehetségét vígszínházi sikerei is igazolják: a Macskajáték Egérkéje, a Mágnás Miska Marcsa szerepe, a Dobardanban, a Faustban és a Sógornőkben nyújtott alakításai, Az Iglic címszerepe, a Tóték Tóthnéja, a Lóvátett lovagok Francia királylánya. Emlékezetes alakítást nyújtott a Cselédekben Claire-ként, a A szecsuáni jólélekben Sen Te/Sui Ta-ként, a Lear királyban Gonerillként, a Nyaralókban Varvaraként, A kaukázusi krétakörben Acdaként, a Mindent anyámról Manuelájaként, az Egy csók és más semmi Dühös nőjeként és az Augusztus Oklahomában Barbara szerepében. A Rómeó és Júlia kotnyeles dajkájaként és a Makrancos Kata címszereplőjeként különleges humorával sziporkázik Shakespeare komikus jeleneteiben.
Az utóbbi időszakban kortárs magyar és külföldi drámák főszerepeiben csillogtatta meg különleges tehetségét és humorát: Az öldöklés istenében, a Mikvében, az Átutazókban, a Sógornőkben a Téli utazásban, a Príma környékben, a Kvartettben és a Honderűben.
Alakításait mindig ugyanaz a bensőséges őszinteség, játékos virtuozitás és bravúros ritmusérzék jellemzi. Minden szerepén átüt a színésznő csípős, fanyar humora, mély élettapasztalata és a színház, illetve a játék örök szeretete.
A színésznő csodálatos drámai erejét több előadásban is megcsodálhattuk, amelyekben szívbemarkoló alakítást nyújtott. A felszínen szikár, erős nőt mutat, aki belül gyötrő titkokat rejt, csak apró gesztusai árulkodnak arról, hogy valójában mennyire törékeny, bizonytalan és kiszolgáltatott nő.
Kiemelkedő színészi teljesítményét a Vígszínház 1997-ben Varsányi Irén-emlékgyűrűvel, hat alkalommal (1997, 2000, 2002, 2009, 2015, 2016) Ajtay Andor-emlékdíjjal, három alkalommal pedig Ruttkai Éva-emlékgyűrűvel ismerte el (1998, 2000, 2005). 1998-ban Jászai Mari-díjat kapott. A Paszport című filmben nyújtott alakításáért 2001-ben a 32. Magyar Filmszemle Legjobb Női Alakítás díját kapta.
A 2005-ös V. POSZT-on a Legjobb Női Főszereplő díját nyerte el Scribe Adrienne című darabjában nyújtott alakításáért, ugyanezen évben Érdemes művésszé választották. 2007-ben a Happy Art Fesztivál Colombina-díját kapta a Legjobb Női Alakításért, valamint neki ítélték a Roboz Imre-díjat is.
A 2009-es IX. POSZT-on a Legjobb Női Epizódszereplőnek választották Tracy Letts Augusztus Oklahomában című darabjában nyújtott kiemelkedő játékáért. Ugyanez az alakítás hozta meg számára a 2008/2009-es Színikritikusok Díját is. 2013-ban kiemelkedő közösségi- és művészi munkájáért Budapestért díjat kapott, 2015-től örökös tag a Halhatatlanok Társulatában, valamint ugyanezen évben megkapta a Prima díjat, illetve a legjobb női epizódalakítás díját a Magyar Filmkritikusoktól a Szerdai gyerekben játszott szerepéért. 2018-ban elnyerte a Kiváló művész címet.