Ellinger Edina: „A bábművészet egy kifejezetten trendi és szexi műfaj”

Frissek, izgalmasak, progresszívak, és aki nyitott rá, annak bebizonyítják, hogy a báb nem korosztályfüggő, hanem műfaj. A Budapest Bábszínház művészével és igazgatójával, Ellinger Edinával beszélgetett Molnár Viola Anna az ELLE magazinban.

Václav Ctvrtek: Rumcájsz – olvasópróba Gimesi Dóra irodalmi vezető és Ellinger Edina igazgató / Fotó: Éder Vera

A teljes interjú az ELLE-ben olvasható.
ELLE 2023.03.22 – 44,45. oldal

A kérdésre, miért lehet még mindig távolságtartás a felnőttekben, ha bábszínházról van szó, az igazgatónő elmondta:

„Magyarországon sokakban még mindig egy retró életérzést hív elő a bábszínház szó. A Futrinka utca és a Süsü talán túlságosan erősen égett be a köztudatba mint bábfilm ezért sokan a cukisággal azonosítják a műfajt. Az sem segít, hogy a legtöbb városi ünnepségen állandó program a gyerekeket megcélzó bábelőadás, ami elé a szülők automatikusan leültetik a gyerekeket, amíg ők beszélgetnek egymással.

Az átlagember sokszor csak a töredékével találkozik mindannak, amit valójában a bábművészet jelent, pedig ez egy kifejezetten trendi és szexi műfaj. Aki nyomon követi, hogy mi történik a világban, az azt láthatja, hogy nagyon sok a minőségi, felnőtt-bábelőadás. Májusban rendezzük meg például az I. Budapesti Nemzetközi Kortárs Bábfesztivált amit Abstract Fesztiválnak hívunk, hogy senkinek ne kelljen végigmondania ezt a megjegyezhetetlennek tűnő hosszú nevet , amin például sokkal több lesz a felnőttelőadás, mint a gyerekeknek szóló.

De említhetném a Zsinóron című marionett filmet is, vagy akár Tim Burton és Wes Anderson stop motionjeit, hiszen azokban is bábokat használnak. Aki annak tudatában nézi ezeket a filmeket, hogy valójában a mi művészetünket láthatja a képernyőn, az utána általában máshogy néz a műfajra. Néha egyébként eszembe is jut, hogy Wes Andersont egyszer meg kéne hívnunk magunkhoz rendezni…” – nyilatkozta Ellinger Edina.

Arról szólva, mire képes a báb, amire egy prózai színész nem, kifejtette:
„Bármire! Ez egy absztrakt műfaj, ezért a báb mint eszköz nem korlátozza, hanem kiterjeszti a lehetőségeket. Nagyon jól elő lehet vele például hívni a nézők fantáziáját és absztrakciós képességeit. Azt valljuk, hogy bármivel lehet játszani, mivel nem feltétlen kell ahhoz egy figurális báb, hogy valamit meg tudjunk személyesíteni. Bármi, amit egy bábszínész kézbe tud venni és meg tud mozgatni legyen az akár csak egy bot, merthogy olyan előadásunk is volt, ahol egy bot volt az egyik szereplő az életre kel, annak személyisége lesz, ahhoz már tud kapcsolódni a néző.”

Azt is hozzátette, semmihez sem fogható és nagyon intim az a kapcsolat, ami létrejön a színész és a bábja közt.

Mivel elég kevés bábdarab íródik, sok kortárs szerzővel dolgoznak együtt:
„Ilyen például a most márciusban debütáló darabunk, a Dekameron 2023 is. Hatalmas csapat, köztük tíz magyar kortárs író dolgozott rajta, hogy aztán valami elképesztő fantáziahalmazt állíthassunk színpadra. (…) A Dekameron 2023 azokat a kérdéseket és témákat járja körbe, amik manapság mindannyiunkat foglalkoztatnak, mégsem feltétlen komor vagy depresszív. Inkább izgalmas, friss, elgondolkodtató, és nagyon is felnőtteknek szóló korlenyomat” – mesélte Ellinger Edina.

A teljes interjú az ELLE-ben olvasható.