“Ez egy felnövési-tanulási folyamat” – Benkó Bence és Fábián Péter az elválásról

Felbomlik a k2 Társulat. Külön utakon mennek tovább a “k2-s fiúk”. Benkó Bence és Fábián Péter az elmúlt tizenkét évről, a kettesben rendezés kihívásairól, a színházhoz való viszonyukról, ezen belül személyes preferenciáikról, valamint a társulat felbomlásának okairól, körülményeiről beszélt Proics Lillának a Színház folyóiratban. Lapszemle.

Fábián Péter elsőként arról mesélt, az első évadukban még kevesebbet dolgoztak, de egyre többet kellett vállalniuk elsősorban financiális okokból, hogy elfoglaltságot és fizetést biztosítsanak a csapatnak: “Ezt szenvedélyből és a közlésvágy miatt csinálja az ember, másképp nem érdemes. És amikor azt éreztem, hogy csökken a motivációm, az ijesztő volt.”

A kérdésre, milyen a viszonyuk ennyi együttműködés után, úgy fogalmazott: “Most éppen igyekszünk méltóképpen lezárni ezt a közös időszakot. Sokkal szebb történet ez annál, semhogy egy kiadós sárdobálással fejezzük be, ugyanakkor nyilván a dolgok elkenése lenne azt mondani, hogy kettőnkkel minden rendben volt, de a gonosz kormány nem adott pénzt a társulatunknak. Nekem a Bencével való együttműködésben a legnagyobb nehézséget a munkamegosztás aránytalansága okozta, és ezt nem sikerült időben kommunikálnom.”

Fábián Péter kifejtette, voltak külső körülmények is: “A közelgő végzet, amit én úgy fogalmaztam meg magamnak: nem tudtunk fejlődni. Megpályáztuk a Pécsi Nemzeti Színházat, a Pinceszínházat, mert úgy gondoltuk, hogy a társulatunk képes lenne betagozódni egy kőszínházba, vagy egy saját helyen befogadóként másokkal kooperálva tudna szintet lépni. A társulatnak egyébként még nyáron előrebocsátottam, hogy ha nem tudunk saját helyet szerezni, akkor én bedobom a törölközőt. Szerintem ugyanis periférián vagyunk egy ideje, és nekem már nincs erőm ahhoz, hogy most újra elkezdjünk fölkeresni befogadóhelyeket, hogy havonta egyszer három nézőnek öt forintért hadd játsszuk az előadásainkat.”

Fábián Péter arról is beszélt, Benkó Bence lazasága mindig is felszabadítóan hatott rá: “Furcsa paradoxon, hogy épp ez a lazaság az, amiből elegem is lett. Én hajlamos vagyok túl sokat agyalni, rágörcsölni dolgokra. Több száz oldalról megvizsgálok egy adott kérdést, mégsem sikerül döntéseket hoznom. Bencében viszont van valami rock and roll feeling.”

Benkó Bence pedig elárulta: “Azon az alapon csináltunk Csehovot és Brechtet, hogy érzelmesebbek vagy racionálisabbak vagyunk: én nagyon akartam Platonovot, Petya pedig Szecsuánit. (…) Petyáról rögtön az jutott eszembe, amit ő is mondott: a túlagyalás. És itt a pozitív hozamát emelném ki. Petya sokkal jobb író, mint én – dramaturgiai értelemben is alaposabb. Én könnyebben dolgozom meglévő szöveggel, mint hogy akkor én most üljek le, és találjam ki… És bár az esetek 97 százalékában tudom, hogy mivel vetem el a sulykot, akkor is elvetem, dacból, ha rosszul jövök ki belőle, miközben ott van mellettem egy olyan csávó, aki meg próbálja a békés középutat megtartani. Ezek olyan személyes hiányosságokként jelennek meg, amiket a másik beleadott a közösbe – olyasmik, amikről eddig nem is gondoltam, hogy hiányoznak belőlem, vagy hogy szükségem lenne rájuk. Kénytelen leszek megtanulni valamit, amit eddig nem tudtam. Van ebben a helyzetben valami felnövési-tanulási folyamat mindkettőnk számára.”

A teljes interjú a Színház folyóiratban olvasható.

A Színház folyóirat megvásárolható a nagyobb újságárusoknál és néhány kiemelt könyvesboltban az ország egész területén.