„Ezen mindannyian csak nyerhettünk” – Már független előadásokat is láthatunk online
2021. február 18., csütörtök 12:04
6szín új vezetése pályázatot írt ki a színház területén megvalósuló professzionális stream előadás biztosítására, hogy segítse azon független társulatokat, akiknek nincs lehetőségük előadásaik online bemutatására.
A 6szín válaszol:
Miért hirdettétek meg a pályázatot és milyen szempontok szerint döntöttetek? Miért pont ezeket az előadásokat választotta a szakmai zsűri?)
December 7-én írtuk alá a szerződést a tulajdonosokkal. Mi lettünk a 6szín üzemeltetői. A legjobbkor, a vírus kellős közepén. Tudtuk, hogy van egy színházteremünk, ami éppen kihasználatlanul áll. Láttuk azt is, hogy csak néhány színház teheti meg, hogy az előadásait online közvetítse. Találtunk egy megfizethető, profi csapatot és kiírtuk a pályázatot. Péterrel egy magánszínházban dolgoztunk együtt. Pontosan tudjuk, hogy a függetlenek nem engedhetik meg maguknak ezt a fajta luxust, a streamelést. Nem volt kérdés, hogy ebben segíteni szerettünk volna.
A pályázóknak rövid idő állt rendelkezésükre (15 nap), hogy jelentkezzenek, de a legnagyobb meglepetésünkre így is 21 pályázat érkezett. Januárban a szakmai zsűri összeült és egy “színes repertoárt “ állított össze . Gyerekdarabtól elkezdve a zenés koncertszínházig, a vígjátéktól a komolyabb műfajig minden megtalálható. A felvételek már elkészültek és a legnagyobb örömünkre, a technikai csapat is nagyon élvezte. Volt, hogy a vágó felhívott, hogy az anyag vágása közben is felröhögött. Büszkék és boldogok vagyunk, hogy a 6szín tulajdonképpen mint egy “segítő kéz “ kezdte meg működését.
6szín stream pályázat nyertesei válaszolnak
Milyen lehetőségei vannak a független alkotóknak az előadásaik online vetítésére? A 6szín pályázaton nyert online felvétel miért fontos számotokra?
Terminál Workhouse és Manna Produkció közös előadása a M/ámor, vagy amit akartok kapcsán beszél Gerlits Réka, a Terminál Workhouse ügyvezetője és az előadás egyik szereplője:
A Terminál Workhouse egy 6 éve működőm, projektalapú, kötetlen, összművészeti csoportosulás, amely színházat és irodalmat érintő több művészeti ágban, műfajban és (munka)szerepben valósítja meg elképzeléseit. Egyediségünk, hogy a generációnkat (Y generációt) érintő populáris témákban gondolkodunk, ezek vagyunk mi.
Amikor már hallhattuk, hogy külföldön elkezdődtek a vírus miatt a korlátozások, tudtam, hogy percek kérdése és itt Magyarországon is bezárnak mindent. A legszigorúbban pedig Budapestet fogja érinteni a vészhelyzet. A stream műfajáról már hallottam, de azt is tudtam, hogy számunkra ez csak egy nagyon messzi cél lehet-
El is indultak a színházak online közvetítései azokban a társulatokban, amelyek rendelkeztek a megfelelő anyagi forrással, partner-kapcsolatokkal ehhez és amelyek hatalmas követő bázissal bírnak, így az előadás jegybevételéből biztosítani tudják a felvételek technikai hátterét. A magyar független színház azonban magára maradt egy olyan műfajban, amit nem ismer, nem tudja, hogy hogy kellene elindulnia a szervezésben, hogy létrejöhessen egy online produkció. Nincs meg hozzá az anyagi háttere és nincs akkora közönsége, ami kitermeli a felvétel, a színészek és a jogdíjak összegét. Lássuk be, az online közvetítés sokkal többe kerül, mint egy offline előadás. És akkor itt még nem beszéltünk a minőségről, ami kulcsfontosságú az élvezhetőség szempontjából.
Ennek ellenére mi is szerettünk volna streamelni. Ötletem sem volt, hogy hogyan lenne rá lehetőségünk. Bár mindig ott motoszkált az elmúlt egy év alatt a “bárcsak”, az előadásból idézve: “elnyomogattam magamban az érzéseimet.”
Az online közvetítés azért fontos, mert egyrészt új műfaj született, ami a covid folyományaként a magyar közönség körében is elterjedt, másrészt most a külföldön élő magyarok is könnyedén elérhetik a hazai színházakat. A M/Ámor, vagy amit akartok című előadásunk 5 éve fut nagy sikerrel a Szkéné Színház műsorán, megjártunk vele rengeteg fesztivált, játszottuk országszerte és külföldön egyaránt. Tudtuk, hogy ez az előadás megérdemelne egy online közvetítést.
A 6szín pályázata azért rendhagyó, mert esélyt ad az online térben olyan független előadásoknak, amelyek megérdemlik a lehetőséget és vélhetően nagyszámú nézőközönséget vonzanak.
A megújult hatodik kerületi játszóhely biztosította a teljes technikai hátteret és a színpadi megvalósításhoz szükséges minden feltételt. Ezen mindannyian csak nyerhettünk, a függetlenek, a befogadó színház és a közönség is.
Ziráno Színház alkotói beszélnek Kelekótya haramiák előadásukról
Családi bábszínház vagyunk, társulatunk mindössze két főből áll. Egy zalai kis faluban élünk, ahol előadásainkat meghívott alkotótársainkkal együtt hozzuk létre. Épp egy ilyen próbafolyamat közepén tartottunk, amikor egyik napról a másikra megváltozott számunkra minden. Megkezdődött a pandémia, és a rendezővel illetve a többi alkotótárssal is csak az online térben tudtunk kapcsolatot teremteni. Ez merőben különbözik attól a helyzettől, amit eddig megszoktunk. Nagy megkönnyebbülést jelentett számunkra a nyári “enyhülés” időszaka, amikor megcsillant a remény, hogy lassan-lassan visszatérhetünk a színpadra, ami rövid időre meg is történhetett.
Hamar beláttuk, hogy online előadások közvetítéséhez nem tudjuk előteremteni a megfelelő apparátust, hiába van próbatermünk, ez önmagában nem elegendő. Azt is be kellett látnunk, hogy ez inkább egy filmes műfaj, és nekünk nincs ezirányú tapasztalatunk sem, illetve anyagi feltételek hiányában arra sem volt lehetőségünk, hogy szakemberek segítségét kérjük. Néhány előadásunk felvétele ugyan felkérésre bekerült az online térbe, de ezek a felvételek, attól függetlenül, hogy több kameraállásból, színházi körülmények között lettek rögzítve, nem e célból készültek, hanem inkább archiválási szándékkal.
Nagyon megörültünk a 6szín által kiírt stream pályázatnak, egyrészt azért, mert már hónapok óta nem állt módunkban játszani, másrészt pedig, mert kíváncsiak voltunk arra, hogy milyen együtt dogozni egy filmes stábbal. Furcsa volt a “közönségtelen” nézőtér, és hiányoztak a reakciók, de jó volt megtapasztalni, hogy a színház technikai stábjából mindenki számára fontos volt ez az esemény, mindenki segítőkészen, barátságosan tette a dolgát, szinte családias légkörben folyt a munka, amiért nagyon hálásak vagyunk.
MáSzínház: A zuhanás sokkja kapcsán Márton Gábor Csaba színházi nevelési szakember, kommunikációs vezető válaszolt
A MáSzínház egy olyan nyitott előadó-művészeti alkotóközösség, amelyben sérülékeny csoportokhoz tartozók, kiemelten értelmi fogyatékossággal élő emberek szociális és kreatív képességeinek fejlesztésével foglalkozunk, partnerségen alapuló művészeti foglalkozások keretében. Ezen képességeket tesszük láthatóvá nyilvános, inkluzív színházi előadások bemutatásával, amelyekben partnerként együtt játszanak ép és sérült alkotók. Színházi nevelési módszertanunk alkalmazásával érzékenyítjük és invitáljuk közös gondolkodásra gyermek-és felnőttkorú résztvevőinket, más szerepet adva ezzel játszónak és nézőnek egyaránt.
2020 márciusában, a bezárásokkal egyszeriben 14 heti rendszerességű foglalkozásunk, 5, már repertoáron lévő előadásunk és 3 próbafolyamatunk állt le, aminek következtében minden olyan forrástól elestünk, amit a bérleményünk fenntartására költöttünk. Amikor láttuk, hogy jó eséllyel hosszú bezárásra kell számítanunk, fel is adtuk a helyünket, mert bár volt valamennyi biztonsági tartalékunk, az messze elmaradt a fenntarthatóságtól. Így mindenünket egy raktárba költöztettük.
Számunkra egészen novemberig esélytelen lett volna egyáltalán az is, hogy valahol rögzítsük az előadásainkat. Akkor kaptuk meg a kulcsokat a Ferencváros Önkormányzatától pályázat útján elnyert új, a Ráday utca 50. számnál lévő bázisunkhoz.
Igyekeztünk azért láthatóak maradni, például mi is vetítettünk a facebookon korábbi előadás-felvételt, de annak a minőségével, Rékáékhoz hasonlóan, mi sem voltunk megelégedve. Függetlenként általában sincs akkora büdzsénk, hogy az előadásainkat profi módon rögzítsük. Bár szerencsére vannak, akik pro bonoban vagy jelképes összegért, esetleg valamilyen bartel keretében felveszik az előadásainkat, az messze nem az a minőség, ami igazán élvezhetővé tenné egy online vetített előadást.
A 6szín pályázatán elnyert lehetőség számunkra így óriási jelentőséggel bír. Ráadásul A zuhanás sokkja című előadásunk, ami egy kortárs angol író, Nathan Filer azonos című regények adaptációja Kovács Heni rendezésében, önmagában is filmes dramaturgiát követ a visszaemlékezésekkel, gyorsan pörgő jelenetekkel, és sok apró, színházban talán kevésbé észrevehető tartalommal, jelentéssel, amik most a mozgóképnek köszönhetően láthatóbbak, hangsúlyosabbak lesznek. Mivel a 6szín színpadának méretei és technikai felszereltsége is nagyobb a miénknél, szinte egy új produktum jött létre, amit nagyon szeretünk. Célunk is volt, hogy ez a Zuhanás kicsit más (vagy még Másabb) legyen, mint az előadás, hiszen a stream egy új platform, eltérő szabályrendszerrel.
Nagyon kíváncsiak vagyunk, hogy fogadják majd nézők!
Garázsbanda előadás kapcsán szól Vinnai András
A Garázsbanda egy olyan produkció mindhármunk életében, amely a legtöbbször maradt el a legkülönbözőbb okok miatt; technikai problémák, betegség, játszóhely hiány, kutyaharapás és persze a pandémia. Legutóbb Lisszabonban vendégszerepeltünk, ahol a kezdés előtt néhány órával szigorították a járványügyi intézkedéseket, így végül csak streameltük az előadást egy egyetlen mobiltelefonnal, de biztosak voltunk benne, hogy szinte az egész portugál lakosság látta. Bár ennek a teóriánknak ellentmond a tény, hogy hazafelé az utcán elég kevesen ismertek fel minket. Azóta már csak úgy szoktuk beírni a naptárunkba az előadást, hogy mikor és hol marad el legközelebb. Így persze sokkal egyszerűbb az egész procedúra. Nem kell a helyszínre szállítani a hangszereket, sőt általában ilyen alkalmakkor már mi sem szállunk ki a címre, és azon sem sértődünk meg, ha a nézők sem mennek el. Ugyanakkor egy fura hiányérzet is jelen van bennünk, mert időnként azért mégiscsak jólesne eljátszani a darabot.
Nagyon megörültünk a Hatszíntér pályázatának. Azt gondoltuk, érdemes megpróbálni, hiszen Garázsbandából online előadás eleddig még sosem maradt el. Miután a nyertesek között találtuk a nevünket, az utolsó másodpercekig vártuk a telefont, hogy kiderüljön: tévedésről van szó, vagy hogy mikor jön közbe valami. A telefonok azonban némák maradtak, és aránylag mindhárman egészségesek voltunk, így nagyon óvatosan odamentünk a helyszínre, ahol minden adott volt ahhoz, hogy megtörténjen a dolog. Meg is történt, és a közönség (négy nagyon kedves operatőr) is jól szórakozott. Reméljük, sokan látták a rögzített verziót. Kiváló lehetőség volt. A következő előadás Gyulán fog elmaradni, mindenkit sok szeretettel várunk.